Колеги, след 6 в ZOOM на по питие

Наред с работата от вкъщи компаниите прехвърлиха инициативите за сплотяване на екипа онлайн и създадоха нови инструменти

Пандемията всъщност даде възможност на екипите на много международни компании да празнуват заедно
Пандемията всъщност даде възможност на екипите на много международни компании да празнуват заедно
Пандемията всъщност даде възможност на екипите на много международни компании да празнуват заедно    ©  Shutterstock
Пандемията всъщност даде възможност на екипите на много международни компании да празнуват заедно    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Наред с работата от вкъщи компаниите прехвърлиха инициативите за сплотяване на екипа онлайн и създадоха нови инструменти.
  • Тиймбилдингите с виртуална реалност и онлайн състезанията са хит сред практиките за поддържане на екипния дух.

В нормалните години декември беше месецът на суетата и блясъка на офисните коледни купони. През 2020 обаче дори тази забавна част на корпоративния живот се прехвърли в ZOOM. Партита, тиймибилдинги, масажи в офиса, спортни състезания и благотворителни базари - каквото и да са правили компаниите, за да поддържат екипния дух преди пандемията, инструментите им рязко се промениха последните месеци, след като много от служителите останаха да работят от вкъщи.

"Буквално за една седмица трябваше да трансформираме целия живот на компанията от офисен в дигитален", казва директорът "Маркетинг и придобиване на таланти" в "МенторМейт България" Николай Любчев. Това е само една от многото фирми, на които им се наложи бързо да измислят нови начини, за да държат хората си не само мотивирани, но и в добро физическо и психическо състояние за работа. По данни на Българската стопанска камара 40% от компаниите в страната са въвели дистанционна работа. А изгледите са този модел да се запази на много места и след пандемията.

Осъзнаване на проблемите

Ако в началото компаниите изчакваха и се опитваха да се ориентират в новата ситуация, а служителите се радваха на новопридобитата си свобода да работят от вкъщи, много скоро стана ясно, че прекъсването на нормалните връзки в офиса създава и проблеми.

"Различни фирми споделят, че ангажираността изключително много е спаднала и трябва спешно и рязко да се повиши. Друга нужда, която сме идентифицирали, е от периодични нетуъркинг активности. Има бизнеси, които не са пострадали и се разширяват, а новите служители не са се виждали. Дори хората, които се познават, в момента са се отчуждили", казва Бойка Балан, собственик на агенцията за корпоративни събития EnterEvent. Според нея всички имат нужда от неформална комуникация, тъй като анонимността на работните срещи, където хората стандартно са с изключена камера и микрофон, се отразява изключително много. "Не знаеш колегата отсреща в какво състояние е, плаче ли, смее ли се, има ли проблеми. Тази анонимност се натрупва и в един момент може да избухне", казва тя.

За международна софтуерна компания като "МенторМейт" дистанционната работа не е била нещо непознато. И все пак новата обстановка е поставила хората в нова реалност. "Предизвикателствата се появяват повече при интеграцията на нови колеги, тъй като те няма как да черпят опит, наблюдавайки хората около себе си и работейки рамо до рамо с тях, не са виждали целия екип на компанията, за да знаят от какво са част", обяснява Любчев.

Променената ситуация се е оказала трудна най-вече за новите служители и в дистрибутираната уеб агенция Human Made. "Опитваме се да компенсираме с онлайн алтернативи, но натрупаната умора от стоене пред екран не е за подценяване и е важно да се намери добър баланс и участието в тези активности да е избираемо, така че хората да могат да почиват", казва Петя Райковска, head of global allocations.

По-дълго от очакваното

Ако през пролетта компаниите очакваха пандемията да премине и скоро да се завърнат към нормалните си практики за сплотяване на екипа, бързо стана ясно, че това ще отнеме време. "В началото започнахме с идеята за еднократни и временни инициативи, но вече си даваме сметка, че трябва да мислим за дългосрочни такива", казва Любчев от "МенторМейт".

Още при първия локдаун компанията разработва цялостна wellness кампания, която включва група за споделяне, уебинари на теми за психологическа устойчивост, управление на времето, изграждане на здравословен режим, превантивни мерки за болки в кръста, забавни състезания за най-добър готвач (MentorMate MasterChef) и за миймове за живота вкъщи (MentorMate Meme Contest). "Организирахме няколко виртуални вечери с куизове и игри, както и онлайн концерт, в който хора от компанията се изявиха. Направихме и лятно предизвикателство, в което колегите споделят снимки от почивката си", добавя Любчев. Преобразувана е също зелената кампания Go Green, като вместо на добри практики в офиса е заложено на съвети по темата в домашни условия. "Интересното е, че колегите, които работят по различни проекти, започнаха да се самоорганизират в неформални онлайн инициативи - куизове, дегустация на вино, опознавателни игри и др.", казва Любчев. Традиционният благотворителен търг за Коледа пък е изместен в специално създадена за целта платформа. "Създадохме и онлайн борд за споделяне на коледни традиции, рецепти и активности и организирахме виртуално коледно празненство", добавя той.

Game on

В онлайн вариант са трансформирани и традиционните събирания на служителите от цял свят (ритрийти), които Human Made прави за по една седмица на различно място всяка година. "Когато през април стана ясно, че планираната за май среща на живо в Гърция няма да се случи, сформирахме вътрешен екип, който да организира виртуален ритрийт, разказва Петя Райковска.

