Петролната и газова асоциация прогнозира ръст на цената на горивата с 1 лев
Причината е новият начин на изчисляване на акциза и въглеродните квоти
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Увеличение от около 1 лев към сегашните цени на горивата се очаква през следващите 2 години. Това заяви Светослав Бенчев, юрист в Българска петролна и газова асоциация. Или това би означавало 3.20 лв. за литър бензин и 3.40 лв. за дизел, като по негови думи Акцизният комитет на Европейската комисия в момента обмисля ново увеличение на ставките.
Изчисленията са направени, ако се запази европейската идея за двукомпонентно облагане на горивата (за енергийно съдържание и емисии CO2) в контекста на Зелената сделка като последен опит за ограничаване на глобалното затопляне под 2 градуса по Целзий до средата на века.
За да изпълни обещанията, дадени през 2015 г. с подписването на Парижкото споразумение за климата, ЕС реши преди шест месеца, а преди две седмици облече и в закон, намерението си през следващите 30 години да ограничи толкова произвежданите парникови емисии, че те да са не повече от тези, които се поглъщат или неутрализират.
Основна част от плана е забраната на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Но също и посредством ревизия на Директивата за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията, която предвижда нови скали според замърсяването на природата и включване на нови видове горива, които ще засегнат цените на самолетните билети и на стоките, доставяни по море.
По-зелено гориво, по-малък акциз
Въпросният 1 лев съдържа в себе си увеличение на стойностите на акциза плюс добавката за квоти въглеродни емисии.
Според европейските правила Брюксел определя минимални ставки за облагане на горивата и енергията. Концепцията е акцизът да не се начислява на литър, а според енергийното съдържание и да се актуализира ежегодно през инфлацията. (В момента акцизът на бензина е 710 лв. на 1000 литра, а за дизела 646 лв. на 1000 литра).
Предлага се горивата да се разделят в четири категории според ефекта им върху климата. Най-високи ще са данъците на горивата от изкопаеми горива - газ, петрол, керосин и някои биогорива - 10.75 евро на гигаджаул (GJ) енергия. Природният и втечненият газ ще се облагат със 7.17 евро на гигаджаул за моторните горива и с 0.6 евро на гигаджаул за отопление, но след 10 години те ще се третират като първата група. В третата категория са биогоривата от по-старо поколение: 5.38 евро на гигаджаул и 0.45 евро на гигаджаул за отопление.
Най-благоприятен е режимът за електричеството, устойчивите биогорива, биогазът и водородните горива, където ставката е 0.15 евро на гигаджаул.
Емисии и биокомпоненти
ЕК предлага и създаването на пазар за търговия с въглеродни емисии за автомобилния транспорт. В него директно ще участват не крайните потребители, а дистрибуторите на горива, като за целта ще се използва стандартизирана мярка за емисии спрямо енергийното съдържание на горивата.
Въздействието на новия пазар върху потребителските цени ще бъде най-осезаемо в държавите членки, които налагат ниски акцизи на горивата, като по този показател лидер в ЕС е България. Следователно процентното увеличение на цената за литър гориво у нас ще е по-голямо, отколкото в държави, където първоначалната цена е по-висока.
От БПГА припомнят и за новите задължения за смесването на горивата с по-висок процент биокомпонент и по-скъп тип на биокомпонента, което би следвало допълнително да се калкулира в цената.
4 коментара
Тепърва ще усещаме последиците от меркелтизма!
Малко е ! Не може и Сульо и Пульо да джиткат с таралясниците си и да задръстват движението ...
Евро съюза отдавна върви в погрешна посока. На практика отдавна е доказано, че автомобилите не са основен замърсител в световен мащаб. Колкото и да е странно, най пагобно за климата се оказва фермердтвото. Отглеждането на животни е огромен проблем, също и изсичането на гори с цел дърводобив или превръщането на земята в селскостопанска. Земеделието бълва голям процент химикали, които са трудни за разграждане. След този бранш са централите твърдо гориво. Само в Полша са стотици... Морски и речен транспорт, въздушен транспорт, селскостопански машини, строителни и изкопни работи и накрая идва ред на автомобилите. На практика лекия автомобил е най малкия проблем на климата. Въпреки това, евро лидерите се надпреварат да ни убеждават, колко "екологични" са автомобилите задвижвани от електричество, колко са "надеждни" и как ще спасят планетата. Все гнусни лъжи, зад които обаче стоят интереси за много, много милиарди евро.
До коментар [#] от "":
Викаш - само SS-овци като тебе да карат, или как, гиди фашенце ниедно!?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.