Tesla планира да достави 2 млн. коли през 2023 г.

Проблеми се очертават с цените на лития, но при други суровини се наблюдава поевтиняване

Tesla не очаква рецесия, но е подготвена за такава, ако възникне
Tesla не очаква рецесия, но е подготвена за такава, ако възникне
Tesla не очаква рецесия, но е подготвена за такава, ако възникне    ©  Unsplash
Tesla не очаква рецесия, но е подготвена за такава, ако възникне    ©  Unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Компанията е доставила над 1.3 млн. автомобила през 2022 г., като прогнозите за 2022 г. са около 2 млн.
  • Печалбата и приходите растат, но поскъпването на някои суровини оказват влияние върху устойчивостта.
  • Според Мъск най-голяма заплаха за акциите в САЩ е паричната политика на Федералния резерв.

Акциите на Tesla поскъпват с почти 7% преди борсовата сесия в САЩ днес, след като на 25 януари компанията публикува годишния си отчет за 2022 г. Приходите за последните 12 месеца надхвърлят 85.1 млрд. долара, бележейки ръст над 50% в сравнение с 2021 г., докато печалбата се увеличава почти двойно - до над 12.5 млрд. долара. За 2022 г. Tesla е успяла да достави над 1.3 млн. автомобила, като за 2023 г. целта е около 1.8 - 2 млн. доставки. И двата показателя - за приходите и печалбата, са над очакванията, което стана и причина за поскъпване на акциите преди основната борсова сесия.

"От страна на суровините и инфлацията, където литият е големият двигател и това беше значим източник на увеличение на разходите за нас, ще трябва да видим накъде отиват цените на метала", заяви пред инвеститорите след отчета Захари Къркхорн, финансов директор на Tesla. Според Къркхорн компанията не е толкова зависима от цените на лития, но все пак оказват влияние върху маржините на печалбите, които се очаква да се стеснят през 2023 г.

Като цяло се забелязва свиване на маржа на компанията - до 25.9%, което е най-ниското ниво за последните пет тримесечия. Това отразява намалението на крайните цени на колите извън САЩ и Китай, което е резултат от свитото потребление.

Най-голямото предимство на Tesla e софтуерът за автономно задвижване. "Искам да кажа, в момента не мисля, че можете да видите второ място с телескоп, поне ние не можем", каза създателят Илън Мъск пред инвеститорите след публикуването на годишния отчет, но отбеляза, че за пет години всичко може да се промени. "Не мисля, че ще е някоя от автомобилните компании, за които знаем. Но просто предполагам, че в крайна сметка някой може (да ни настигне), да" добави милиардерът

Фед е най-големият риск

Според Мъск компанията му разполага с достатъчно ликвидност, за да преодолее потенциална рецесия. "Разполагаме с около 20 млрд. долара и почти никакви заеми", посочва той. Проблем според него обаче може да се окаже политиката на Федералния резерв, който от началото на 2022 г. започна да повишава основния лихвен процент в страната. Към днешна дата лихвите в САЩ са около 4.5%, като очакванията са да се повишат допълнително през тази година.

"Ако си спомням правилно, S&P 500 има дългосрочна норма на възвръщаемост приблизително 6%. И затова смятам, че трябва да бъдете много предпазливи относно лихвите на Фед, които потенциално може да надхвърлят 6%", сподели пред инвеститорите Илон Мъск. Според него, когато лихвите достигнат 6%, а инфлацията започне да се понижава, нищо не гарантира, че хората просто ще преместят парите в спестовни сметки, вместо да държат инвестициите си в акции. "Така че Фед е основният риск за смазване на стойността на всички акции, което е доста сериозна опасност", заключва предприемачът.

Все още няма коментари
Нов коментар