🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Мол Пловдив" е с първия работещ соларен покрив върху търговски център в страната

Цялото произведено електричество ще бъде за собствена консумация

Високите блокове в близост до мола възпрепятстват енергогенерацията на част от инсталацията в части от деня
Високите блокове в близост до мола възпрепятстват енергогенерацията на част от инсталацията в части от деня
Високите блокове в близост до мола възпрепятстват енергогенерацията на част от инсталацията в части от деня    ©  Мол Пловдив
Високите блокове в близост до мола възпрепятстват енергогенерацията на част от инсталацията в части от деня    ©  Мол Пловдив
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Първият търговски център в Пловдив - "Мол Пловдив", се превърна в първия мол в страната с функционираща фотоволтаична система на своя покрив. Мощността на покривната инстлация е от 459 кВт и се състои от 850 броя соларни панели с единична мощност от 540 В. Според представители на мола инсталацията ще покрива средногодишно около 7-9% от потреблението на сградата и всичкото произведено електричество ще бъде за собствена употреба. Инвестицията в проекта е в размера от 300 хил. евро без ДДС. и е изпълнена от местната "Соларити БГ".

Идеята за проекта

Идеята е на управителите на "Мол Пловдив" от преди ковид пандемията, когато е имало и интерес от страна на собствениците да продадат центъра. До сделка обаче така и не се стига. А сегашните нестабилни условия на постоянно покачващите се цени на електричество засилват нуждата от реализирането на проекта. От страна на мола споделят и че не биха могли да направят инсталация, която да им позволи пълна енергийна независимост, тъй като това би изисквало 7-8 пъти повече панели и площ.

"Помага и фактът, че Пловдив е перфектното място за такъв тип инсталация - почти постоянно има слънце. Потребяваме приблизително 7 хил. мВт годишно, а с тази инсталация ще можем, средно, да покриваме по 7-9% от нуждите си. Имайки предвид цените на тока, сегашната инвестиция очакваме да се възвърне до 3 години. След като проектът беше изпълнен тук им възложихме подобен проект и в мола ни във Варна, където ще започнат през януари и ще сложат около 1050 панела", коментира Ноа Мааян, мол мениджър на "Мол Пловдив".

Преди да се изгради инсталацията е било нужно да бъдат инвестирани и допълнително 70 хил. евро за нова изолация на самия покрив.

"Мол Пловдив" се управлява от дружеството "М.О. Пловдив", което е собственост на "М.О.П. Риъл Истейт", която пък се управлява от люксембургската Quinlan Private Herbert Client Holdings SARL, инвестиционна компания с активи в размера на 7.1 млрд. долара в сферите на производство, финансови и бизнес услуги, ИТ технологии, здравеопазване, ритейл и миньорство. За 2021 г. "М.О. Пловдив" има приходи в размера на 10.5 млн. лв. и печалба от 648 хил. лв.

Местна работа

Изпълнението на проекта е бързо и ефективно, споделя Мааян. След като всички стъпки били изпълнени - новата изолация, разрешителни за строителство и т.н. - от момента, в който е започнало изпълнението, до пускането на покривната инсталация в експлоатация, минават само 2 месеца.

"Харесва ни да работим с местни компании и даже го предпочитаме - нашият финансов софтуер е от местна компания - и когато видяхме офертата на "Соларити БГ" бяхме много доволни, а след изпълнението още повече", коментира Мааян.

Според мол мениджъра такъв тип решения са от по-голяма полза и нужда на компаниите именно заради покачващите се цени на тока. По техни изчисления след помощите от държавата цените са с 2.5 -3 пъти по-високи от предишната година.

Друг проект, който обмислят от "Мол Пловдив", е и за нов източник на топла вода. В момента сградата използва собствена инсталация на покрива си за загряването на водата, която е енергоемка.

"От EVN ни предложиха тази опция, а техния тръбопровод се намира само на 140 метра от мола. По този начин бихме могли да спестим доста средства не само в самия процес на загряването на водата, но и в поддръжката на съществуващата апаратура", споделя Мааян. Според мол мениджъра инвестицията в такава система ще е по-голяма от тази за соларния покрив, а възвращаемостта и ще е двойно по-бавна - в рамките на 5-6 години.

Q&A: Ноа Мааян, мол мениджър на "Мол Пловдив"

Как се управлява мол в сегашната ситуация?

Преди да дойда тук работех в Прага, а от тогава са минали цели 13 години. Откакто съм дошъл през 2009 г., сме постоянно в ситуация на пред, по време на или след криза. Отворихме през 2009 г. по време на глобалната финансова криза. По това време бях и мениджър на "Мол София". Едва успяхме да излезем от онази ситуация и се появиха множество конкуренти в столицата, после и тук започнаха да се появяват молове. След това започна и ковид пандемията, която ни костваше доста пари.

Помня, че когато отворихме ни казваха "този мол е от грешната страна на линиите". Не знам дали знаете, но в последните 2.5 - 3 години приблизително 4-5 хил. апартаменти са били построени в близост до мола. Наскоро, докато бях в Ландмарк хотела тук, погледнах през терасата и видях 10 крана, а всеки един кран е една сграда. Преди зад мола нямаше нищо, а сега е пълен със сгради.

Според мен "Мол Пловдив" се превърна в най-добрия мол извън София. Преди короната, когато хората влизаха средно харчеха по 6-7 евро на човек, сега в последните месеци това е почти двойно - 13-14 евро. Ноември 2022 г. пък беше най-добрия ни месец за всичките 13 години, а сравнено с най-добрата ни година от 2019 г. сме с около 30% по-добре.

Как си обяснявате това?

Едно обяснение, което имам е, че през последните две години хората или не харчеха или харечеха много по-малко заради корона вируса. Второто обяснение, което имам е, че през последните две години подобрихме много нашия микс от наематели, така че да имаме много добро качество.

Преди 2 месеца имахме и посещение от Hugo Boss, които търсеха място за свой магазин в града и ни избраха за своя локация - това ще стане до към средата на 2023 г. Тогава ги попитах "Защо търсите да отворите магазин в Пловдив? Мислите ли, че пазарът е добър за такъв тип марка?" и те ми отговориха "Да, ние сме направили пълен анализ на града и сме забелязали, че скъпите магазини се развиват много добре тук."
Все още няма коментари
Нов коментар