🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

По-ниските цени на Tesla доведоха до рекордни продажби на автомобили

Увеличението през второто тримесечие е 83% на годишна база

Американският производител е доставил общо 466 хил. автомобила в периода април - юни.
Американският производител е доставил общо 466 хил. автомобила в периода април - юни.
Американският производител е доставил общо 466 хил. автомобила в периода април - юни.    ©  Reuters
Американският производител е доставил общо 466 хил. автомобила в периода април - юни.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Tesla е доставила рекорден брой автомобили за компанията през второто тримесечие на годината, показват предварителните финансови резултати. Автомобилният производител заяви, че е продал 466 хил. коли между април и юни, което е с 10.4% повече спрямо предходното тримесечие и 83.5% спрямо предходната година.

По този начин постигането на годишната цел за доставка на поне 1.8 млн. превозни средства сега изглежда лесно постижимо, тъй като вече половината от автомобилите са продадени. Огромна част от превозните средства, които са пристигнали при собствениците си през последното тримесечие, са масовият Model 3 и Model Y SUV. По-малко от 20 хил. броя са били моделите с по-висок марж на печалба Model S и Model X.

Според анализатори голяма част от постигнатия успех се дължи на значителните отстъпки, които производителят започна да предлага в началото на годината. С тях Model 3 например струва 32 хил. долара, като се вземе предвид и правителствената субсидия в размер на 7500 долара. "Намаляването на цените на Tesla работи в голяма степен", казва пред Reuters Джийн Мънстър, управляващ партньор в инвестиционната компания Deepwater Asset Management. "Средният ръст на доставките през предходните седем тримесечия беше 50%. Това (тримесечие) бележи измерима стъпка напред в растежа", добави той.

Въпреки това на дневен ред стои и въпросът с маржовете на компанията. Tesla по-рано заяви, че има за цел да ги повиши чрез нарастване на производството, въвеждане на модели с по-ниска цена и повишаване на ефективността на своите заводи. Според основателя Илън Мъск това са стъпки, които са "необходими" за осигуряване на достъпност, за да може "да се превърнем в многомилионен производител на превозни средства". Все пак отстъпките няма начин да не се отразяват върху маржа, като все още е неясно с колко. "Ключовият въпрос за инвеститорите е какви могат да бъдат маржовете", пише анализаторът на Bernstein Тони Саконаги в бележка. "Продължаваме да вярваме, че Tesla ще трябва допълнително да намали цените тази и/или следващата година, за да постигне целите си за обем, увеличавайки постепенно маржовете", добавя Саконаги.

Опитите за привличане на клиенти не се изчерпаха с отстъпките, като освен това се предлагат и бонус - три месеца безплатно бързо зареждане в САЩ за автомобили, доставени преди 30 юни. В Китай премиум предложенията се предлагат с 4.5% по-евтино от седмица насам, а преди месец Tesla реши да раздава парични субсидии на някои купувачи на Model 3.

Предварителните резултати отговарят и на въпроса дали Tesla ще успее да се справи с големия брой автомобили, които оставаха на склад. Данните показват, че разликата между производството и доставките е паднала до 13 560 единици през второто тримесечие. През първата четвърт разминаването беше в размер на близо 18 хил. "Всички се тревожеха за изграждането на запасите и изглежда, че в това отношение нещата са се нормализирали", каза Бен Кало от Robert W. Baird пред Japan Times. "Разликата между производството и доставките се свива, което Tesla каза, че ще направи", добави той.

Акциите на Tesla се повишиха с 6%, след като компанията обяви по-добрите от очаквано резултати. Макар и от началото на годината стойността на книжата да се удвои, сегашната пазарна капитализация все още не е достигнали най-високите си стойности. В момента тя възлиза на 900 млрд., докато върховата стойност беше над 1 трлн. доара.

Китайските конкуренти

Тримесечните продажби на BYD показват скок от 98% спрямо година по-рано, като това се случва на фона на слаби първи три месеца на годината. Според анализаторите на Citi продажбите на компанията възлизат на 618 810 електрически превозни средства с батерии и 631 351 хибрида, като останалите са търговски превозни средства. От общите продажби на повече от 253 хил. автомобила през юни компанията е изнесла около 10 хил. Това се дължи на увеличеното внимание към чуждестранни пазари, като се започне от Европа и Югоизточна Азия. До края на годината се очаква да започнат продажби в Нидерландия и Тайланд.

По-малката китайска компания Li Auto Inc. отчете нов месечен връх от 32 575 доставки, докато Xpeng Inc. и Nio Inc. отбелязаха скромни увеличения. EV марката Aion на Guangzhou Automotive Group Co. се открои с още един силен месец на продажби, с 45 013 доставки. Продажбите през юни показват, че търсенето на нови енергийни превозни средства остава доста силно въпреки икономическото съпротивление в Китай.

Все още няма коментари
Нов коментар