Как компаниите трябва да се справят с ваксинирането

Мениджърите е важно да балансират с правата на всички заинтересовани страни

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пандемията повдига нов набор от етични въпроси за бизнеса. Изискването "анализ на заинтересованите страни" не означава компаниите да вземат предвид само интересите на служителите и клиентите, но и на акционерите. Според него, ако компаниите го правят, всички ще спечелят. Инвеститорите ще просперират, ако работниците и клиентите получават добро отношение. Но пандемията може да доведе до противоречия между различни групи. Клиентите например могат да настояват служителите на компаниите да бъдат ваксинирани, но да не искат същото правило да важи за тях самите.

Може да изглежда така, сякаш акционерите искат колкото се може повече служители да се върнат на работа, няколко потенциални клиенти да бъдат изключени, а взаимодействията в магазини и ресторанти, да речем, да бъдат с възможно най-малко рестрикции. Но ако една компания си навлече репутация като небезопасно място за работа или за посещение от клиенти, ефектът върху дългосрочната й възвръщаемост може да бъде огромен. Чувството за справедливост също е от значение. Тежко му на изпълнителния директор, прередил останалите, както в случая с шефа на канадски пенсионен фонд Марк Мачин, който пътува до Обединените арабски емирства, за да се ваксинира (той бързо подаде оставка).

Баланс между безопасност и лична свобода

Компаниите не само балансират между безопасност и лична свобода. Те рискуват да дискриминират тези, които тепърва ще имат достъп до ваксина или които поради религиозни или медицински съображения не могат и не искат да бъдат имунизирани. И нямат пълна свобода на действие. Правното положение варира в различните държави, но изглежда вероятно под много юрисдикции фирмите да настояват за задължителна ваксина за нови служители.

Ако компания си навлече репутация като небезопасно място за работа или за посещение от клиенти, ефектът върху дългосрочната й възвращаемост може да бъде огромен.

Въпросът за ваксинацията е особено актуален в здравеопазването. Да се надяваме, че медицинските работници ще оценят нуждата от нея. И въпреки това някои здравни служители може да са на мнение, че преболедуването на вируса, както се е случило с мнозина, отхвърля задължението за имунизация. Лаура Будро от Columbia Business School в Ню Йорк наблюдава, че в тази индустрия "работодателят е задължен да идентифицира безопасните позиции, които персоналът може да има, а ако няма такива, да информира клиентите дали има неваксинирани служители в тези позиции". С други думи - персоналът, който не е имунизиран, може да бъде държан далеч от уязвими пациенти.

Правилата в други индустрии често не са последователни. В началото на пандемията круизните кораби подпомогнаха за разпространението на инфекцията. Круизната компания Saga, чиято целева група са възрастните туристи, сега настоява пасажерите да носят доказателство за поставена ваксина, но не изисква същото от екипажа. Това има смисъл. Пътниците ще бъдат предимно от богатия свят, където възрастните хора са били първи на опашката за имунизация. Екипажът ще бъде по-млад и често от по-бедните страни. И в двата случая ще бъде по-трудно да се сдобият с ваксина. Въпреки това индустрията не прилага последователен подход. Круизната компания Swan Hellenic настоява за имунизация на екипажа, а не на пътниците. Victory Cruise Lines направи ваксините задължителни и за двете групи.

Никоя ваксина не е 100% ефективна. Все още не е ясно дали имунизираните могат да пренасят вируса. Така че компаниите в сферите, в които персоналът има контакт с клиенти, могат да настояват за спазване на дистанция или за носене на маски, докато новите случаи не намалеят драстично. Но дори тогава служителите могат да се заразят един от друг.

Компаниите трябва да обмислят какво ще правят, когато след време ваксините станат по-лесно достъпни. Част от персонала може да не успее да се имунизира по медицински причини (като бременност). Задължени ли са такива фирми да защитят служителите си от колеги, които са отказали ваксина по морални съображения?

По-малко бариери

Будро споделя, че за повечето фирми е в техен интерес "да премахнат бариерите пред персонала да се ваксинира, да водят диалог с него, за да разберат дали и защо отказва да се имунизира, и да предоставят информация и ресурси, които биха помогнали на нежелаещите". Но това вероятно е всичко, което могат да направят.

Може да възникне нова фаза на пандемията с нови варианти на вируса, устойчиви на настоящите препарати. Ако трябва да обобщим, мениджърите ще бъдат изправени пред редица компромиси. Най-добрият им вариант може да бъде да приемат неяснотите, да останат гъвкави, да осигурят най-добрите стандарти за хигиена за персонала си - и да се надяват, че придобитият имунитет, ваксините и лечението ще направят коронавируса не по-опасен за живота от сезонния грип.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар