🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мастърплан №3 на Tesla: евтините електромобили все още са далеч

Липсата на подробности за нови продукти или услуги на компанията доведе до спад в цената на акциите от 5%

Най-важната новина според изпълнителния директор Илън Мъск е обявлението за изграждане на нов завод, който ще се намира в Монтерей, Мексико.
Най-важната новина според изпълнителния директор Илън Мъск е обявлението за изграждане на нов завод, който ще се намира в Монтерей, Мексико.
Най-важната новина според изпълнителния директор Илън Мъск е обявлението за изграждане на нов завод, който ще се намира в Монтерей, Мексико.    ©  Reuters
Най-важната новина според изпълнителния директор Илън Мъск е обявлението за изграждане на нов завод, който ще се намира в Монтерей, Мексико.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията не обяви никакви подробности за очаквания по-евтин модел на инвеститорите.
  • Tesla ще изгражда завод за електрически автомобили и в Мексико.
  • Мъск представи напредъка по създаването на xyмaнoиднитe poбoти Орtіmuѕ.

Милиардерът Илън Мъск, който е собственик на Tesla и Twitter, обича да приковава вниманието върху себе си. Един от най-успешните начини за привличане на интерес към него и компаниите му през годините е един подход, който той използва от създаването на Tesla - обявяването на т.нар. Мастърплан за следващите няколко години.

Първият подобен беше представен през 2006 г., когато Мъск изложи своята стратегия за изграждане на електрическа спортна кола, последвана от серия от постепенно по-достъпни модели. Компанията изпълни тази визия с моделите Roadster, Model S и X и Model 3 и Y. Десет години по-късно дойде "Master Plan, Part Deux", който съвпадна с придобиването на SolarCity от Tesla. Тогава акцентът падна върху продукт за соларен покрив, който беше разочарование, роботи и разширена продуктова линия за всички основни сегменти.

Третата година от третото десетилетие на века донесе и третата част от плана на Мъск, макар и реакциите на инвеститорите и анализаторите да не са особено добри. За първи път на подобно събитие, провело се миналата сряда, присъстваха 16 от ръководителите на компанията, което анализатори описват като отговор на критиките относно придобиването на Twitter и огромната ангажираност на Мъск със социалната мрежа.

Вместо евтин модел - завод в Мексико

Главната причина за разочарованието сред експерти е липсата на конкретни детайли относно най-очакваната част - по-евтин модел на Tesla, който да попада в ценовия клас под 30 хил. долара. Имаше огромни надежди, че именно на разговора с акционерите в компанията за първи път американският автомобилен производител ще представи подобно превозно средство.

Вместо това присъстващите видяха два слайда с автомобили, покрити от чаршафи. "Бих искал наистина да ви покажа какво имам предвид и да разкрия автомобила от следващо поколение, но ще трябва да ми се доверите за това до по-късна дата", каза Франц фон Холцхаузен, шеф на дизайна на Tesla, цитиран от Bloomberg. "Ние винаги ще доставяме вълнуващи, завладяващи и желани превозни средства, както винаги сме правили", добави фон Холцхаузен.

Най-важната новина според изпълнителния директор е обявлението за изграждане на нов завод, който ще се намира в Монтерей, Мексико. В него ще се произвеждат автомобилите от следващо поколение на Tesla, а първата копка и началната дата за производство ще бъдат обявени на по-късен етап.

Друга точка от дневния ред бяха планираните инвестиции. Компанията похарчи 28 млрд. долара за развитието си и вече е най-скъпата автомобилна марка в света. Следващата цел е Tesla да стане най-големият производител на автомобили в света по обем, като за тази цел ще са нужни поне 150 млрд. долара, заяви финансовият директор Зак Къркхорн.

Ръководството на Tesla говори както за мащаба на амбициите на компанията, така и за това как са преодолели препятствията, включително намаляване на производствените разходи. Къркхорн заяви, че инвестиционната му прогноза има за цел да илюстрира осъществимостта на целите на Tesla. "Можем да изберем да интегрираме вертикално повече неща. Може да намерим ефективност другаде", каза той.

В акцент по време на презентацията се превърна желанието на директорите на компанията разходите да бъдат намалени, или поне да станат по-ефективни. "Акцентът върху намаляването на разходите в цялата компания не беше изненадващ, но все пак окуражаващ", каза Джесика Колдуел, изпълнителен директор на изследванията за изследователя на автомобилния пазар Edmunds. "Но Мъск и компания не успяха да поставят черешката на върха - действителен поглед към модел на Tesla с по-ниска цена, макар и само концептуално", добави тя, цитирана от CNBC.

Презентацията на Tesla изглеждаше по-скоро като събитие за набиране на инженери, отколкото като презентация за инвеститори, смята Винсент Плувинейдж, главен изпълнителен директор на OneD Battery Sciences, компания за технологии за батерии. "Всичко беше ефективност, получаване на повече за по-малко", смята Плувинейдж. "Не мисля, че той се интересува от инвеститорите", добави той пред CNBC, имайки предвид Мъск.

Напредък при роботите

Приятната изненада на събитието беше представеното видео от Мъск за напредъка в създаването на xyмaнoиднитe poбoти Орtіmuѕ, зa ĸoитo тeopeтичнo гoвopeшe пpeди няĸoлĸo гoдини. Зa това време екипът на Mъcĸ e ycпял дa нaпpaви сериозен cĸoĸ: oт идeи дo poбoти, ĸoитo дocтa cилнo пpиличaт нa xopa, a pъцeтe им ca c пpъcти, ĸoитo много наподобяват на чoвeшĸитe. През миналата година компанията представи пoчти гoтoв мoдeл, а сега пoĸaзa двa poбoтa, ĸoитo cглoбявaт тpeти. Bъв видeoтo ce виждa ĸaĸ eдиният poбoт пoдaвa pъĸa нa дpyгия, a пocлeдният я пpиĸpeпя c пoмoщтa нa cпeциaлнa cглoбĸa ĸъм нoвия poбoт.

Мъcĸ зaяви, чe нeгoвитe poбoти ниĸoгa нямa дa ce пpeвъpнaт в нeщo пoдoбнo нa Tepминaтopa, пoнeжe в тяx зa зaлoжeни мнoгo твъpди oгpaничeния. Moдeлитe Орtіmuѕ нe мoгaт дa ce пpидвижвaт cъc cĸopocт нaд 8 ĸм/ч и пoвдигaт и пpeмecтвa тoвapи c тeглo нaд 20 ĸг.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bensocavour avatar :-P
    bensocavour
    • - 1
    • + 1

    Електромобилите ще се окажат прееб..., така де заблудата на века.

    Нередност?
  • 2
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • - 1

    Няма.

    Нередност?
Нов коментар