🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обучението е ключово за постигането на ESG целите

Образованието има силата да ангажира служители и партньори с устойчивите цели на организациите. То бе една от основните категории в конкурса ESG Awards на "PwC България"

Обучението е ключово за постигането на ESG целите
Обучението е ключово за постигането на ESG целите
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Успешната екологична, социална и управленска (ESG) стратегия на една организация зависи и от това доколко са отдадени и посветени заинтересованите страни - служители, инвеститори или клиенти, на предизвикателствата на климатичните промени и противодействието им. Без това разбиране целите може и да се изпълняват, но само "на хартия", без да се стигне до истинска промяна в поведението на организацията. Затова и образователните кампании са толкова важна част от ESG - те имат силата да променят разбирането, мисленето и действията, и то дългосрочно. Знанието може не само да изгражда лоялни клиенти и ангажирани служители и партньори, но то също така ангажира, овластява и насърчава по-екологичен начин на живот, базиран на общността. И създава по-устойчиво общество, което е и една от големите социални цели на ESG.

Неслучайно образованието бе и една от четирите категории в първия по рода си конкурс за устойчиви бизнес практики ESG Awards, организиран от консултантската компания "PwC България". Внедряването на устойчиви цели става все по-важно за организациите в ЕС не само защото скоро едрият бизнес ще бъде задължен нормативно да спазва устойчивите цели на съюза, но и защото самите компании все повече осъзнават важните отговорности, които имат по пътя към въглеродна неутралност. Българският бизнес също е част от тази тенденция и конкурсът доказва това. В първото му издание се включиха близо 70 компании от 22 икономически сектора, като подадоха близо 80 кандидатури в четирите конкурсни категории - ефективни ESG стратегии, иновации за устойчиво развитие, образователни програми, както и личности, които инициират отговорни бизнес практики.

В категорията "Образователна програма" за кампании, програми или инициативи за повишаване на информираността за ESG бяха отличени две организации.

УниКредит Булбанк получи награда за "Корпоративна образователна програма" за своята инициатива ESG Learning Journey, която е първата в България холистична програма за ESG обучения и развитие на служителите. Програмата включва повече от 10 разработени образователни модула в различни сфери на E, S и G и има три основни насоки: специализирана обучителна програма за висшия мениджмънт; тренинги и стратегически уъркшопове за средния мениджмънт и конкретни практически обучения за всички колеги от банковата мрежа.

"WWF България" получи отличие за "Образователна програма за външна аудитория" за своята инициатива Panda Labs, насочена към младежи между 15 и 25 години. Кампанията насочва фокуса си върху зелените иновации и зелено предприемачество, като съчетава дългогодишния опит на WWF в екологичната сфера и експертния опит на множество партньори в програмата. Целта е чрез различни обучения и мастър класове и с мотивационен елемент от състезателния характер на кампанията младежите да открият бизнес решения за належащите екологични и социални проблеми. Така екопроблемите биват разглеждани като възможности за бъдещо предприемаческо начинание, което да ги реши и същевременно да бъде печелившо.

Победителите са селектирани сред общо 12 подадени кандидатури - четири от тях на неправителствени организации, а осем - на компании. Броят показва, че значителна част от бизнеса осъзнава и вижда потенциала на дългосрочното въздействие, което образованието и знанието дават на обществото и служителите. "Темпото за преход към нисковъглеродното бъдеще зависи и от това как ангажираме служителите в процеса. Важно е да има повишена информираност и консенсус за промяна отвътре", каза по време на награждаването Албена Маркова, съдружник "Консултантски услуги" за Югоизточна Европа в PwC и ръководител на проекта "ESG Awards" за България.

Ключовите действия за активиране на работната сила и ускоряване на пътя на декарбонизацията по думите й включват няколко стъпки, сред които са оценка, повишаване и надграждане на ESG умения на служителите и въвеждане на признание и стимули за личния принос към постигнатия net zero напредък. Но важно е и също ESG да стане част от корпоративната култура и вътрешната комуникация, за да могат служителите да осъзнаят бизнес аргументите за промяна и значимостта на собствените им усилия.

Елена Желязкова, старши мениджър "Обучение и развитие" в УниКредит Булбанк

Всички над 4000 служители на банката вече се минали поне едно ESG обучение

ESG Learning Journey е мащабна програма за ESG обучения и развитие на служителите с над 10 образователни модула в различни сфери на E, S и G. Тя има три основни насоки: специализирана програма за висшия мениджмънт; тренинги и стратегически уъркшопове за средния мениджмънт и практически обучения за всички служители в банковата мрежа.

Програмата е разработена през 2021 г. от управление "Човешки ресурси" съвместно с директор "Стратегия и бизнес" и с подкрепата на целия управителен съвет на банката.

Колко хора сте обхванали в образователната си програма?

- В УниКредит Булбанк вярваме, че ESG темата не е отговорност на един отдел или екип, на един мениджър или член на управителния съвет, а част от работата на всеки колега от банката. Затова всеки наш колега вече е преминал поне едно обучение или тренинг, посветен на ESG.

