🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В PwC e важно да си качествен човек, не само качествен професионалист

Владимир Цеков - директор "Сделки" в PwC

Владимир Цеков - директор "Сделки" в PwC
Владимир Цеков - директор "Сделки" в PwC
Владимир Цеков - директор "Сделки" в PwC
Владимир Цеков - директор "Сделки" в PwC
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Владимир Цеков е завършил Националната финансово-стопанска гимназия в София и "Счетоводство и финанси" в университета Уорик, Англия. След края на бакалаварската си степен започва кариерата си в лондонския офис на PwC. Там работи от 2011 до 2021 г., а от миналата година е директор на нов отдел в "PwC България".

Г-н Цеков, работили сте в PwC UK над 10 години. Компанията е един от най-предпочитаните и разпознаваеми работодатели там. Защо решихте да се върнете?

- Заминах за Англия през 2008 г. за висшето си образование. Още тогава бях решил, че след като завърша, ще остана да работя в Лондон няколко години. След това идеята беше да се върна в България и да приложа наученото. Първоначално мислех да остана около 5 години в Лондон, но се оказа, че градът е прекрасно място за 20-и-нещо-годишните. Така периодът ми на престой постепенно се увеличаваше, докато не усетих, че вече е време за прибиране. Беше вътрешно усещане преди всичко друго.

Кой е най-ценният урок, който научихте там?

- Един от основните уроци, които научих в Англия, беше чисто културен. И до ден днешен ми прави силно впечатление, че хората там изпитват гордост от професията си и работят години наред, за да станат добри в нея. Това постоянство определено се отплаща в дългосрочен план и със сигурност е значителен фактор, допринасящ за икономическата сила на страната.

Кое е най-голямото предизвикателство, с което трябваше да се справите там?

- Най-голямото предизвикателство пред мен беше да избера в каква насока искам аз самият да стана експерт. В Лондон има много избор от все "правилни" решения, а са нужни поне 5-10 години, за да можеш да се позиционираш като човек, който разбира в дълбочина определена проблематика. През годините много ми помогнаха неформални разговори с по-опитни колеги, както и с познати извън моята индустрия, за да намеря място, което хем да ми е интересно, хем да е подходящо за човек с моите качества и ценности.

Как стигнахте до ръководна позиция в PwC - какви качества са необходими, кой и как ви напътства?

- Честно казано, не мисля, че PwC изисква някакви по-специални качества от други компании. За мен движещ винаги е бил интересът към проблематиката на работата. Когато го има, аз съм готов да инвестирам време, за да науча нови неща и да се справя с "проблемите на деня". Отношението към хората също е важно. Макар че първоначално го смятах за даденост, с годините се убедих, че малко компании успяват да наложат култура на съвместно израстване. На много места виждам, че определени хора растат на гърба на свои колеги. В PwC e важно да си качествен човек, не само качествен професионалист, и това много ми харесва.

Разкажете ни повече за Delivering Deal Value (DDV) екипа, който управлявате в България? С какво се занимава и по какви проекти работи?

- Работата в DDV в България е изцяло по английски, европейски и глобални сделки, свързани със сливания и придобивания (mergers and acquisitions). За момента не правим нищо на местния и регионалния пазар. Ние оперираме като част от английския екип и им помагаме с техните проекти. Хората, които наемаме в България, имат същите отговорности по проекти като хората в DDV в Англия. Това значително ни отличава от Индия, Полша и други страни, с които Англия има партньорства, като им дава по-малко комплексна работа от това, което запазва за себе си. В нашия случай няма дискриминация между хора от екипа, базирани в Лондон, и тези, базирани в София.

По естество DDV се занимава с така наречената оперативна работа в контекста на сделки (Deals Operations). Това включва четири основни продукта:

