Притча за Ryanair

Когато Давид се превърне в Голиат

"Трябва да бъдем по-разумни", казва О'Лиъри.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нещо се промени, откакто колумнистът на The Economist се срещна за пръв път с шефа на Ryanair Майкъл О'Лиъри преди почти от две десетилетия. Той все още говори ласкателно и бързо. Все още ругае светата троица на превозвачите, правителства и регулатори. Но тонът му е различен: псува по-малко (само три "по дяволите" на час) и дори има момент на полушеговито смирение ("Иска ми се да се появя като Чичо Скрудж в коледната сутрин и да осъзная грешките си"). Най-забележителното е, че възгледите му за три групи, които надлежно порицава в продължение на десетилетия, макар и главно за публични цели, са се променили: клиенти ("обикновено грешат"), профсъюзи ("провалени богаташи") и природозащитници ("застреляй ги").

Размерът е от значение

Както той обяснява, причината за това ново великодушие е размерът на Ryanair. Да критикува всички беше нещо нормално, когато управляваше недобре развит, неопитен и борещ се национален превозвач, финансиран от държавата. Но сега Ryanair е най-голямата авиокомпания в Европа и струва почти толкова, колкото собствениците на British Airways, Lufthansa, Air France и EasyJet, взети заедно. През 2019 г. тя е превозила 152 млн. души, или повече от тези на американската нискотарифна компания Southwest Airlines, по чийто модел е създадена. "Трябва да бъдем по-разумни", казва О'Лиъри.

"Разумни" е обширно понятие. Ryanair току-що направи огромна поръчка за самолети Boeing 737 MAX, които започват да се връщат в небето, след като бяха заземени след две трагични катастрофи през 2018 и 2019 г. Това може да е един от най-бързите ходове в кариерата на О'Лиъри. Или може да сигнализира, че както всеки бунтовник, превърнал се в светец, Ryanair сега има огромен дял в поддържането на системата, която помогна да бъде създадена. Всъщност след увеличаване на поръчката от 135 на 210 самолета от модела MAX (със значителна отстъпка от Boeing, разбира се) авиокомпанията залага, че след няколко години авиацията ще се върне към нивата на пътувания отпреди пандемията. Това е залог за запазване на статуквото.

Това не е първият път, в който шефът й разчита на късмет по време на историческо сътресение. Обядът през 2002 г. беше последван от поръчка на 100 самолета Boeing 737-800 само четири месеца след терористичните атаки на 11 септември в Америка. Това беше спасителен пояс за Boeing и направи шефа на нискотарифния превозвач герой в родния град на самолетостроителя Сиатъл. Това беше и огромен успех за Ryanair, който го вкара в голямата лига в Европа. О'Лиъри се надява историята да се повтори по два начина.

Според първия начин, ако предлагаш на хората достатъчно ниски тарифи за пътуване, то дори опасенията за безопасност няма да ги спрат да пътуват. Заплахата от тероризъм не отблъсна пътниците задълго. О'Лиъри е сигурен, че това ще се повтори след новото сертифициране на 737 MAX от Федералната авиационна администрация на Америка през ноември и проектното одобрение на европейските регулатори през същия месец. Ryanair нарича 737 MAX "най-одитирания и най-регулирания (самолет) в историята". Многобройните му седалки и ниските разходи за гориво позволяват на превозвача да направи билетите изключително евтини. Всеки, който не желае да се качи на борда, ще бъде качен на полет на друг самолет, обещава О'Лиъри. Но той допълва, че "9,99 евро тарифи ще излекуват много от опасенията на клиентите".

Надежда за по-малък контрол

Второто му предположение е, че нуждата от възстановяване на смачканата туристическа индустрия в Европа заедно с натрупаното желание за пътуване ще означава по-малко контрол върху авиокомпаниите - както след 11 септември. По време на коледните и новогодишни празници Ryanair планира да бомбардира европейците с привлекателни реклами за пътувания в чужбина през лятото, като се възползва от надеждите за ваксина срещу коронавируса. Компанията смята, че другите големи превозвачи като British Airways и Lufthansa ще продължат да страдат заради затихнали пътувания на дълги разстояния и полети с бизнес класа, които са голям източник на приходи, а това ще намали способността им да платят част от разходите за по-евтини полети в Европа през следващите няколко години.

Шефът на Ryanair е на мнение, че европейските регулатори няма да искат да налагат повече екологични данъци "против полетите" заради празните хотели, плажове и барове. С доставката на още самолети от модела 737 MAX авиокомпанията очаква да има още поне 150 летателни машини до лятото на 2026 г. в сравнение с тези през 2019 г. В същото време О'Лиъри очаква някои европейски превозвачи да фалират или да бъдат придобити, което допълнително ще укрепи индустрията начело с Ryanair.

Не всичко ще бъде както преди. Шефът на нискотарифния превозвач признава, че е бил "прекалено високомерен" в отношението си към клиентите. Сега той е по-уважителен. Гордее се със сделките, които е сключил със съюзите на пилоти и кабинния екипаж, с които някога се е карал. По време на пандемията служителите са се съгласили да получават по-ниски заплати в замяна на работното си място. И отбелязва, че самолетите модел MAX замърсяват по-малко и не са толкова шумни за разлика от предшествениците си, с което се надява да смекчи опасенията на загрижените за околната среда пътници и на тези сред хората, живеещи в близост до пистите.

Опасностите за превозвача

Опасността за Ryanair се състои в това, че върховен лидер, който си мисли, че е виждал всичко, не успява да забележи, че някои неща могат да се променят изоснови - особено по отношение изменение на климата. Попитан за хода на Airbus и плановете й да разработи нисковъглеродни самолети до 2035 г., О'Лиъри казва, че не е впечатлен. Признава, че губи интерес от подобни инженерни въпроси. Той добавя, че Европа така или иначе няма лукса да ограничи самолетните пътувания. Липсата на индустриална конкурентоспособност означава, че услугите, особено туризмът, са по-важни от всякога и се нуждаят от нискотарифни полети.

Може да се окаже прав. В битката между "позорните полети" на европейските екозащитници и тези, които искат евтини почивки в чужбина, е по-вероятно вторите да надделеят. Приоритетите на Европа за следващото десетилетие може да са в ограничаване емисиите от автомобилите повече от тези на авиацията. Но О'Лиъри може да бъде и самодоволен. Той рискува да включи компанията в мръсна технология и в партньорство с Boeing, което не е в крак с времето. Може да подцени желанието на ЕС да ограничи въглерода. И да пренебрегне зелените алтернативи, които могат да подкрепят туризма в Европа: влакове, автобуси и все по-електрифицирани автомобили. Някога Ryanair беше като Давид и използваше прашката си със смъртоносна точност срещу индустриални Голиати. Сега заплахата е, че превозвачът може да се окаже този със сляпото петно.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 3
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
  • 5
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    А Бистра е точно такава – за кратко време става близка до сърцата (и не само) на няколко свои колеги и началници до степен да разбие на пух и прах екипната работа в компанията.

    Нередност?
Нов коментар