Панче Ниновски: В Костинброд и Банкя произвеждаме 320 млн. литра годишно

"Всичко е възможно, когато имаме най-добрия екип", казва директорът "Техническа функция" на "Кока-Кола ХБК България" в навечерието на годишнините на двата завода на компанията

Панче Ниновски: В Костинброд и Банкя произвеждаме 320 млн. литра годишно
Панче Ниновски: В Костинброд и Банкя произвеждаме 320 млн. литра годишно
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Г-н Ниновски, двата производствени центъра на "Кока-Кола ХБК България"- за безалкохолни напитки в Костинброд и за минерална вода в Банкя, навършват съответно 25 г. и 15 г. Каква е вашата равносметка за тази сериозна за България бизнес възраст? Кои бяха предизвикателствата пред тях в този период и с какво измервате успешното им развитие?

Производственият център в Костинброд отваря врати през 1996 г., а този в Банкя - през 2006 г. - както казвате, това е наистина сериозна възраст за местен бизнес като нашия. През тези години въведохме толкова много важни проекти - превърнахме Костинброд от завод в мегазавод, който изнася продукция за съседни държави, модернизирахме завода в Банкя, развихме експертизата и нивото на работа на нашите колеги и инвестирахме в мощности и капитал - както технически, така и човешки. През последната година и половина постигнахме високо ниво на дигитализация за много кратък период от време, адаптирайки се към очакванията към нас и новите реалности за бизнеса. Успехите измерваме с колеги, които непрекъснато се развиват, клиенти, които са доволни от съвместната ни работа, и потребители, които са щастливи от преживяването, което им предлагаме.

Колко литра напитки "изтекоха" досега от двата завода и с какъв производствен капацитет разполагате в момента? Кои са най-търсените ви продукти?

- Средно на година в Банкя и Костинброд произвеждаме 320 млн. литра напитки. Зад всеки от един тях стои изключителната отдаденост на нашите колеги, които работят неуморно всеки ден, за да могат продуктите ни да стигат до пазара. И всеки един от нашите продукти е търсен и обичан - стремим се както да въвеждаме иновации в тях, които вдъхновяват и вълнуват потребителите, така и да предлагаме избор и интересни алтернативи в портфолиото ни. Конкретно тази година Schweppes Pink Tonic и Fanta Tropical се приеха изключително добре от потребителите и се наложиха като едни от новите им фаворити.

Откритата преди две години нoвa пpoизвoдcтвeнa линия в Костинброд бе обявена за най-модерната във всички 28 държави в групата на "Кока-Кола ХБК" и бе направена амбициозната заявка, че с нея заводът ще се превърне в истински европейски мегазавод. Постигнахте ли тази цел?

- Смело и с гордост мога да кажа, че постигнахме тази цел. След разширението през 2019 г. изнасяме продукция за Сърбия, Гърция и Румъния, планираме и още подобрения занапред. Костинброд е мегазавод и нашата амбиция е да го направим още по-мащабен чрез допълнителна модернизация и автоматизация на процесите както в производствената, така и в складовата част и дистрибуцията. Нашият стимул е да се развиваме, да бъдем най-добрите в това, което правим, и да подкрепяме търговските екипи на "Кока-Кола ХБК България" и по този начин да допринасяме за положителното въздействие на Системата на "Кока-Кола" в България.

"Кока-КолаХБК България" е и марка за иновации и модернизация на продукти и производство. Какви средства сте вложили досега в двата завода за нови технологии и разширяване на производството?Към какво е насочена инвестиционната ви политика за следващите години?

- Инвестициите само през последните три години надхвърлят 22 млн. евро, най-голямата от които беше разширението в Костинброд през 2019 г. и инсталирането на най-модерната линия за производство на пластмасови опаковки. По това време имаше само пет такива линии в целия свят. Разширихме и складовите пространства и въведохме автоматизация на ключови процеси - т.нар. vision picking (който подпомага дейността на нашите колеги в складовете), оборудване за придвижване на стоката, видимост в реално време на дистрибуционния процес и много други. Технологиите се превръщат във все по-голяма част от нашето производство и това ни дават възможност да инвестираме повече в нашите колеги и тяхното професионално развитие. Така че инвестициите и занапред ще продължат в тази посока - в хора и в технологии.

Успехът на всеки бизнес зависи и от хората, които са свързани с него, а "Кока-Кола ХБК България" е предпочитан и уважаван работодател. Колко души работят сега в двата завода? Как осигурявате тяхното обучение и квалификация? Какво предлагате като заплати, бонуси, социални привилегии?

- Над 400 са колегите, които работят в двата производствени центъра - на различни роли и с различна експертиза. Инвестицията в развитието на тази експертиза и създаването на условия за колегите да растат професионално е нещо, което планираме дългосрочно и напред във времето, за да сме сигурни, че работи пълноценно. Непрекъснато изследваме нови възможности в тази посока и това е една от причините тази година да въведем нова роля в структурата ни, която се фокусира върху именно върху това - развитие на умения и знания. По този начин се фокусираме върху това, което колегите ни правят най-добре, и го развиваме до следващо ниво, като им даваме възможност да учат и преживяват нови неща. Да бъдем един от най-предпочитаните работодатели в страната е огромна отговорност, но ние правим всичко с приоритет върху това кое е най-добро за нашите колеги, така че резултатът - хората да искат да работят за нашата компания, да идва по естествен начин.

Вашето производство е под икономически и социален прицел на фона на глобалните процеси за устойчиво развитие. Какво означава новият европейски "зелен преход" за двата завода в България и как ще го реализирате? Как ще се отразят на производството ви новите екоизисквания за намаляване на използването на пластмаси, на енергия, на вода? Какви инвестиции планирате за постигането на тези цели?

- "Кока-Кола ХБК" отдавна е фокусирана върху устойчивото развитие, от много години насам, и, честно казано, съм щастлив, че тази тема става все по-значима за все повече хора и компании през последните години. Усилията на компанията в това отношение са може би най-видими именно в производството - намаляването на водните ресурси и енергия, използвани в него, и редуцирането на въглеродните емисии, които се отделят. Само през последните три години например редуцирахме с 14% количеството на използваната вода в нашето производство. Шестдесет процента от енергията, която използваме, е зелена, рециклираме и 96.8% от отпадъците, генерирани в производствения процес. И всичко това е благодарение на всеки един човек, който работи в заводите. На глобално ниво "Кока-Кола ХБК" обяви тази седмица ангажимента си да достигне нетни нулеви емисии до 2040 г., а ние в България нямаме търпение да бъдем част от постигането на тази цел заедно с нашите доставчици.

Вече повече от година и половина икономиката изпитва натиск и напрежение заради коронавирусната пандемия. Как преминахте през причинената от нея криза? Какви промени в работата на компанията в България тя донесе и с какви бизнес уроци продължавате след нея?

- Безспорно пандемията трансформира бизнеса, ускори адаптацията и процеса на учене. Също така ни помогна да се фокусираме още повече върху наистина важните теми, оптимизирането на процеси и връзката помежду ни, както и с клиентите и потребителите. Да бъдем част от групата на "Кока-Кола ХБК" по света заедно с още 27 държави определено ни помогна в тези предизвикателни времена - със стабилност, обмен на знания и добри практики, дори различни и неочаквани гледни точки. Ние сме много разнообразна група от държави и пандемията ни показа колко силни сме всъщност заедно. А ако трябва да говоря за конкретен бизнес урок, ще трябва да кажа нещо, което винаги сме знаели - всичко е възможно, когато имаме най-добрия екип.