  • Разделяния (Carve-out) - в общия случай тук помагаме на клиенти да разберат какви услуги са споделени между компанията продавач и продаваната компания. След това изчисляваме как разделянето ще се отрази на разходите на компанията, колко пари ще струва имплементацията, изграждаме план за имплементацията и вършим други технически дейности.
  • Интеграции (M&A Integration) - това е другата страна на монетата в сравнение с първия продукт. В тези проекти помагаме на клиенти да създадат стратегия за интеграция, да сметнат синергиите, да създадат мониторинговия процес, да изградят план за сливане и други.
  • Оперативен дю дилиджънс (Operational Due Diligence) - при този вид работа проверяваме дали оперативният модел на компанията, която подлежи на сделка, е стабилен и създава предпоставки за растеж на дружеството. Това включва анализиране на човешкия капитал, доставчиците, процесите, системите, производствените мощности, логистиката и други важни аспекти в зависимост от индустрията.
  • Бързи оптимизации на компании (Rapid Value Creation) - при този продукт най-често си партнираме с други отдели от PwC, за да можем да създадем цялостен план за оптимизация на компанията. Нашият фокус в DDV основно е върху намаляване на паричните разходи (cash costs), като най-често интерес към това има от фондове за частен капитал (private equity funds) непосредствено преди или след като са направили сделка с компания от своето портфолио. Това, което прави този продукт много специален, е бързото темпо, с което подобряваме финансовите резултати за клиента.

Кой подход/практика от чужбина прилагате в работата си в България?

- Години наред се занимавах с наемане и обучаване на нови служители за DDV в Лондон. Там се научих да намирам интелигентни, амбицирани и качествени хора, които имат желание да се развиват и да бъдат част от нещо специално. Когато станах част от DDV в самото начало на своята кариера, бяхме само 50-ина души. Днес в Лондон са почти 250 души, така че подходът ни към развитие на екипа е добре тестван. Смятам, че и в България вече имаме с какво да се гордеем в това отношение.

Относно обучението на новите членове от екипа, честно казано, нещата са доста прости. Когато привличаме правилните хора, дори и да ги хвърлим в дълбокото, те бързо намират начин да се справят с предизвикателствата, тъй като имат нужните качества и мотивация.

Не на последно място искам да добавя, че като отбор се стараем да наемаме хора, с които си пасваме и с които бихме се радвали да прекараме време и в неработна обстановка. Това важи с още по-голяма сила за екипа в България, който е само на една година и все още формира своята идентичност.

Как се промени PwC и по-конкретно работата ви за тези 10 години, в които сте част от компанията? На какво ви научи работата в PwC по време на пандемията?

- Истината е, че ако не беше пандемията, най-вероятно нямаше да успея да създам това партньорство между "PwC Англия" и "PwC България". Преди пандемията DDV работата беше почти изцяло от офиси на клиенти или от нашия офис в Лондон. В такива обстоятелства моделът на аутсорсинг към Индия, Полша и т.н. работи донякъде, но със сигурност не и моделът, който изградихме в България.

Новата форма на хибридна работа (в офис или от вкъщи) вече се приема за нормална и ни дава страхотни възможности. От една страна, подпомага набора на качествени кадри, за каквито в Лондон има огромна конкуренция. От друга страна, отваря вратата към развити пазари (какъвто е английският пазар на сделки) на хора, които искат да живеят в България, но им е трудно да намерят вдъхновяваща работа на местния пазар.

В момента разширявате Delivering Deal Value екипа. Какви експерти търсите, каква ще е основната им роля?

- DDV екипът в България стартира през май 2021 г. с двама души, а година по-късно вече сме десетина. Амбицията ни е да продължим да растем със сериозни темпове. Двата вида позиции, за които набираме кандидати в момента, са:

  • IT/Technology - тук търсим хора с опит в областта на разработването, внедряването и поддръжката на системи/апликации, ИТ инфрастурктура, ИТ процеси, ИТ консултантство и други. Успешните кандидати ще се фокусират върху 4-те продукта, описани по-горе, в контекста на: 1) ИТ отдели (back-office functions) на големи компании, както и на 2) Технологични компании, които разчитат на сериозни дигитални платформи за своя бизнес модел (напр. онлайн платформи за игри и залагания, за настаняване, за доставки на храна, лекарства и други)
  • Operations - тук търсим хора, които се занимават с всичко друго освен IT/Technology. Те обикновено са с опит в сферата на одита, консултантството, сливанията и придобиванията, финансовите отдели, оперативните отдели и/или отделите за промяна/трансформация.

На какво се опитвате да научите екипа си?

- Опитвам се да помогна на всеки да намери сферите, които представляват най-силен интерес за него/нея. След това с общи усилия правим план за развитие в тези насоки. В PwC (и DDV конкретно) има много възможности за кариерно и личностно развитие. Това е прекрасно, но в същото време може да се превърне в предизвикателство, ако човек си постави твърде много и/или твърде високи цели. Важно е човек да бъде фокусиран и балансиран, за да разгърне пълния си потенциал възможно най-бързо.