🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За 10 години се развихме с иновативни технологии и талантливи екипи

Оя Гюр, директор на Центъра за споделени услуги на "Кока-Кола ХБК", разположен в България

За 10 години се развихме с иновативни технологии и талантливи екипи
За 10 години се развихме с иновативни технологии и талантливи екипи
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Каква бе 2021 г. за Центъра за споделени услуги на "Кока-Кола ХБК"? С какво бе по-различна от 2020 г.?

2021 беше страхотна година за "Кока-Кола Хеленик" и за нас в Coca-Cola Hellenic Business Services Organization (BSO) - Центъра за споделени услуги на "Кока-Кола ХБК", разположен в страната. През тази година бизнесът ни се върна към нивата от 2019 г. и ги надхвърли в повечето ни пазари и съответно разширихме обхвата на нашата работа. Отворихме звено в Солун, което се занимава основно с тези нови процеси. Разширихме екипа си с 12% и очакваме допълнителни разширения на услугите, които предлагаме, и през следващата година. 2021 г. е много специална за нас и защото отбелязваме нашата 10-годшнина, откакто "Кока-Кола Хеленик" избра да позиционира и развива в България центъра си за споделени услуги BSO. Само преди дни организирахме първата по рода си конференция на центровете за споделени услуги заедно с нашите партньори на Системата на "Кока-Кола" - The Coca-Cola Company Global Delivery Center и Coca-Cola EuroPacific Partners Shared Services, които също са позиционирани в страната. Обединихме усилия, за да ускорим нашето пътешествие към непрекъснато подобряване, да изследваме технологиите като двигател на бизнес трансформациите и да споделим как виждаме културата на бъдещето като основен актив в новия дигитален свят. Поканихме и всички големи центрове за споделени услуги в България, за да учим заедно, да обменяме знания, идеи и опит.

Какви бяха предизвикателствата пред центъра през тази година, предвид пандемията и глобалните икономически проблеми?

- Най-голямото предизвикателство продължи да бъде ангажираността на нашите служителите, предвид че по-голямата част от тях продължават да работят от вкъщи. През последните 18 месеца се научихме да бъдем креативни, да измисляме иновативни и интересни начини да се свързваме помежду си. Това изисква много отдадени усилия от преките ръководители, за да изградят екипния дух и усещане за принадлежност и да вдъхнат живот на културата на "Кока-Кола Хеленик". Освен това обучаването на новите ни колеги в изцяло виртуална среда също е предизвикателно и насърчаваме тях и мениджърите им да намират безопасни начини да се виждат и работят на живо, когато това е възможно. Използвахме летните месеци да организираме малки срещи в безопасна среда, с които да подсилим екипния дух.

Година и половина след началото на пандемията как работи екипът на Центъра за споделени услуги? По-трудна ли е работата в такава ситуация?

- Екипите ни работят основно от вкъщи от старта на пандемията насам. През май 2020 г. отворихме офисите си и дадохме възможност за избор на колегите откъде да работят. С подобряването на времето и ситуацията през май тази година повече колеги започнаха да посещават офиса, спазвайки всички мерки за безопасност. Истината е, че екипите ни доказаха, че са ефективни и подкрепящи се едни други, независимо откъде работят - офиса, дома си или къща в планината. Занапред ще предприемем хибриден подход със свобода на избор между офиса и дома. Центърът за споделени услуги BSO и цялата компания "Кока-Кола Хеленик" са напълно подготвени за работа от разстояние и най-хубавото е, че намерихме начини да се срещаме онлайн, да се учим и забавляваме онлайн - всеки ден колегите имат нови идеи как да правим това по-ефективно.

От ваша гледна точка, като мениджър, повече плюсове или минуси предоставя масовата дистанционна работа?

- Мисля, че има както позитиви, така и недостатъци. Силата на общуването лице в лице е голяма и затова препоръчваме на колегите да използват и двете възможности и да работят хибридно и така да решават сами колко дни в седмицата да прекарват в офиса. Особено за новопостъпващите колеги да прекарват поне половината от работното си време в офиса през първите три месеца е нещо, което ще им помогне много. Продуктивността е същата, а понякога и по-висока при работата от разстояние, така че това е въпрос по-скоро на социална среда, екипен дух и организационна култура. По тази причина препоръчваме на ръководителите да събират екипите си поне веднъж месечно в офиса при всички мерки за безопаност, за да изграждат тази връзка помежду си. От друга страна, колегите, които прекарват повече време в пътуване до офиса, намират работата от разстояние за по-ефикасна от гледна точка на баланса с личния живот. Няма едно решение, което да работи за всички, защото индивидуалните обстоятелства на всеки колега са различни и затова въведохме политика, която дава опцията за избор според предпочитания и възможностите. Продуктивността е висока, когато хората са щастливи.

Какви нововъведения и иновации се появиха в компанията заради пандемията?

- Наистина развихме въображанието и надскочихме границите си, за да създадем начини да развиваме бизнеса си по различен начин. Почти няма нещо, което да не можем да направим виртуално. Научихме се да набираме хора, да ги обучаваме, да се срещаме, да правим конференции и дори да се забавляваме виртуално. Нито един голям проект не беше забавен заради падемията и дори направихме срещи, които преди се случваха изцяло физически, във вирутална среда. Технологиите и инструментите, с които разполагаме, направиха всичко това възможно.

Каква очаквате да бъде следващата година - и за компанията, и в по-широк аспект?

- В Центъра за споделени услуги непрекъснато работим за разширавяне на спектъра от дейности, които предлагаме, и има няколко такива проекта и за следващата година. Очаквам още предизвикателства, още успехи и още възможности за нас да допринасяме за растежа на "Кока-Кола ХБК" във всички пазари на компанията - за последните 10 доказахме, че можем да го правим наистина ефективно. Очаквам с нетърпение и да откриваме още възможности да развиваме способностите на нашите екипи и на бъдещото развитие на организацията ни в дигиталния свят.