🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Amazon вдига цената на Prime абонамента в Европа с до 43%

Компанията за онлайн търговия обоснова решението с ръст на разходите и подобрения на услугите

Компанията за електронна търговия и облачни услуги с пазарна стойност 1.2 трлн. долара беше във възход по време на пандемията, но сега минава в режим на съкращаване на разходите
Компанията за електронна търговия и облачни услуги с пазарна стойност 1.2 трлн. долара беше във възход по време на пандемията, но сега минава в режим на съкращаване на разходите
Компанията за електронна търговия и облачни услуги с пазарна стойност 1.2 трлн. долара беше във възход по време на пандемията, но сега минава в режим на съкращаване на разходите    ©  Reuters
Компанията за електронна търговия и облачни услуги с пазарна стойност 1.2 трлн. долара беше във възход по време на пандемията, но сега минава в режим на съкращаване на разходите    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Amazon обяви, че повишава цените за абонатите на Prime услугата си на европейския пазар, няколко месеца след като започна да таксува по-скъпо американските си клиенти. Онлайн гигантът обясни решението с по-високите си разходи и подобрените през последните години услуги. Поскъпването варира между отделните страни, като най-голям ще е скокът от 43% във Франция, а промените ще засегнат новите и подновените абонаменти от 15 септември.

Prime абонаментът на Amazon включва безплатна доставка на закупените от платформата стоки в срок от два дни, специални оферти, както и услуги за стийминг на музика и видео съдържание. Платените абонати са от решаващо значение за маржовете на печалба на Amazon, тъй като те харчат повече пари на сайта и пазаруват по-често от обикновените клиенти. Разходите на компанията обаче рязко са нараснали, включително цената на горивата и трудовите възнаграждения. Услугата Amazon Prime е достъпна в 24 страни по света и има над 200 млн. абонати.

В Германия, която е най-големият пазар на Amazon извън САЩ, цената на Prime ще се увеличи с 30% от сегашните 69 евро. Покачването във Великобритания е с 20% от сегашните 75 паунда, а във Франция с 43% от сегашните 49 евро. Поскъпване ще има и в Испания и Италия. За сравнение, предприетото през февруари увеличение в САЩ беше 17%.

По-високи разходи

Говорител на Amazon обясни решението с високата инфлация и оперативните разходи, както и с множеството подобрения на услугите през последните години. От компанията отбелязват, че повишават цената във Великобритания за пръв път от 2014 г., а на други пазари - от 2018 г. Американският гигант за електронна търговия и облачни услуги с пазарна стойност 1.2 трлн. долара е изправен пред рязко нарастващи разходи в бизнеса си с търговия на дребно заради ударените вериги за доставки и твърде голямото разрастване на персонала и складовите площи по време на пандемията, когато бизнесът за доставки беше във възход. Сега обаче компанията влезе в режим на съкращаване на разходите, като преотдава складово пространство и отлага строителство на офиси.

Междувременно Amazon харчи големи средства за съдържание за стрийминг услугата си Prime Video. Компанията купи и правата за излъчване на отделни мачове от Висшата лига и Шампионската лига във Великобритания. Тя продуцира и нов сериал, базиран на "Властелинът на пръстените". По-рано тази година Amazon приключи сделката за придобиването на филмовото студио MGM за 8.45 млрд. долара.

Повишаването на цената на абонамента за Prime не е изненадващо, предвид настоящата инфлация и увеличението в САЩ преди шест месеца, коментира пред FT Андрю Липсман от Insider Intelligence. Той смята, че ръстът на тарифите ще предизвика недоволство, но потребителите в крайна сметка ще го приемат.

Оперативните разходи за международния бизнес на Amazon с изключение на облачното подразделение AWS са се увеличили от 29.4 млрд. долара на 30 млрд. долара за първото тримесечие съответно миналата и тази година. Резултатите на сегмента варират между 1.3 млрд. долара оперативна печалба за януари-март 2021 г. до също толкова голяма загуба през 2022 г., която беше първият отрицателен тримесечен финансов резултат за компанията от 7 години насам. Акциите на Amazon са с над 30% надолу от началото на годината на фона на общата разпродажба на технологични книжа.

Все още няма коментари
Нов коментар