🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ФАНТАСТИКО - 30 години устойчиво развитие с грижа към екипа и обществото

Валентина Божева, вицепрезидент на ФАНТАСТИКО

ФАНТАСТИКО - 30 години устойчиво развитие с грижа към екипа и обществото
ФАНТАСТИКО - 30 години устойчиво развитие с грижа към екипа и обществото
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Валентина Божева е юрист с дългогодишен опит. Тя е част от екипа на ФАНТАСТИКО от 14 години. Като вицепрезидент на "Фантастико груп" отговаря за ресори "Правно обслужване" и "Човешки ресурси".

Г-жо Божева, след три десетилетия на българския пазар по какъв начин ФАНТАСТИКО променя бизнес средата в България и какви са целите, които компанията си поставя?

Три десетилетия е период, през който се адаптирахме към много промени, реализирахме нови идеи, но целта е била една - прекрасни места за пазаруване и получаване на услуги, доволни клиенти и щастливи служители. Успехът на компанията се дължи на това, че винаги сме знаели съвкупността от факторите, които са необходими, за да е постоянен процесът ни на развитие. В нашите обекти посетителите могат да усетят всичко, което е важно за нас - във всеки от тях сме оставили следа от ценностите, които са в основата на нашия успех. Фасадата е само първото впечатление - тя ще привлече хората да ни посетят, но за да останат при нас, е необходимо всичко онова, което предлагаме - огромно разнообразие от продукти, качествена услуга и изживяване. Всъщност тази промяна, която претърпя компанията, е част от промяната в бизнес средата в България през последните 30 години. Създадохме един устойчив бизнес модел, изградихме иновативни супермаркети, които функционират с грижа към клиентите, служителите, обществото и околната среда. Компанията е в период на експанзия и нашата цел е растежът ни да продължи по един устойчив начин.

В какво се изразява тази грижа към служителите?

- Винаги сме казвали, че нашият успех е възможен благодарение на екипа, на хората, които всеки ден допринасят за развитието на ФАНТАСТИКО ГРУП, те са основният капитал на компанията. Инвестицията в развитието на хората е приоритет за нас, акцентираме не само върху обучението, но и върху личностното развитие. Знаем, че те са свързани и са ключът за дългосрочни отношения. Всеки колега преминава през различни етапи на развитие, адаптация, набелязване на нови цели, планиране на форми за надграждане на усвоеното до момента и целият този процес дава възможност, особено при по-младите колеги, да се развият като личности, дори понякога да се изненадат от собствените си възможности. Всичко това е част от пътя на колегите ни, немалко от тях намират в компанията своите съпруги, съпрузи, приятели, с които заедно променят нагласите и възгледите си. Нашият ангажимент към хората в екипа не се изчерпва само с ангажимента за професионалното развитие. Имаме сериозен пакет от допълнителни социални придобивки и личен ангажимент да подкрепяме колегите, когато преминават през труден професионален или житейски период. Вярваме, че е важно помощта да бъде дадена навреме. Така подхождаме и с колеги, които са потърсили нашето съдействие, с които често обединяваме усилия за набиране на средства за конкретна кауза. Щастливи сме, че тези инициативи срещат голямо разбиране и активират голяма част от колегите. Разбира се, полагаме усилия екипът да работи в здравословна и безопасна среда. Тези усилия бяха надградени с инициативата "С грижа към теб", в партньорство с фондация "Една от 8", в рамките на която над 1000 жени от екипа ни през март и април тази година преминаха безплатни профилактични прегледи за рак на гърдата. Скоро финализирахме и кампанията "Прегледай се. Погрижи се за себе си!" в подкрепа на дейността на "Една от 8". През целия месец октомври ФАНТАСТИКО отделя по 0.05 лв. от приходите от всяка закупена торбичка в подкрепа на дейността на фондацията. Средствата ще бъдат използвани за провеждането на профилактични прегледи за рак на гърдата в различни градове на страната, както и за информационна и практическа подкрепа на жените с тази диагноза и техните близки.

По какъв начин компанията избира каузите, които да подкрепи?