Компанията организира също вътрешни гейминг активности - по няколко пъти на ден има сесии с виртуални игри, в които всеки може да се включи. Обичайните flash talks, където всеки говори на тема по избор за 3 минути пред всички, сега се провеждат в Zoom. "Имаме и виртуален scavanger hunt - седмични мисии, в които всеки, който се включи, трябва да участва и печели точки, изпълнявайки пет различни предизвикателства. Те са свързани с лични предпочитания и споделяне на начина на живот с колегите - показваш къде работиш, какво пиеш сутрин, споделяш истории, музика, понякога трябва да комбинираш усилия с колега, за да изпълните мисия заедно. Организирахме го да е на час по лъжичка - всеки ден има неща, но не е нужно да се включваш във всичко. Ако имаш желание обаче, независимо в коя часова зона си, имаш възможност да правиш нещо различно от работа с колегите си", казва Райковска.

Все по-виртуална реалност

На практика всички тиймбилдинг събития сега са прехвърлени в онлайн среда. "Ако някой ми беше казал преди, че ще правя тиймбилдинги онлайн, щях да кажа, че това няма как да стане. Е, има как, получава се", казва Балан. По думите й хит в момента са escape игрите с добавена реалност. Както и преди пандемията, задължителното при тях е да включват различни елементи и да следват общ сюжет, а цялото приключение да се ръководи от водещ, който да помогне на хората да се отпуснат. В новите стаи за приключения служителите трябва да решат даден казус, като насочват агента си, който вижда стаята през добавена реалност. "За разлика от една реална escape room тук всичко е базирано много на общуване и на взимане на решения. Това слага една тухличка в процеса на подобряване на комуникацията", смята Балан.

Онлайн масово се провеждат и коледните партита, като освен музика и куизове забавленията могат да включват участници като flare бармани, стендъп комици и т.н. "Всички бихме предпочели за парти да се съберем на живо, защото нищо не замества живия контакт, но наистина има вариант да стане, магията се получава", казва Балан.

Според нея много добра практика е да се съчетае онлайн и с нещо, което да е във физическото пространство. Такъв вариант са т.нар. тайни кутии, които хората получават преди дадено събитие и които съдържат например съставки за коктейл "направи си сам". По време на събитието професионален барман показва как да се приготви коктейлът и организира шоу с хвърляне на бутилки, палене на огън и т.н.

Здрав дух

Всички компании отчитат, че дългият престой вкъщи може да създаде рискове не само за физическото здраве, но и за емоционалното състояние на хората. Затова и голяма част от новите инициативи, които се появиха покрай пандемията, са в тази посока.

"Направихме регулярните срещи на отделите по-чести и по-кратки. Така, от една страна, имаме постоянен контакт като тийм, а от друга - можем да реагираме по-бързо и адекватно на промените в ситуацията", каза Ирена Райчева-Удрева, "Корпоративни комуникации" в "Роберт Бош". Компанията е стартирала и таргетирани онлайн инициативи, които да подпомогнат служителите не само в работата, но и в личен план. "Направихме поредица от виртуални срещи с известни мотивиращи личности, онлайн предизвикателства на принципа на escape room, организирани спортни тренировки, онлайн благотворителни коледни базари, коледни събития с популярни лица и шеф-готвачи, видеочат за децата на служителите с Дядо Коледа и различни онлайн коледни активности за тях, електронен бюлетин с предложения за актуални онлайн обучения и конференции, идеи как да почиваме, да пътешестваме и да се забавляваме от разстояние. Стимулирахме хората да превърнат своя домашен офис в приятно и комфортно място, тъй като в него прекарват по-голяма част от времето си в момента", разказва Удрева.

Изцяло в онлайн среда са се пренасочили и активностите в Telus. "Това, което направихме, беше да внедрим нова вътрешна социална мрежа с множество функционалности, до която всички служители имат достъп и чрез която могат да общуват помежду си. Това улесни не само комуникацията, но и се превърна в основен инструмент за постигане на ангажираност на служителите, споделяне на идеи", казва Захарина Вецева, директор "Корпоративни комуникации и КСО" в Telus International Europe. За да запази физическото и психическото здраве на хората, компанията е разработила изцяло онлайн вътрешна програма за психологическа подкрепа заедно с корпоративния психолог. Организирани са също различни спортни предизвикателства и други онлайн активности с награди.

Въпреки всички ограничения на новата ситуация обаче има и положителни страни. "Пандемията на практика даде възможност на много международни компании да "съберат" екипите си от различни страни на едно място и така не само да работят, но и да празнуват заедно. Хората често влизат в събитията почти с цялото си семейство и така се създава мост към личния живот един на друг, който иначе го няма. А в онлайн събитията има и много по-малко суета", посочва Балан.

Заради тези предимства, както и заради възможността за много по-честа и непосредствена връзка между хората в екипа новите инструменти със сигурност ще останат в арсенала на компаниите и след пандемията.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев
    • + 4

    Интересно четиво беше. Дори ще пробвам някои идеи в моята компания. Само една забележка - не е ли малко попрекалено с англицизмите, кои транслитерирани, кои директно запазени? Българският е достатъчно богат, поне се опитайте...

    Нередност?
  • 3
    fjj05690669 avatar :-|
    fjj05690669

    Съгласен съм за англицизмите! Все пак това е голяма българска медиа! Как така за няколко месеца не се намери един журналист да каже “затваряне” вместо прословутия “ lock down”. Прекалено модерни станахме и си забравихме езика

    Нередност?
  • 5
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 6
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
Нов коментар