ФАНТАСТИКО – 30 години отговорно развитие

Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на ФАНТАСТИКО

ФАНТАСТИКО – 30 години отговорно развитие
ФАНТАСТИКО – 30 години отговорно развитие
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Разкажете каква бе бизнес средата в момента, в който компанията е създадена - каква бе конкуренцията, разнообразието от продуктите, отношенията с доставчиците?

Първият обект на ФАНТАСТИКО е отворен през 1991 г. Тогава аз все още не съм бил част от екипа на ФАНТАСТИКО, но си спомням, че това е доста трудна година - напрегната политическа ситуация (има ВНС, което приема нова конституция), все още не е започнала приватизацията, много малка част от заетите работят в частния сектор, либерализират се цените и те растат драстично. В тази ситуация основателят и президент на ФАНТАСТИКО г-н Николов решава да започне да осъществява своя бизнес идея, която е имал от години - изграждане на модерна верига супермаркети, които да са близо до хората и да им предлагат разнообразие от стоки от първа необходимост. С продажбата на апартамент, един син пикап, голяма увереност в успеха и с помощта на цялото семейство той отваря първия магазин ФАНТАСТИКО на улица "Оборище" в София, който работи и днес. Ситуацията на пазара тогава и сега нямат нищо общо. През 1991 г. имаше купони за храна и магазините бяха празни. В този период аз бях студент и си спомням супермаркета в "Студентски град" (днес обект на ФАНТАСТИКО), в който нямаше нищо освен едни метални палета с хляб. Сега има огромно предлагане и силна конкуренция. За тези 30 години на пазара навлязоха голяма част от световните лидери в нашия бранш. Конкуренцията стана сериозна и много компании не издържаха и напуснаха българския пазар. Така че през тези 30 години ситуацията беше много динамична и интересна.

Какви предизвикателства имаше за ФАНТАСТИКО в следващите години, докато растеше?

- ФАНТАСТИКО преминава през всички години на прехода и се бори с трудностите, през които сме минали всички ние - и компаниите, и всеки от нас в личен план. Ако трябва да отговоря на този въпрос подробно, трябва да направя ретроспекция на най-новата стопанска история на България. Компанията е минала през периоди с недостиг на стоки; хиперинфлация (когато продавахме нещо на лев, а на другия ден трябваше да го заредим на 2 лв.); висока престъпност; безработица и нисък жизнен стандарт; много популизъм. Ясната визия каква услуга искаме да предложим на клиентите и най-вече отговорността винаги са ни помагали да продължим напред. Именно отговорността, според мен, е основното за компанията, заложено от г-н Валери Николов - отговорност към клиентите, колегите, партньорите и към всичко, което правим във всекидневната ни работа.

Има ли момент в историята на компанията, който може да се определи като преломен и защо?

- През тези 30 години компанията винаги е била адекватна спрямо очакванията на клиентите и развитието на пазара. Винаги сме залагали на плавното развитие, което да не е за сметка на качеството на предлаганата услуга. Това ни е помагало да оцеляваме и да растем.

Ключов момент в развитието на компанията е въвеждането на новата концепция за обектите. С промяната ние успяхме не само да придадем нов модерен облик на супермаркетите, но и да подчертаем още повече уникалността на нашия бизнес модел. Променихме всичко - сградите и пространствата около тях придобиха нов съвременен и разпознавам облик, който допринесе за подобряване на градската среда, признание, което получаваме и с редицата награди "Сграда на годината". Интериорът на обектите е с атрактивен дизайн и игра с осветлението, които спомагат за по-доброто обозначаване на секторите в супермаркетите и ориентирането на клиентите. Бяха развити приоритетните за клиентите сектори - плодове и зеленчуци, козметика, алкохол, кулинарни щандове, фурна, инвестирахме в големи пространства в прохождащите на нашия пазар, но перспективни стокови групи - био и специализирани храни. Новата визия беше заложена във всички нови проекти и постепенно беше внедрена и в съществуващите обекти с мащабни ремонти, за да можем да предложим еднакво качество на услугата ни във всички магазини. Всичко това подобри клиентското преживяване във ФАНТАСТИКО и доведе до много добри резултати за веригата.

Колко различни са предизвикателствата пред компания с български корени в сравнение с конкурентите й, които идват тук от развитата част на Европа? Как се промени ситуацията за вас с идването им?

- Предизвикателството е да докажем, че нашият бизнес модел е конкурентен с бизнес моделите на най-добрите световни ритейлъри. Конкуренцията с компании, разполагащи с огромни бюджети за навлизане на нови пазари, е наистина сериозна, но ние вярваме, че когато си вършим работата добре с мисъл за потребностите на нашите клиенти, успехът ще е налице. Това, че сме българска компания има и своите предимства. Ние познаваме клиентите, защото сме част от тези хора, заедно сме минали през целия преход стъпка по стъпка. Развивали сме се заедно с нашите доставчици - производители и дистрибутори. С някои от нашите партньори работим от първите години и днес те са едни от най-големите български компании.

