🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николай Тодоров, Cobuilder: Разгръщаме стратегия за ускорен растеж

Ние като компания бяхме абсолютно 100% готови да преминем изцяло в дистанционен режим на работа, а пандемията беше основната причина за това

Николай Тодоров е финансов директор на Cobuilder. Има повече от 16 години опит в сферата на финанси, счетоводство и одит. Последните 8 години заема мениджърски позиции в IT сектора.
Николай Тодоров е финансов директор на Cobuilder. Има повече от 16 години опит в сферата на финанси, счетоводство и одит. Последните 8 години заема мениджърски позиции в IT сектора.
Николай Тодоров е финансов директор на Cobuilder. Има повече от 16 години опит в сферата на финанси, счетоводство и одит. Последните 8 години заема мениджърски позиции в IT сектора.
Николай Тодоров е финансов директор на Cobuilder. Има повече от 16 години опит в сферата на финанси, счетоводство и одит. Последните 8 години заема мениджърски позиции в IT сектора.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какво се промени при вас през 2020 г., когато пандемията се появи, и какво научихте от това?

Това, което аз научих, е, че големи промени в кратък интервал от време се налагат най-вече от външни фактори. Типичен пример за това е преминаването от работа в офис към дистанционна работа. Преди пандемията работехме изцяло в офиса и когато трябваше да променим този модел и да работим от вкъщи, ние бяхме 100% готови да го направим. Това е така, защото Cobuilder е дигитална компания, технологиите ни го позволяват, а екипът ни е сплотен и отдаден на работата. Ако за софтуерните разработчици се смята от много време, че могат да работят от всякъде, то за финансовите отдели "върлуваше" митът, че задължително трябва да се работи в офис. Много ще си помислят, че при нас е пълно с папки, фактури, документи и всичко се случва на хартия и ръчно. Това не е така. Ние сме инвестирали много в добри ERP и CRM софтуерни системи, дигитализирали сме и сме автоматизирали процеси, така че можем да работим от всяка точка на света ефективно.

Изводът е, че ние като компания, не само финансовият отдел, бяхме абсолютно 100% готови да преминем изцяло в дистанционен режим на работа, а пандемията беше основната причина за това.

Как финансовата функция помогна на компанията да се справи с пандемията, какви бяха рисковете и как се справихте с тях?

В началото на пандемията основните рискове, които определихме, бяха няколко. Първият - намаляване на продажбите в Норвегия, не се материализира поради ред причини - имаме устойчив бизнес модел на този пазар, голяма клиентска база, както и много добра добавена стойност на продуктите ни. Също така имаме стабилни отношения с клиентите ни, което е от особено значение по време на криза. Вторият риск се случи, макар и не изцяло. Останалите ни международни продажби извън Норвегия намаляха, защото в ситуация на несигурност по-големите компании замразяват бюджетите си за софтуер, но това не беше фатално за нас. Третият риск се криеше в спада на обменния курс на норвежката крона спрямо еврото, защото повечето ни приходи са в крони, а разходите в евро. Четвърти риск, който определихме, беше влошаване на събираемостта на вземанията ни. Успяхме да го избегнем, защото норвежките ни клиенти останаха финансово стабилни и оптимизирахме процесите си на събиране на вземанията.

Ковид ни доказа за пореден път, че Cobuilder има стабилен бизнес, който е устойчив дори и в условията на непредвидена глобална пандемия.

Разбира се, не се ограничихме само с определяне на рисковете. На база финансовите модели и прогнозите, които имахме, започнахме да разглеждаме различни сценарии (what if analysis), свързани с горните рискове, и на тяхна база мениджмънт бордът на Cobuilder започна да изготвя план за действие. Несигурният период на компанията беше само около 6 месеца заради флуктуациите на обменния курс и несигурността относно продажбите в Норвегия. Още в средата на 2020 г. кроната се стабилизира, приходите в Норвегия регистрираха ръст и след лятото отново преминахме във фаза на растеж. Ковид ни доказа за пореден път, че Cobuilder има стабилен бизнес, който е устойчив дори и в условията на непредвидена глобална пандемия, която разклати световните пазари.

Има ли промяна на финансовата ви стратегия след пандемията?

В края на 2020 г. пред компанията се откриха страхотни възможности за експанзия. В последните месеци на миналата година създадохме екип за стратегическо планиране, включващ мениджъри от различни отдели, който започна изготвянето на стратегия за ускорен растеж на Cobuilder, която ще имплементираме през следващите няколко години. Тя е вече в ход и сме започнали изпълняването на заложените точки. Вече сме се увеличили с 20 души от началото на годината и продължаваме да наемаме нови хора. Благодарен съм на всички колеги за тяхната отдаденост и усилия по време на несигурния период, през който Cobuilder премина. Успяхме да отбележим ръст на консолидираните приходи приблизително 10% през турбулентната 2020 г. и сме подсигурили ресурс за изпълнението на стратегията ни за ускорен растеж. Със сигурност Cobuilder продължава да се развива.

Все още няма коментари
Нов коментар