Проектът за мол Promenada в Пловдив излиза от фризера

Инвеститорът NEPI задвижи процеса по получаване на разрешително за инвестицията си, чиито обявен размер е 141 млн. евро

Визуализация на бъдещия mall, погледнат от към предвидения парк в югоизточната част на терена от 65 дка.
Визуализация на бъдещия mall, погледнат от към предвидения парк в югоизточната част на терена от 65 дка.    ©  NEPI Rockcastle
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Търговският център ще бъде построен върху 56.6 от общо 65 дка собственост на дъщерното на фонда "НЕПИ проджект фор".
  • Ще бъде на пет нива, паркинг за 1900 автомобила, кино, зона за хранене и голям парк.
  • Отварянето на търговски център с подобни размери в Пловдив, вероятно ще вземе пазарен дял за сметка на другите три мола.

В средата на януари тази година в Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) Пловдив към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) е входирано инвестиционно намерение на фонда NEPI Rockcastle (собствениk на Serdika Center и Paradise Center в София) за бъдещия му търговски център в града под тепетата. От документа става ясно, че няма промени по основните параметри на проекта, който бе обявен още през 2018 г. и ще бъде разгърнат върху 56.6 дка в широкия център на града. По време на пандемията по проекта нямаше развитие като срокът за завършването последно бе удължен до края на 2024 г. Имайки предвид предвидения мащаб от 157 хил. кв.м разгъната застроена площ (РЗП) и все още липсата на издадено разрешение за строеж, едва ли и той ще бъде спазен.

Очакваният размер на инвестицията в Пловдив е 141 млн. евро, колкото беше обявен още през 2018 г. като според последния отчет (този за полугодието на 2022 г.) на NEPI до момента са вложени 26 млн. евро. От обявяването на проекта до момента се случиха промени в световен мащаб, които доведоха до повишаване на цените на строителните материали. Така че не е изключено крайната инвестиция да набъбне.

Ако търговският център се случи, то с 57.7 хил. кв.м отдаваема площ той ще бъде четвъртият и най-голям в града под тепетата. В момента номер едно с 36 хил. кв.м е реновираният през 2018 г. Plovdiv Plaza. С Promenada Plovdiv, каквото е работното име на бъдещия проект, общата отдаваема площ на обекти тип "мол" в Пловдив ще достигне 134.2 хил. кв.м. Ако добавим и тази на двата по-големи търговски центъра в града - "Гранд" (27 хил. кв.м) и "Форум Тракия" (13 хил. кв.м.) тя достига до 174.2 хил. кв.м.

Отдаваемата площ на разположения в центъра на града "Гранд" всъщност е по-голяма от тази на всеки един от двата мола - "Мол Пловдив" и "Марково тепе" - съответно 20 и 20.5 хил кв.м. Тъй като още от откриването си през 2007 г. той принадлежи на различни собственици, по скоро не попада под определението за "мол".

Инвестиционното намерение

От NEPI Rockcastle обясниха пред "Капитал", че предпочитат да коментират бъдещия си обект в Пловдив, след като получат всички необходими разрешителни. От входирания в РИОСВ Пловдив документ обаче се разбират някои основни параметри по проекта и бъдещата му инфраструктура. Част от тях бяха ясни и преди. Общата РЗП на търговския комплекс ще е 157 хил. кв.м, а 57.7 хил. от тях ще са отдаваемата площ. По този параметър бъдещият мол е по-голям от Serdika Center с 51.7 хил. кв.м отдаваема площ, но далеч зад най-големият в България Paradise Center (80.4 хил. кв.м). Всъщност Promenada Plovdiv ще бъде четвърти по отдаваема площ в цялата страна след втория Sofia Ring Mall (69 хил. кв.м) и третия The Mall (62 хил. кв.м).

Бъдещият мол ще е разположен общо на пет нива, като едно от тях ще е подземно с паркинг (кота -7.50 м), голям хранителен хипермаркет и по-малки търговски площи. На приземния етаж (кота -3.45 м) ще има отново паркинг като на него ще са и входовете към зоните за зареждане на търговските обекти.