- Като всяка социално отговорна организация и ние инвестираме време и ресурс в проекти, насочени към обществото. Разбирането, че трябва да осъществяваме позитивна промяна в средата, в която живеем и работим, е част от ценностите на компанията. В годините сме реализирали много проекти в областта на културата, образованието, здравеопазването, оказвали сме подкрепа за деца и семейства. Гордеем се много с над 10-годишното партньорство с Майсторския клас на г-жа Райна Кабаиванска в Нов български университет. Щастливи сме, че заедно със Съюза на артистите в България реализирахме изложбата "Моите будители", която събра личните разкази на едни от най-изявените артисти в България, творци от различни сфери на изкуството, за имената на будителите, които са оставили ключов отпечатък в живота им. Всъщност чрез този проект ФАНТАСТИКО подкрeпя двата фонда на Съюза на артистите - Социален и Здравен. Каузите, които подкрепяме, често са свързани с актуални потребности. Така е например в здравеопазването. В началото на пандемията подкрепихме Александровска болница със средства за закупуване на дихателни апарати. Тази година откликнахмe на апел на столичната Болница за активно лечение на детски болести, която се нуждаеше от преносим ехограф. Подкрепихме сериозно и обновяването на клиниката за детска анестезиология на "Пирогов". Сериозен успех имат съвместните ни кампании с утвърдени неправителствени организации като "УНИЦЕФ България", "SOS Детски селища България", "Оле мале". Тук ключова роля имат и клиентите на ФАНТАСТИКО, които даряват за каузите на тези организации. Огромна удовлетвореност ни носи подкрепата за социалното предприемачество. От няколко години в нашите супермаркети се продават играчки, произведени от майки на деца със специални потребности, които се подкрепят от "Оле мале", предлагали сме продукти от "Каритас" и продукти в подкрепа на TimeHeroes.

Какви партньорства предстоят?

- През декември започваме втора съвместна дарителска кампания с УНИЦЕФ. Тя ще бъде насочена към доразвиването на платформата "Подкрепи ме" - първата приобщаваща образователна платформа за деца с различни образователни потребности, техните родители и учители. А през пролетта на следващата година ще стартира дейността на фонд, който ще подкрепя местните общности и ще участва активно в устойчивото развитие на населените места, в които ФАНТАСТИКО развива своята дейност. По този начин ще окажем подкрепа на образователни проекти, проекти за развитие на сценичните изкуства, литературата, на инициативи за по-добро детско здравеопазване, за опазване и облагородяване на околната среда, за повишаване качеството на живот на деца и хора в неравностойно положение, за развитие на спортна дейност и др.

Кои ще са ключовите критерии, на които трябва да отговарят проектите, за да бъдат подкрепени от този фонд?

- Ключово ще бъде проектите да предполагат видим резултат и положителна промяна.

Споменахте устойчивото развитие на компанията. Какви са политиките на ФАНТАСТИКО по отношение на опазване на околната среда?

- Това е една огромна тема, по която всички трябва да полагаме усилия, а отговорността на бизнеса е ключова. В супермаркети ФАНТАСТИКО е организирано сепариране на отпадъците от хартия, полиетилен, метал, батерии и акумулаторни устройства и всички те се предават за преработка. Хладилното оборудване, автоматизацията на климатичните системи, LED осветлението с интелигентни системи за управление водят до значимо намаляване на консумацията на електроенергия, а оттам и на вредните емисии. През 2022 година ще бъдат изградени фотоволтаични системи в 20 обекта на веригата, като по този начин 20% от консумацията на електричество ще е от собствени източници на възобновяема енергия. Един от сериозните ни проекти в тази посока беше закупуването на оборотни сгъваеми каси за плодове и зеленчуци, което спестява необходимостта от рециклиране на 4-5 тона еднократна пластмаса дневно. Допълнителен ефект се постига от това, че при обратно движение на касите в сгънато състояние се спестяват транспортни разходи, а оттам и вредните емисии са 3-4 пъти по-малко. Друг пример - 95% от офисната хартия, която използваме, е рециклирана хартия. Разбира се, усилията ни в тази посока продължават.