🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Растежът на Apple също се забавя, но прогнозите са положителни

Производителят на iPhone декларира по-ниска печалба в сравнение с миналата година, но би пазарните прогнози

Акциите на Apple са поевтинели с над 13% от началото на годината, но се покачват с над 2.5% след публикуването на отчета
Акциите на Apple са поевтинели с над 13% от началото на годината, но се покачват с над 2.5% след публикуването на отчета
Акциите на Apple са поевтинели с над 13% от началото на годината, но се покачват с над 2.5% след публикуването на отчета    ©  Unsplash
Акциите на Apple са поевтинели с над 13% от началото на годината, но се покачват с над 2.5% след публикуването на отчета    ©  Unsplash
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Една от най-големите компании в света, Apple, публикува финансовите си резултати за последните три месеца. Дружеството с пазарна капитализация над 2.5 трлн. долара обяви приходи 83 млрд. долара за периода април - юни, като чистата печалба е над 19 млрд. долара. Подобно на технологичните гиганти като Microsoft и Google, които публикуваха отчетите си по-рано през седмицата, данните на Apple също показват забавяне на ръста на приходите.

От една страна, приходите от продажби на продукти са по-ниски от миналата година с по-малко от процент, въпреки че постъпленията от продажби на iPhone се покачват. Благодарение на разрастващите се услуги Apple успява да регистрира покачване в приходите (ръст над 10% до над 19 млрд. долара в сравнение с миналата година). Въпреки това печалбата на компанията намалява с около 10% в сравнение с 2021 г. Положителното е, че въпреки забавянето резултатите са над предварителните очаквания, тоест забавянето е по-малко от очакваното.

Откъде идват проблемите

"Ние наистина забелязахме макроикономически пречки, които повлияха на нашия бизнес и на нашите резултати (през последното тримесечие)", сподели пред инвеститорите Тим Кук, изпълнителен директор на Apple. Според Кук една от пречките е валутният курс (силният долар), като оценките на финансовия директор на компанията са, че компанията е загубила 3% от приходите си именно поради тази причина.

Според Кук проблеми при iPhone няма, докато при другите продукти се срещат трудности. "Mac и iPad бяха толкова ограничени от предлагането, че нямахме достатъчно продукти, за да тестваме търсенето. При дом и аксесоари видяхме известно въздействие там, което бихме приписали на макроикономическа среда. Ако след това погледнете звеното на услугите, имаше някои, които бяха засегнати, като например цифровата реклама беше очевидно повлияна от макроикономическата среда", допълни пред анализатори и акционери след отчета на компанията Кук.

"Като цяло сме много доволни от резултатите. И когато помислите за броя на предизвикателствата през тримесечието, ние се чувстваме наистина добре за растежа, който сме постигнали през последните три месеца", завърши изпълнителният директор, като не посочи прогнози за следващото тримесечие. Според анализаторите очакванията са 90 млрд. приходи за периода юли, август и септември. Тим Кук единствено заяви, че очаква резултатите да се подобряват.

Мнението на инвеститорите

От началото на годината активите на пазарите поевтиняват и Apple не е изключение. Акциите на технологичната компания са поевтинели с над 13% от началото на годината, по-малко от конкурентите й или S&P, където спадът е с над 15% от началото на годината. На всичкото отгоре цената на акциите на Appple се покачва след отчета въпреки забавянето на растежа. Каква може да бъде причината за оптимизма на инвеститорите?

"Както подчертахме преди, безмилостният фокус на Apple върху развитието и интеграцията между хардуер (особено интегрални схеми) и софтуер продължава да добавя значителна стойност за клиентите на нейните продукти и услуги", пише до клиентите си през юли Дейвид Ролф, изпълнителен директор на Wedgewood Partners, хедж фонд. "Очакваме тази благоприятна конкурентна динамика да продължи в обозримо бъдеще", допълва Ролф.

"iPhone продължава да прибира повечето печалби от смартфони в индустрията, като се фокусира върху ценовите нива от високия клас. Apple печели почти две трети от дела от приходите в най-високия клас (от 400 долара нагоре) на смартфони", допълва стратегът. "По-голямата част от растежа се дължи на експанзията в ценовия сегмент "ултрапремиум" - от 1000 долара или повече за телефон", заключва Ролф.

Все още няма коментари
Нов коментар