Е-търговията: по-глобална, по-зелена и по-мобилна
Онлайн продажбите по света растат бурно, а очакванията са към 2025 г. да са 25% от всички на дребно
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- До три години всяка четвърта покупка на дребно ще се случва в интернет.
- Все повече хора купуват от търговци извън страната си, но обръщат и внимание на ефектите от това.
- Развитието на технологиите движи продажбите през мобилни устройства и през социални мрежи.
Близо 20%. Толкова е достигнал делът на интернет продажбите по света през 2021 г. спрямо общите продажби на дребно. Данните са на изследователската компания eMarketer, а прогнозата е към 2025 г. този дял да достигне близо една четвърт от общите световни продажби на дребно.
Още преди пандемията от COVID-19, която пренареди редица сектори в глобалната икономика, търговията и особено тази на дребно вече беше поела към пътя на радикалните промени. Само за пет години, в периода от 2015 до 2019 г., електронните технологии допринесоха за удвояването на онлайн продажбите от малко над 7% до почти 14%.
В номинално изражение ръстът беше още по-подчертан - по данни на Statista за същия период обемът на електронната търговия в световен мащаб е нараснал повече от двукратно - от 1.5 трлн. долара през 2015 г. до 3.4 трлн. долара през 2019 г.
Разпространението на коронавируса, което удари спирачките на активността в много други сфери на икономиката, на практика се оказа ракета носител за интернет търговията. Затворени по домовете си, хората започнаха да прекарват много повече време онлайн. И да правят много по-голяма част от покупките си дистанционно.
- Топ 20 на онлайн търговците за 2020 г.
- Българите са купили онлайн дрехи и обувки за 690 млн. лева миналата година.
В резултат само през 2020 г. обемът на глобалната електронна търговия скочи с близо 27% до 4.2 трлн. долара. А прогнозите са към 2025 г. да достигне 7.4 трлн. долара, или 24.5% от всички продажби на дребно по света да се случват онлайн. Всичко това говори все по-недвусмислено за промяната на парадигмата в сектора - от това интернет присъствието да се приема за конкурентно предимство до схващането, че не съществуваш като търговец, ако не си и онлайн.
Все по-наситен и по-глобален пазар
Засилването на конкуренцията в електронните продажби има и една съществена особеност - търговците днес във все по-голяма степен се съревновават не само с местни играчи в сектора си, а и с такива от цял свят. Стремежът към глобално (или поне регионално) присъствие намира аналог и в потребителското поведение - според проучване на стартъпа за електронна търговия Flow.io, цитирано от Forbes, през 2019 г. над три четвърти (76%) от онлайн потребителите са пазарували от сайт извън собствената им страна, докато година по-рано този дял е бил 69%.Това обаче е свързано и с нови предизвикателства за компаниите. От една страна, липсата на достатъчно финансиране ще ограничава възможностите за растеж, посочват от Forbes. От друга - конкуренцията и привличането на служители на непознати пазари също ще бъдат проблем, на който мениджмънтът ще трябва да намери решение. И не на последно място - организирането на трансграничните вериги на доставки по принцип изисква внимателно планиране и управление, а турбуленциите от последните години правят задачата още по-сложна - отначало заради пандемичните затваряния, а в следващите месеци вероятно и заради войната на Русия в Украйна и поскъпналия транспорт.
Устойчивостта е все по-важна
Популярността на трансграничната търговия е свързана и с друга от все по-ясно очертаваща се тенденция в сектора - стремежа към устойчиво потребление. През последните години възможността за получаване на доставките в рамките на следващия или дори на същия ден е едно от нещата, които онлайн търговците използват, за да засилят конкурентните си позиции.Темата за устойчивостта става все по-важна за потребителите по света, а оттам и за продавачите. В Европа например се наблюдава засилване на съображенията, свързани с екологичното въздействие на покупките от други страни, както и на тези, които засягат организирането на веригите на доставки по отношение на човешките права, условията на труд и осигуряването на суровини.
Според проучване на International Post Corporation, 85% от потребителите заявяват желание опаковките на продуктите, които купуват онлайн, да могат да се рециклират, а 82% са съгласни с твърдението, че биха искали опаковъчните материали да могат да се употребяват повторно. Нещо повече, близо три четвърти от потребителите (72%) казват, че са склонни да получат пратката си с няколко дни по-късно, ако това би допринесло за намаляването на въздействието върху околната среда.
Междувременно, водещи играчи в сектора, като например Amazon, вече експериментират с доставки с дронове. Чрез интеграция с Google Maps тези дронове биха могли да откриват най-краткия маршрут до желаната дестинация. С подобряването на технологиите този тренд ще се засили, а дроновете за доставки вероятно ще се превърнат в съществена част от бизнеса на онлайн търговците.
Мобилни и социални
Една от най-видимите тенденции в света на електронната търговия е безпрецедентната употреба на мобилни устройства. Данните на Statista показват, че към последното тримесечие на 2021 г. през смартфони са направени 72% от всички посещения на интернет страници на ритейлъри и 60% от онлайн покупките.Ускореното разпространение на мобилни устройства, особено в региони без друга цифрова инфраструктура, предвещава и все по-значима роля на този канал за формирането на потребителското поведение при пазаруването и в бъдеще. Всъщност, т.нар. м-търговия вече е особено популярна в Азия, като в страни като Южна Корея до 65% от общия обем онлайн транзакции се случват през мобилен трафик. За пазари като САЩ тези числа все още са по-скромни, но очакванията са за бурен ръст - от eMarketer изчисляват, че към 2022 г. мобилната търговия носи 6.9% от всички електронни продажби в страната, но прогнозата е към 2025 г. този дял да достигне 10.4%.
Разработването на нови смартфон технологии, в т.ч. 5G, и все по-голямата степен на пристрастяване и зависимост на потребителите от дигитални услуги ускоряват прехода към мобилна търговия, изтъкват от компания за електронна търговия Shopify.
С нейното разрастване е свързан и разцветът на т.нар. социална търговия - става дума за пазаруване директно през различни социални мрежи и платформи, като за целта се изпозват инструменти като Paypal, Apple pay, Google wallet, Facebook payments, Twitter Buy и т.н. Според Statista през 2020 г. глобалните продажби през такива канали са били на обща стойност 560 млрд. долара, а прогнозите са към 2026 г. този обем да нарасне неколкократно - до 2.9 трлн. долара. Тенденцията набира скорост по целия свят, като най-осезаемо за момента е развитието й в Китай, където почти половината потребители (46%) пазаруват през социални медии. Следват САЩ (36%), Австралия (30%), Канада (26%) и Русия (26%). Очаквано този канал за пазаруване е най-атрактивен за по-младите потребители - на възраст между 18 и 34 години, които от първа ръка преживяват и движат и възхода на самите социални мрежи.
1 коментар
глобалната електронна търговия скочи с близо 27% до 4.2 млрд. долара."
Не може да бъде!
Очаквах повече като съдържание. Добавям и грешката в порядъка. И накрая чувството ми, че вече съм го чел това на английски, но с повече графики и информация, но не в Капитал.
Капитал, сериозно?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.