С клиентите се избираме взаимно

Иван Чавдаров, създател и съсобственик на Chucky’s Coffee

Иван Чавдаров, създател и съсобственик на Chucky’s Coffee
Иван Чавдаров, създател и съсобственик на Chucky’s Coffee
Иван Чавдаров, създател и съсобственик на Chucky’s Coffee
Иван Чавдаров, създател и съсобственик на Chucky’s Coffee
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако трябва да се даде дефиниция за трета вълна на кафето, Chucky's е перфектен пример. Кафенето на ул. "Христо Белчев" №29 в София е емблематично място за любителите на специалното кафе. От самото му създаване през 2014 г. фокусът е кафе и само кафе. Тази концепция е рядка не само в България, но и по света. Това е и причината Chucky's да е включено в множество туристически гидове, класации за ТОП места за кафе по света и в публикации в специализирани медии.

В менюто се предлагат между 7 и 10 сорта специално кафе, като селекцията се сменя поне на три месеца. От избора на фермите, през печенето до пакетирането всичко е в затворен цикъл. Кафето в Chucky's може да бъде приготвено по повече от 20 метода от професионален бариста с оборудване от най-висок клас.

Срещаме се със създателя и съсобственик Иван Чавдаров, за да ни разкаже какво се крие зад успешната концепция на Chucky's Coffee.

Chucky's е едно от най-популярните места за кафе в София от близо 10 години. Какви са ключовите фактори за успеха на бранда и бизнес модела на компанията?

При създаването му идеята зад Chucky's беше сравнително скромна - да предлага качествено кафе. През 2014 г. това не беше особено трудно, тъй като конкуренцията беше ограничена. Въпреки че висококачествено кафе беше налично на пазара, липсваше умение и внимание към детайла в приготвянето му. И Chucky's запълни тази празнина.

Още при разработването на концепцията знаехме, че пазарът на специално кафе в България по онова време беше ограничен до около 100 - 200 ентусиасти. Вкусът на този вид кафе не беше популярен сред българските потребители и предизвикателствата пред нас бяха големи. Но решихме да се насочим именно към този нишов пазар, вярвайки, че той ще става все по-голям. Фактът, че все още сме актуални, показва, че решението е било правилно.

Какви са причините за увеличаващата се популярност на специалното кафе в България?

Глобализацията е един от основните фактори. Хората пътуват все повече и се срещат с различни култури и традиции, включително в областта на кафето.

Друг фактор е интернет. По време на пандемията от ковид-19 кафенетата бяха принудени да затворят врати. За да оцелеят, те се ориентираха към онлайн продажби на кафе и оборудване за приготвяне. Това също допринесе за популяризирането на специалното кафе сред българите. Пример за това е и Chucky's, онлайн продажбите нараснаха с трицифрен процент за три месеца и стигнахме до по-широка аудитория, включително хора от всякакви групи, които допреди това не са имали допир до специално кафе.

Къде е позиционирана сега компанията?

Кафенето на ул. "Христо Белчев" е лицето на нашия бизнес за любителите на кафе. То показва страстта ни към кафето, но основната част от бизнеса са B2B клиенти.

Предлагаме индивидуални решения за различен тип клиенти, като намираме баланса между високата кафе култура и разнообразните нужди на потребителите. Сред B2B клиентите ни са офиси на български и международни компании, завод, някои от най-модерните кафенета, както и ресторант на годината на сп. "Бакхус" за 2022 (Nikolas 0/360).

Макар да сме популярни в кафе средите, все още сме нишов бранд в B2B сегмента, където с клиентите се избираме взаимно.

Вие сте един от създателите на "Кафе асоциация България", водите кафе подкаст, организирате кафе събития. Разкажете повече?

Да, председател съм на КАБ. Създадохме асоциацията преди повече от година с други независими български брандове с цел да разпространяваме кафе културата на местния пазар. Занимавам се основно с дейностите на КАБ, като организирам различни събития както за кафе любители, така и за професионалисти. Търсим и съвсем практични решения. В България липсват професионални кадри и школи за тяхното обучение и в момента изготвяме учебни програми, които да интегрираме в различни училища и колежи от сферата на туризма. От следващата година очакваме да вземем и лиценз за организиране на национални бариста шампионати.