Печалбата на Meta намалява с една трета, докато потребителите се увеличават

Свободните парични потоци са наполовина, което е причина за недоволство от големи инвеститори

Facebook ще продължи да залага на рекламния си бизнес, потвърди Зукърбърг
Facebook ще продължи да залага на рекламния си бизнес, потвърди Зукърбърг
Facebook ще продължи да залага на рекламния си бизнес, потвърди Зукърбърг    ©  Unsplash
Facebook ще продължи да залага на рекламния си бизнес, потвърди Зукърбърг    ©  Unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Постъпленията на Meta намаляват, но потребителите на социалните платформи продължават да се увеличават.
  • Според Зукърбърг метавселената може да отключи стойност за трилиони долари в бъдеще.
  • Инвеститорите са раздвоени относно акциите на Facebook, имайки предвид спада с над 50% от старта на 2022 г.

След Microsoft и Google Facebook също обяви, че ръстът на бизнеса й се забавя, дори има спад. Meta обяви в сряда приходи 28.8 млрд. долара за второто тримесечие, което е -1% спрямо година по-рано, и печалба 6.6 млрд. долара (-36%) за последните три месеца. "Знаем, че рецесиите оказват натиск върху бизнеса да използва рекламния си бюджет по възможно най-ефективен начин", обясни пред инвеститорите спада на постъпленията Шерил Сандберг, главен оперативен директор в Meta.

"Много от макрофакторите, оказващи влияние върху нашите приходи, са продължение на явления, които наблюдаваме през последните няколко тримесечия, като продължаващото въздействие на войната в Украйна и нормализирането на електронната търговия след пика на пандемията", допълни Шерил Сандберк, както че има и нови предизвикателства пред компанията като нарастващата инфлация и "несигурността около задаващата се рецесия".

Половината свят е в метавселената...

Въпреки че приходите намаляват, потребителите се увеличават. Според данни от отчета над 3.65 млрд. души месечно използват някое от приложенията на групата (Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram), което е ръст с 4% в сравнение с миналата година. Близо 3 млрд. от тях ползват основния продукт на компанията - Facebook, който също отбелязва покачване в потребителите (1%). Въпреки положителните метрики акциите на компанията се сринаха с над 55% от върха през септември 2021 г.

"По време на последната рецесия инвестирахме в нашия рекламен бизнес по време на спада и излязохме по-силни от другата страна. И съм съсредоточен върху това да направя същото и днес", сподели пред инвеститорите стратегията на компанията Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Meta. Постъпленията от реклама формират почти изцяло приходите на Facebook към настоящ момент (98%). Финансовият директор прогнозира приходи между 26 и 28.5 млрд. долара през третото тримесечие.

...която ще отключи трилиони

Или поне така смята Марк Зукърбърг. "Метавселената е огромна възможност поради редица причини. Най-важното е, че позволява по-задълбочени социални преживявания, при които изпитвате реалистично усещане за присъствие с други хора", сподели основателят след отчета на компанията. "Като се имат предвид някои от продуктовите и бизнес ограничения, с които се сблъскваме сега, чувствам още по-силно, че разработването на тези платформи ще отключи стотици милиарди долари, ако не и трилиони, с течение на времето", добави Зукърбърг.

Инвестирането в метавселената обаче ще струва скъпо. Работещите във Facebook са се увеличили с над 30% за последната година до над 83 хил. души. "Това очевидно е много скъпо начинание през следващите няколко години, но тъй като метавселената (ще) става все по-важна във всяка част от начина, по който живеем - от нашите социални платформи и развлечението до работата, образованието и търговията - аз съм уверен, че ще се радваме, че сме изиграли важна роля в изграждането ѝ", заключи изпълнителният директор на Meta.

Мнението на инвеститорите

Професионалистите са раздвоени относно стойността на Facebook. Според Тери Смит, популярен инвеститор от Великобритания, Meta е една от най-подценените инвестиции в портфолиото на Fundsmith Equity Fund, хедж фонд. "Титлата за най-ниско оценен (актив от инвестициите на фонда) принадлежи на Meta Platforms", пише стратегът в писмо до клиентите си на 13 юли, посочвайки растящите свободни парични потоци на Facebook. "На тези нива е или евтина, или е капан за стойност. Ще ви уведомим кое от двете е, когато разберем, но сме склонни да вярваме, че е първото", допълва Смит.

Отчета на Meta показва, че свободните парични потоци през последното тримесечие са около 4.4 млрд. долара, с около 50% по-ниски в сравнение с 2021 г. Това може да е една от причините, поради които Stewart Asset Management, хедж фонд, се освобождава от дела си в технологичния гигант. "Бяхме загрижени за промените в начина, по който Meta може да събира и използва данни, и предполагащото забавяне на растежа", пише в доклад до инвеститорите на 13 юли Томас Валенсуела, главен инвестиционен директор в Stewart Asset Management.

Проблемите с данните

Meta е изправена пред определени трудности, свързани с промените в най-новата версия на операционната система на Apple (опционалният идентификатор на iOS 14 за блокиране на рекламодатели), които оказват влияние върху способността на Meta да проследява и по този начин ефективно да използва данните от потребителската си база. Компанията очаква тези проблеми да окажат ефект от около 10 млрд. на годишния отчет за 2022 г.

Според Дейвид Мун, изпълнителен директор на хедж фонда Moon Capital, Facebook може да успее да се справи със ситуацията. "Вярваме, че компанията ще може ефективно да смекчи (влиянието на) тези промени", пише Мун на 13 юли. След огромния си спад на пазарите тази година Meta се търгува при пазарна капитализация около 450 млрд. долара и цена/печалба 12. "Meta е монополист с висок марж (на печалба), който търгува сякаш е компания за въглища", завършва Мун относно инвестицията си.

Все още няма коментари
Нов коментар