Следващото ниво (кота 0.00) ще е изцяло търговско като в източната му част (към бул. "Найчо Цанов" и надлез "Родопи") ще е обособена зона за хранене, която ще гледа към предвидено парково пространство. Паркът ще е разположен върху част от терените, собственост на дъщерното дружество "НЕПИ проджект фор" с обща площ 65 дка, които NEPI придоби през 2017 и 2018 г. от фирми на хотелиера Ветко Арабаджиев, собствениците на "Винпром Пещера" Атанас Петров и Антон Щерев, както и от немската "Айнкауфс-Център Пловдив Г.м.б.Х. унд Ко КГ".

На следващия етаж (кота +6.90 м) ще е второто изцяло търговско ниво. Над него ще е последното (кота +13.80 м), на което ще са разположени киносалони и открит паркинг, до който ще се стига по скоростна рампа.

В документа в РИОСВ Пловдив е посочено, че паркоместата ще са 1900, но от информацията не става ясно дали това е общият брой, или само тези на покрива.

Според инвестиционното предложение на по-късен етап на покрива ще бъде изградена защитна конструкция над паркинга, а върху нея фотоволтаична централа.

Върху близо 6.9 хил. кв.м от целия терен ще бъде изградена напълно нова улица, успоредна на жп линията Пловдив-Бургас, която е в близост. Така новият търговски център ще бъде напълно заобиколен от пътни артерии, тъй като теренът е разположен на натовареното централно кръстовище на булевардите "Христо Ботев" и "Найчо Цанов" при Сточна гара.

Три са малко, четирима са много

"Претоплянето" на намерението за строителството на търговски център с такива размери в Пловдив отново поставя въпроса какъв ефект може да се очаква от отварянето му върху търговския пейзаж в града.

"Капитал" потърси представители на трите съществуващи мола, но единствено мениджърът на "Мол Пловдив" Ноа Мааян коментира бъдещото отваряне на обекта на NEPI в Пловдив. Въпреки, че 2022 г. е била най-добрата до момента за техния търговски център, според него градът няма нужда от нов мол. По неговите наблюдения, ако четвъртият отвори, резултатите на един или два от съществуващите значително ще се влошат. По негова информация някои брандове с обекти в трите съществуващи молове имат договорка с NEPI да се преместят в техния при бъдещо отваряне. Не пожела да коментира кои са те, но обясни това с факта, че фондът е сред лидерите на пазара в България и Румъния.

Освен това от няколко години в страната се наблюдава тенденция по откриване на ритейл паркове и забравяне за големите търговски центрове. Единствените нови молове, отворили врати от 2015 г. насам са "Марково тепе" (2016 г.) в Пловдив и "Делта мол Варна" (2019 г.). На този фон само за година и половина - две (от есента на 2020 г. до края на 2022 г.) в цялата страна отвориха над 15 до 20 нови ритейл парка като два от тях именно в Пловдив. Така в града под тепетата ритейл парковете са вече шест, а общата им отдаваема площ е около 60 хил. кв.м. Една трета или 26 хил. кв.м от тях са на първия в страната "Ритейл парк Пловдив". Най-новият ритейл парк отвори врати през ноември 2022 г. и е втори за инвеститорите семейство Калибацеви, които държат и консервната "Филикон-97".

Предимствата за потребителите при ритейл парковете са, че те отново имат на разположение разнообразен микс от магазини, но всички те са с отделен вход и не се наблюдава струпването на хора на едно място както при моловете. Това бе от значителна важност по време на пандемията от Ковид-19, когато много от хората се страхуваха да са под един покрив със стотици души. Ритейл парковете се изграждат в повечето случаи на големи пътни артерии, често в покрайнините на градовете, а в някои случаи и извън тях. Това е голямо предимство спрямо моловете, тъй като достъпът до тях е улеснен и могат да бъдат посещавани и от клиенти от широк периметър около града.

Предимствата за компаниите са, че наемите в ритейл парковете са по-ниски, защото при тях няма големи разходи за общи части, каквито има при моловете.

Все още няма коментари
Нов коментар