🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Собственикът на Patagonia дари компанията в името на природата

Годишната печалба от около 100 млн. долара на култовия бранд за outdoor oблекла вече ще отива изцяло за битка с климатичните промени и защита на природата

Оценката на Patagonia е около 3.3 млрд. долара.
Оценката на Patagonia е около 3.3 млрд. долара.
Оценката на Patagonia е около 3.3 млрд. долара.    ©  Shutterstock
Оценката на Patagonia е около 3.3 млрд. долара.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Семейство Шуинар е прехвърлило безвъзмездно всички акции на специално създадени тръст и неправителствена организация, които ще работят за защита на природата
  • За дарението семейството ще плати милиони долари данъци.
  • С необичайния си ход Ивон Шуинар дава безпрецедентен пример на милиардери и корпорации, които претендират да правят етичен и екологичен бизнес.

"Земята е вече нашият единствен акционер." Така известният с непоколебимите си екопринципи и доза ексцентричност собственик на култовата американска компания Patagonia поднесе новина, с която втрещи бизнес света. 83-годишният Ивон Шуинар дарява компанията за outdoor облекла и оборудване с оценка е около 3 млрд. долара в името на борбата с климатичните промени и защитата на природата. Лейбълът, основан преди близо 50 години от катерача Шуинар, винаги е бил посветен на отговорното производство на облекла. Оттук насетне обаче той ще се управлява от специално създадени за целта тръст и неправителствена организация. Тяхната цел е да запазят независимостта на компанията и да гарантират, че всички нейни печалби - около 100 милиона долара годишно - се използват за борба с изменението на климата и защита на дивите земи по целия свят.

С необичайния си ход Шуинар дава безпрецедентен пример за всички милиардери и корпорации, чиято реторика напоследък е насочена към защитата на планетата и превръщането на света в по-добро място, но по-често е засенчена от приноса им към същите проблеми, които твърдят, че искат да решат, отбелязва The New York Times, който пръв съобщи новината в четвъртък.

Отказът на Ивон Шуинар от семейното богатство е в пълно съответствие с дългогодишната му посветеност на околната среда и честото му пренебрежение към общоприетите норми в бизнеса. "Надяваме се, че този ход ще повлияе на нова форма на капитализъм, която няма да завърши с малко богати хора и куп бедни хора", казва той в ексклузивно интервю. "Ще дадем максимална сума пари на хора, които активно работят за спасяването на тази планета", добавя той.

Необичайно решение

Patagonia ще продължи да работи като частна корпорация с печалба. Компанията е базирана във Вентура, Калифорния и продава обувки и облекло за активности на открито като якета, полари, шапки, а също и оборудване, ски облекло и др. Обортът й е 1.5 млрд. долара за последната година.

Семейство Шуинар обаче е прехвърлило безвъзмездно всички свои акции с право на глас, еквивалентни на 2% от общите акции, в новосъздаденото дружество Patagonia Purpose Trust. Тръстът, чиято работа ще бъде наблюдавана от членове на семейството и техните най-близки съветници, има за цел да гарантира, че Patagonia изпълнява ангажимента си да управлява социално отговорен бизнес и да раздава печалбите си за защита на природата. Семейството ще плати и около 17.5 милиона долара данъци за дарението на тези акции.

То дарява и останалите 98% обикновени акции на Patagonia на новосъздадената организация с нестопанска цел Holdfast Collective. Тя ще е получател на всички печалби на компанията и ще трябва да използва средствата за борба с изменението на климата. Тъй като Holdfast Collective е от типа организации, които могат да правят и неограничени политически дарения, Шуинар не получават данъчни облекчения и за това дарение. "Цената бе значителна, но това е цена, която те са готови да поемат, за да гарантират, че тази компания остава вярна на принципите си", казва Дан Мозли, партньор в банката BDT & Co., която работи със свръхбогати личности, включително Уорън Бъфет. Тя е помогнала на Patagonia да изгради новата структура.

Жестът на Ивон Шуинар е почти безпрецедентен. Сред много малкото други примери е този на промишления могул Баре Сейд, републикански донор, който дари компанията си Tripp Lite за каузи на консерваторите. Но подходът му бе различен - той прехвърли компанията си за електроника на стойност 1.6 милиарда долара на организация с нестопанска цел, като така спести огромни суми от данъци. А сред финансираните консервативни каузи бяха и усилия за спиране на действия срещу изменението на климата - т.е. точно обратното на това, което прави Шуинар сега.

