Amazon ще споделя повече данни с конкурентите си след сделка с ЕС

Компанията купува 2% в притежавания от Just Eat Grubhub

Започналите преди три години две разследвания от ЕС за това дали Amazon трупа нечестно предимство пред конкурентите си приключват със споразумение с Брюксел
Започналите преди три години две разследвания от ЕС за това дали Amazon трупа нечестно предимство пред конкурентите си приключват със споразумение с Брюксел
Започналите преди три години две разследвания от ЕС за това дали Amazon трупа нечестно предимство пред конкурентите си приключват със споразумение с Брюксел    ©  Reuters
Започналите преди три години две разследвания от ЕС за това дали Amazon трупа нечестно предимство пред конкурентите си приключват със споразумение с Брюксел    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Брюксел проверяваше дали Amazon не печели от това, че е и продавач, и оператор на пазара си.
  • Компанията има своя линия продукти в почти всяка категория, която се продава в Amazon.
  • Дружеството също така купува малък дял от американската компания за доставки на храна GrubHub.

Amazon ще споделя повече данни с конкурентите си и ще предлага по-голям избор от продукти на купувачите си като част от сделката с антитръстовия регулатор на Европейския съюз (ЕС). По този начин приключват и две от разследванията срещу компанията, които ЕС води.

Регулаторите са готови да обявят така наречения пазарен тест още следващата седмица, преди сделката да бъде официално договорена и обявена след лятото. Три източника на Financial Times, които са запознати с въпроса, заявиха, че макар и сделката да е вече сигурна, то има малък шанс за козметични промени.

Информация за сделката се споделят с конкурентите на Amazon, за да се гарантира, че ще отпаднат опасенията за защита на конкуренцията. Чак след като този процес бъде завършен, Европейската комисия може да обяви споразумението. Като част от него Amazon ще позволи на продавачи от трети страни да имат достъп до повече информация, която може да им помогне да продават повече продукти онлайн.

Сделката идва три години след като антитръстовите служители в Брюксел започнаха разследване на предполагаемите антиконкурентни практики на Amazon за това как борави с данни от конкуренти. Разследващите подозираха, че Amazon, с двойната си роля както на пазар, така и на търговец на дребно на собствената си платформа, нарушава законодателството на ЕС, като използва чувствителна пазарна информация, за да облагодетелства изкуствено собствения си бизнес на дребно за сметка на конкурентите.

Инвестиция в Just Eat

Освен постигането на сделка с Европейската комисия, Amazon успя да се договори и с Just Eat за 2% от компанията за доставки на храна Grubhub. Основаната от Джеф Безос компания ще предлага на абониралите се за услугата Prime членове достъп до услугата за доставки в рамките на една година.

Just Eat Takeway посочи в изявление, че продължава да "проучва частичната или пълната продажба на Grubhub", въпреки че няма сигурност, че ще бъде постигната сделка. Компанията закупи Grubhub миналата година за 5.8 млрд. долара, като инвеститори и акционери изискваха поне частичната продажба на Grubhub заради лошото представяне на компанията, след като стана част от Just Eat.

"Въпреки че Grubhub сега е само по-малка част от портфолиото на Just Eat Takeaway, което представлява около 20% от очакваните приходи за 2023 г., тази стъпка подобрява позицията на JET в потенциалните продажби на Grubhub", смятат анализатори от JP Morgan, цитирани от Reuters.

"Споразумението се очаква да разшири членството във Grubhub+, като същевременно има неутрално въздействие върху печалбите и паричния поток на Grubhub за 2022 г. и ще увеличи приходите и паричния поток за Grubhub от 2023 г. нататък", се казва в изявление на Just Eat Takeaway.

Сделката ще увеличи трафика за Grubhub, който загуби съществена част от пазарния дял от конкуренти като Doordash и Uber Eats, които успяха по-добре да навигират след края на пандемията от коронавирус.

Според сделката Prime клиентите на Amazon ще получават безплатна доставка за поръчки над 12 долара, като промоцията ще обхваща над 4 хил. града. Това е и пазарният принцип на Grubhub +, което е премиум услугата на имащата проблеми компания.

Сделката идва само няколко години след като Amazon се отказа да се конкурира на пазара за доставки на храна за вкъщи с услугата Amazon Restaurants. Тя беше активна между 2015 и 2019 г., но се сблъска със силна конкуренция от Uber Eats и DoorDash.

Оттогава гигантът за електронна търговия се фокусира главно върху доставките на хранителни стоки, но запазва малко присъствие на пазара за доставки за вкъщи чрез партньорства с други фирми. През 2019 г. компанията обяви инвестиция в Deliveroo, като тя беше фокусирана върху Европа, а миналата година започна да предлага достъп до абонаментната си услуга Deliveroo Plus като допълнително предимство за членовете на Prime в Обединеното кралство.