🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продажбите на компаниите леко се подобряват през декември

Анкета на НСИ показва, че по-малко фирми отчитат спад и повече ръст на оборотите спрямо ноември

Като цяло 39% от фирмите са понижили продажбите си през последния месец на годината
Като цяло 39% от фирмите са понижили продажбите си през последния месец на годината
Като цяло 39% от фирмите са понижили продажбите си през последния месец на годината    ©  Надежда Чипева
Като цяло 39% от фирмите са понижили продажбите си през последния месец на годината    ©  Надежда Чипева

Продажбите на компаниите леко са се подобрили през декември, като делът на фирмите, отбелязали спад на оборотите, е по-малък, отколкото през ноември. В същото време се увеличават предприятията, които отчитат повишение на приходите. Това показва анкета на Националния статистически институт (НСИ), чиято цел е да проследи ефекта от пандемията върху различните сектори на икономиката. Запитването е направено сред 3770 нефинансови предприятия, избрани на случаен принцип, в които работят 230 хил. души.

Секторни особености

Като цяло 39% от фирмите са понижили продажбите си през последния месец на годината, увеличение са отбелязали 14.5%, а за 46.4% промяна не е имало (виж графиката). Сумата е по-малка от 100, тъй като някои от анкетираните компании не са отговорили.

Най-много предприятия отчитат спад в сферата на културата, развлеченията и ремонта на домакински вещи (56.4%). Интересното е, че едва на второ място се нарежда ресторантьорството заедно с транспорта, но в данните на НСИ те са пакетирани заедно с "по-живия" бранш търговия (44.4% понижават приходите си). Макар че моловете бяха затворени през декември и не отвориха за Коледа, както се очакваше, все пак останалите магазини работеха. А предвид празниците, вероятно са отчели и по-големи обороти.

Това обяснява защо същият сектор отбелязва и един от най-добрите резултати за ръст - общо 15.2% от анкетираните са увеличили продажбите си. При предприятията в индустрията също се наблюдават разнопосочни тенденции. Те се нареждат на трето място по фирми, отчитащи спад в оборотите (41.6%), но и на първо място по растящи компании (15.3%). Решаващо при промишлените предприятия е какви продукти правят. Най-малко са фирмите с подобряващи се резултати в сектора на недвижимите имоти (6.7%). Пак там 40% понижават продажбите си.

Като най-устойчиви сфери се очертават строителството и секторът на създаване на информация и творчески продукти и далекосъобщения. При тях най-много фирми са посочили, че нямат промяна в продажбите, а делът на отчелите намаление е най-малък.

Персонал и очаквания

Сред мерките, които компаниите са предприели по отношение на персонала през декември, преобладава пускането на служители в платен отпуск (25.3%), като делът се увеличава спрямо ноември. Друга мярка, използвана от 20.3% от фирмите, е неплатеният отпуск, а дистанционна работа е приложена от 16.4% от компаниите. Според анкетата от правителствените мерки за подпомагане на работодателите са се възползвали 10.5% от фирмите. Минимален остава делът на компаниите, предприели преминаване към непълно работно време (3.4%) или намаляване на заплатите (2%). Съкращения обаче са направили 8.8% от запитаните, а 4.8% са наели нов персонал.

В рамките на следващия месец преобладаващата част от компаниите (85%) очакват да запазят персонала си, а намаление планират 10.5%. Разширяване ще има при 3.5% от фирмите.

Огромната част от интервюираните (92%) прогнозират, че ще продължат да извършват сегашната си дейност през следващия месец, а незначителна част (1.1%) очакват да променят дейността си. Временно обаче работа ще спрат 4.7% от фирмите, а 1.7% изцяло ще прекратят дейността си.

Как се променя картината

Интересна е съпоставката с данните от март, когато здравните ефекти от пандемията бяха много по-слаби, но и неизвестните за самия вирус и икономическото му отражение бяха доста повече. През пролетта цели 15.4% от компаниите са очаквали временно да преустановят дейността си, а 2% са смятали изцяло да закрият бизнеса си.

През първите два месеца на пандемията (март и април) е и най-голям делът на компаниите, отчели спад на продажбите си - съответно 53.5% и 57.6%. Пак тогава много повече са и фирмите, които са предприели различни мерки по отношение на персонала, включително съкращения.

Все още няма коментари
Нов коментар