🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Над 1000 ученици получиха практически опит по австрийска програма

В проекта за обучение през работа GODUAL участват 15 компании

София Владимирова представи резултатите от австрийския проект за дуално обучение GODUAL
София Владимирова представи резултатите от австрийския проект за дуално обучение GODUAL
София Владимирова представи резултатите от австрийския проект за дуално обучение GODUAL
София Владимирова представи резултатите от австрийския проект за дуално обучение GODUAL
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Три професии в три града и 52 ученици. Това е началото на австрийския проект "Дуално обучение в България" - GODUAL, през 2014 г. Тази учебна година само новите ученици, които ще се обучават по дуална система от програмата на Стопанска камара Австрия (Advantage Austria), са 285, а общият им брой досега вече надхвърля 1150. Данните представи на конференция София Дамянова, ръководител на проекта.

В 21 населени места

Недостигът на подготвени специалисти, липсващата връзка между теория и практика, между образователни институции и реален бизнес са факторите, които стимулират дуалното обучение, наричано още "обучение чрез работа".

Началото на австрийския проект GODUAL в България е преди осем години. "Благодарение на активността и подкрепата на Стопанска камара Австрия интересът към дуалната система на обучение постоянно расте както сред бизнеса и училищата, така и сред учениците и техните родители. Днес дуално обучение по проекта се предлага в 21 населени места в страната, специалностите са 15, фирмите партньори също са 15 - австрийски, български, германски и една гръцка", обобщи София Дамянова.

Партньорството между професионалните гимназии и работодателите се осъществява по заявка и за сметка на фирмите. Компаниите определят най-добрите си специалисти за наставници на учениците, обучават стажантите не само по определена специалност, но и в придобиване на т.нар. меки умения - работа в екип, справяне с проблем, гъвкавост, логическо мислене. Освен това фирмите плащат възнаграждение на учениците от 11 и 12 клас, които са на практика при тях два или три дни в седмицата.

В резултат работодателите получават възможност да подготвят и наемат квалифицирани кадри с опит, придобит по време на обучение в реална работна среда. "Десет процента от учениците в проекта започват работа след завършване на гимназия, при някои компании този процент е 100. Компаниите дават шанс на учениците да се развиват кариерно и макар да са конкуренти на пазара като участници в проекта си сътрудничат и обменят добри практики", обобщи София Дамянова.

Отзиви

Проектът GODUAL е свързващо звено между фирмите, професионалните гимназии, държавните институции, учениците и родителите. Програмата съдейства на участниците да изготвят необходимата документация, помага им при изработването на учебни планове, информира за предимствата на дуалното обучение.

"EVN България" се включва в австрийския проект през 2016 г. "Започнахме с 5 ученици в професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в Бургас. Днес си партнираме с 11 гимназии в 11 града в страната. Учениците, които сме обучили по специалността "електротехник", са 366. Само за тази учебна година очакваме 111 практиканти", коментира Юлия Тенева, ръководител "Човешки ресурси" в "EVN България". Компанията е определила над 20 служители, които са ментори на обучаващите се. "При завършването си нашите практиканти са напълно подготвени да започнат работа при нас с летящ старт. Някои от тях избират друг кариерен път, но професията електротехник е полезна и носи добавена стойност за икономиката и обществото като цяло", обобщи Юлия Тенева.

"Метро България" също е партньор по проекта GODUAL. "Започнахме през 2015 г. с 5 ученици от Националната финансово-стопанска гимназия в София. Днес си партнираме с 6 училища в 4 града и сме обучили 55 практиканти по специалността "търговия". Тази година очакваме нови 31 обучаващи се", обяви Цонка Чирлова от отдел "Човешки ресурси" на "Метро България". Компанията организира вътрешно обучение за менторите, но Чирлова препоръчва образователното министерство да подкрепи фирмите с допълнителни материали, свързани с работата и обучението с деца. Това би уеднаквило стандартите, по които се работи с учениците, смята тя.

Компанията за производство на вятъро- и водоустойчиви спортни облекла "Виомода" тази година се включва за първи път в австрийския проект. "Имаме ноу-хау, качествен персонал, модерни технологии. Ще подготвим девет практиканти по специалностите "дизайнер" и "моделиер технолог". Искаме да покажем на учениците как се работи в европейски условия на труд", казва Васка Бакларова, генерален мениджър на "Виомода".

Невена Терзиева е на 21 години, но вече е ръководител на отдел "Нехранителни стоки" в софийския магазин "Метро 1" и ръководи 16 служители. Назначена е на работа веднага след 12 клас след дуално обучение в търговската верига, преминава през различни позиции и отдели и паралелно следва във висше учебно заведение. "Практиката в "Метро" ми помогна да преценя какво искам да правя след завършване на училище. Работодателят ме подкрепя, дава ми избор, дава ми шанс за развитие", казва тя.

"В Австрия над 28 хил. компании обучават 107 хил. ученици по дуална форма. Благодарение на това младежката безработица в Австрия е 8.6% в сравнение с тази в България, която е 15%. Програмата се нуждае от политическа, морална и финансова подкрепа, защото дуалното обучение е тройно печеливша формула. Компаниите обучават своите бъдещи служители в най-висок стандарт. Младите хора получават качествено образование и възможност да останат в страната. За страната - добре образованото поколение създава социално-икономическа добавена стойност", обобщи Филип Купфер - търговски съветник при австрийското посолство и ръководител на Advantage Austria.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alicekapital avatar :-|
    alicekapital

    Супер инициатива, това е пътят напред: фирмите, гимназиите, учениците и родителите трябва да работят заедно; в практиката има толкова неша, които не могат да се учат в училище, а за учениците това и шанс да ги забележат, и на ниво- конкретен работодател, и на ниво-автобиография, показваща опит и инициатива.

    Нередност?
Нов коментар