Благодарение на сътрудничеството ни със Стопанския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" имаме изготвена учебна програма, като при изготвянето й сме работили с доказани експерти. Изчисленията ни показват, че досега с програмата си сме достигнали до целия управителен съвет на банката и над 120 колеги от първо рапортуващо ниво. Над 100 колеги са ESG сертифицирани експерти и над 44 са в магистърската програма на СУ.

В допълнение участваме като обучавани или като лектори и в програмите на Българската фондова борса, която също организира полезни ESG обучения. Обхванали сме цялата мрежа от над 4000 колеги, защото целта ни е във всяка точка на банката служителите да имат базисни познания минимум по социалните, екологичните и управленските фактори.

Виждате ли вече ефектите от програмата и какви са те?

- Вече виждаме реални резултати, въпреки че както за всяка образователна инициатива, така и за нашата е характерен дългият хоризонт. Образованието е това, което стои в промяната на нагласата на всеки колега - от това да спрем да използваме еднократна пластмаса в сградите ни, което вече е факт, до това да имаме готовност да четем и разбираме новите регулации и да бъдем най-добрият партньор за нашите клиенти в общия ни преход към по-зелено и справедливо бъдеще.

За нас най-добрите посланици на ESG програмите ни сред служителите са тези колеги, които са преминали през тях. Затова и измерваме удовлетвореността на обучените колеги от всяко от обученията, вслушваме се в получената обратна връзка и постоянно подобряваме ESG инициативите си, така че най-добре да отговорят на потребностите на колегите.
Костадин Андонов, ръководител програма "Иновации и младежка ангажираност" във "WWF България"

Panda Labs подготвя активни граждани, които ще допринасят за развитието на страната

Panda Labs е програма, насочена към ученици, студенти и работещи млади хора до 25-годишна възраст и цели с обучения да им помогне да открият бизнес решения за належащите екологични и социални проблеми в България и да създаде екосистема и ядро от активни млади хора със зелено и иновативно мислене. Програмата е разделена на тематични семестри, а задачата на участниците е да разработят бизнес модел по реален казус. Впоследствие жури избира проектите, които продължават в следващата фаза - мастърклас, обучителен курс с лекции, срещи с български предприемачи. Спечелилите мастър класа получават финансиране, а WWF проследява тяхното развитие и помага в намирането на контакти в стартъп екосистемата и допълнително финансиране.

Колко хора успяхте да достигнете с Panda Labs?

- През образователната програма на WWF вече преминаха над 350 души, избрани сред над 1200 кандидатури. Всички те участваха в наши събития за генериране на идеи, като най-амбициозните 35 от тях достигнаха до интензивните мастър класове.

Резултатите от програмата и прототипите, създадени от младежите, обаче отидоха още по-далеч. Чрез активната кампания на Panda Labs в медиите и онлайн пространството те достигнаха стотици хиляди потребители. Най-хубавото е, че голяма част от тези младежи не просто участваха в образователната ни програма или в отделно събитие, но и станаха част от устойчивата младежка мрежа на WWF, в която продължават обмен на опит, генериране на идеи и осъществяване на редица инициативи.

Какви ефекти очаквате от кампанията?

- Измервайки повишаването на знанията и компетенциите на младежите в рамките на програмата, можем смело да твърдим, че има положително развитие на участниците и засилена готовност за стартиране на иновативни бизнес инициативи в бъдеще. Младежите излизат от програмата заредени с енергия и готови за нови предизвикателства.

Истинският ефект, който целим с програмата обаче, ще си проличи след години, когато тези младежи се превърнат в част от активното гражданско общество и със своите решения ще допринасят за развитието на страната.

Представителите на WWF и УниКредит Булбанк казват, че са напълно наясно, че образованието и образователните кампании са инвестиции с дълъг хоризонт, а резултатите ще се видят по-ясно в бъдещето. Но също така споделят и че вече виждат техните ефекти - ентусиазма, смяната в нагласите, отварянето към още знания и желанието за промяна - от конкретни действия като това да се спре използването на еднократна пластмаса в офисите до готовност за стартиране на иновативни бизнес инициативи в бъдеще.

Обучителните кампании и на двете организации са максимално отворени. Всеки служител на банката например вече е преминал поне едно обучение или тренинг, посветен на ESG.

През образователната програма на WWF пък вече са преминали над 350 души, но с активна кампания в медиите и онлайн пространството посланията на инициативата са достигнали до хиляди потребители.

Отвореността обаче се вижда и в повечето от подадените кандидатури в конкурса. Осем от общо 12 кандидатури са насочени не само към служителите, но към по-широк кръг заинтересовани страни. Близо 9000 човека са преминали през конкурсните ESG образователни програми до момента на кандидатстването (31 юли 2022 г.). До края на миналата година се очакваха още над 2000 нови участници. И това е само най-прякото въздействие на тези кампании - защото знанието често не остава затворено, човек го предава и разпространява, и вдъхновява други с действията си.