Ивон Шуинар и компанията му за природата

"Никога не съм искал да бъда бизнесмен", каза в изявление основателят на Patagonia. "Не знаех какво да правя с компанията, защото никога не съм искал компания. Сега мога да умра утре и тя ще продължи да прави правилните неща през следващите 50 години, а аз не трябва да съм наоколо."

Той разказва, че е започнал като занаятчия, като е правел екипировка за катерене за своите приятели и себе си. "След това започнах да се занимавам с облекло. Когато започнахме да ставаме свидетели на степента на глобалното затопляне и екологичното унищожаване, както и нашият собствен принос за тях, Patagonia се ангажира да промени начина, по който прави бизнес. Ако можехме да правим правилните неща, докато изкарваме достатъчно, за да плащаме сметките, бихме могли да повлияем на клиентите и други бизнеси и може би да променим системата по пътя", каза 83-годишният Шуинар в изявление от дома си.

Шуинар е скромен човек, който дори днес носи стари дрехи, кара очукано субару, има две скромни къщи във Вентура и Джаксън, не притежава компютър или мобилен телефон. Той започва да прави ръчно ковано метално оборудване за планинско катерене Chouinard Equipment през 1957 г. , а първият магазин за outdoor дрехи и оборудване на Patagonia е открит през 1973 г. във Вентура, Калифорния, близо до ковачницата му. В допълнение към дрехите те предлагат и други продукти като спортно оборудване, раници, спални чували и др. Има и градска гама продукти. През 2012 г. компанията добави и храна към линията си от предложения под марката Patagonia Provisions.

Компанията винаги е отразявала идеалистичната визия на Ивон Шуинар и съпругата му. Patagonia е ранен приемник на всякакви нови отговорни тенденции - от използването на органичен памук, през организацията на детски градини за деца на служители до прочутото обезсърчаване на потребителите да купуват нейните продукти с реклама по време на Черния петък в The New York Times, която гласеше: "Не купувайте това яке."

Политиката на компанията от самото начало е максимално дълго използване на продуктите й, а не честата им подмяна и купуване на нови. Производителят си е поставил за цел и да стане въглеродно неутрален до 2025 г, и вече използва стратегия за кръгова икономика в продуктовия си дизайн. Компанията предлага т.нар. ironclad guaranteе, която включва поправки (най-често безплатни), връщане или замяна. От 2017 г. Patagonia обяви, че носени стоки в добро състояние могат да бъдат върнати срещу кредити за нови стоки. Използваните стоки се почистват, ремонтират и продават на уебсайта "Worn Wear". А през 2019 г. стартира и програма, наречена ReCrafted, която създава и продава дрехи, направени от парчета плат от използвано оборудване на Patagonia. Миналата година пък компанията обяви, че вече няма да произвежда своите дрехи с добавени корпоративни лога, тъй като "добавянето на допълнително лого, което не може да бъде премахнато, намалява продължителността на живота на дрехата по тривиални причини".

Екологичните дарения на Patagonia датират отдавна. Тя отделя 1% от общите си продажби за еко групи още от 1985 г. чрез One Percent for the Planet, организация, на която Ивон Шуинар е член основател. През годините компанията е дарила милиарди долари за различни каузи. Самото семейство - съпругата на Ивон - Малинда, и двете им деца, Флетчър и Клеър, които са на 40 години, през годините са дарили и много собствени активи, като са се утвърдили сред най-благотворителните семейства в САЩ.

Поведението на компанията също така често е нетрадиционно за бизнес света. Тя често е влизала в сблъсъци с местни власти и е бойкотирала прояви заради законодателни решения в ущърб на природата. През 2017 г. Patagonia заведе дело срещу правителството на САЩ и президента Доналд Тръмп за неговите прокламации за намаляване на защитената територии в национални паркове.

Дългата история Patagonia в усилията за защита на природата и развитието на отговорен бизнес всъщност прави решението на Ивон Шуинар логично и последователно. Той обаче вдига летвата по-високо от всеки друг собственик на успешен бизнес. Остава въпросът някой ще я надскочи ли скоро.

Все още няма коментари
Нов коментар