Естествено, когато в България навлязоха големите международни вериги, пазарът се промени, появиха се нови стандарти, с които трябваше да се съобразяваме и да ставаме по-добри. Помня, когато "Рамстор" отвори точно до наш обект в кв. "Западен парк". "Рамстор" беше нещо огромно за пазара тогава, а нашият магазин - един от малките. Много от доставчиците ни питаха дали ще го затваряме. Ние направихме ремонт, малко го разширихме, стегнахме се и магазинът продължи да работи, а след това "Рамстор" реши, че българският пазар не му е интересен. Сега на негово място има магазин от друга верига, а нашият продължава да работи толкова години след това. Така че конкуренцията може само да ни стимулира да бъдем по-добри. Убедени сме, че силната конкуренция е от полза за потребителите и за пазара.

Променяха ли се във времето сферите, на които акцентирахте - експанзия, инвестиции в човешки капитал и т.н.?

- Сигурно сме пропускали във времето да направим нещо, няма как 30 години да сме били безгрешни. Но сме убедени, че за да предложим добра услуга за клиентите и да останем на пазара, трябва да се развиваме комплексно. За да сме успешни, не е достатъчно да имаме само красиви сгради, нови технологии, последно поколение техника, необходимо е да имаме обучен и мотивиран екип, да предлагаме богат и добре подбран асортимент от стоки на конкурентни цени. Развитието трябва да е във всички посоки - като технологии, оборудване, хора, качество на услугата. Естествено на първо място са хората, защото те са основният и най-ценен капитал на всяка компания. Именно затова компанията инвестира много в подобряване на работната среда, в допълнителни социални придобивки за своите служителите и в професионалното им развитие. Последната награда, която получихме, бе тъкмо за програма, насочена към нашите служители. Заедно с фондация "Една от 8" организирахме безплатни профилактични прегледи за рак на гърдата на всички жени в компанията. Прегледани бяха над 1000 жени.

Какъв е обемът на инвестициите на компанията до момента?

- За последните 5 години инвестициите са за над 150 млн. лв. Тази година направихме търговско-развлекателния комплекс в Перник за 25 млн. лв. , в който бяха открити 140 нови работни места, предстои откриване на обект в Ботевград за 14 млн. лв. с над 90 работни места. Миналата година, въпреки пандемията, изпълнихме инвестиционната си програма, като открихме супермаркети в кв. "Манастирски ливади" в София и в град Банкя. Инвестициите бяха за 34 млн. лв.

В началото на 2021 г. използвахме периода с ограничения в работата на търговските комплекси за основно обновяване на обекта ни в SkyCity Mall. Решихме, че това е най-подходящият момент за реконструкция, за да избегнем негативното въздействие от затваряне на основен обект за комплекса в нормални условия и работещ на пълни обороти търговски център.

Как пандемията промени инвестиционните планове на компанията?

- Инвестиционните планове на компанията не се промениха и се изпълниха, въпреки трудностите, свързани с пандемията. Развитието ни се осъществява само със собствени средства и не разчита на външно финансиране. За всеки нов проект, заложен в програмата ни, финансирането е предварително подсигурено. Така че пандемията не повлия на инвестиционната ни политика, изпълнихме каквото сме набелязали. Промениха се само условията и организацията на работа. Минахме през ограниченията, които спазвахме изключително прецизно - това се виждаше и по опашките пред магазините. Непредвидени бяха разходите за дезинфекция и осигуряване на безопасни условия на труд и пазаруване. Въпреки това нашият сектор не е сред пострадалите от пандемията. Имаше пикове и спадове, развитие на едни категории, спадове в други, но нещата постепенно се нормализират.

Някои компании свиха хоризонта на плановете си. За колко години напред в момента имате план и какво предвижда той?

- Продължаваме с постепенно развитие. Не планираме бурна експанзия и нямаме фикс идея да отворим обект в даден град на всяка цена. При избора на нови локации сме много прецизни и се водим от това дали ще можем да предложим услугата, която искаме. Така беше и в град Перник. Намерихме достатъчно голям терен, на който освен голям обект на ФАНТАСТИКО успяхме да развием и допълнителни обекти, модерна боулинг зала, така че да предложим една комплексна услуга на клиентите. При навлизането в нов град искаме да предложим на клиентите именно това - ново ниво на клиентско изживяване. В противен случай няма смисъл от нашето появяване, навсякъде има и добре работещи локални търговци, и присъствие на международни вериги. За следващата година предстои отваряне на супермаркет в квартал "Левски" в София, продължаваме и с обновяването на съществуващите обекти. Основен ремонти и разширяване са планирани за супермаркета ни на бул. "Симеоновско шосе" и за този в кв. "Младост 4".

Друг голям проект, който предстои, е изграждането на нови площи на логистичната ни база в град Елин Пелин. Това е естествен етап от развитието на компанията. Когато бяхме концентрирани само в София, можехме да работим и без такава складова база, защото повечето доставчици имат логистика в София, но с излизането ни в други градове, наличието на такава логистична база става наложително. Тя подсигурява постепенната ни експанзия извън София и ни позволява да обогатим още повече асортимента си посредством собствен внос на интересни продукти, неприсъстващи на нашия пазар.

Вие сте част от компанията вече 22 години. Каква е личната ви равносметка за това време?

- Работя във ФАНТАСТИКО от студент, над 22 години. Имах голям късмет да попадна в компания, която не само се развива, но развива и хората, които работят в нея. Доказателство за това са повечето от колегите на мениджърски позиции, които също са започнали развитието си от обектите. Определено всичко, което знам за бизнеса, съм научил тук в процеса на работата и лично от г-н Николов, което освен невероятен шанс е и огромна отговорност.