Интервю | Константин Дженгозов: Дигитализацията на финансите намалява ръчната работа и риска от грешки в компанията
Съоснователят и главен финансов директор на Payhawk пред "Капитал"
Съдържание от Financial Summit
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Кариерата на Константин Дженгозов започва с управленско консултиране. По-късно той се присъединява към софтуерната компания Telerik, където заема различни длъжности, включително ръководител финансови и административни разходи, стратегическо планиране и корпоративно развитие. Той е съосновател и главен финансов директор на Payhawk - първата българска компания еднорог и една от най-бързо развиващите се финтех компании със забележителни инвеститори като Greenoaks, QED, Earlybird и Lightspeed. Основана през 2018 г., Payhawk е глобално решение за управление на фирмените разходи, което предлага корпоративни карти, възможности за плащания, възстановяване на служебни разходи и персонализирани фирмени политики и правила за харчене. Константин Дженгозов ще вземе участие в организираната от "Капитал" Financial Summit на 26 март.
Как дигиталната трансформация и дигитализацията на финансите може да увеличат ефективността на компанията и да намалят нейните разходи?
Дигиталната трансформация на финансовата функция може да помогне на компаниите да увеличат контрола и видимостта над финансовите им операции, да намалят грешките от ръчната работа и да взимат по-добри решения чрез достъп до по-точни и пълни данни. Всичко това ще позволи на финансовите екипи да се фокусират над стратегически задачи, които да подобрят ефективността, да спестят ресурси и да увеличат растежа.Ако говорим по-конкретно, дигитализацията може да автоматизира голяма част от работата, която в момента финансовите и счетоводните екипи трябват да вършат на ръка - въвеждане на данни, събиране на разходни документи, засичане на разходи и плащания, създаване на отчети и много други. Всичко това отнема много време, а също и представлява потенциал за допускане на най-различни грешки, които костват пари. Тези предизвикателства могат да бъдат решени именно с помощта на дигитализация.
Друг конкретен пример е видимостта и контрола, които дигиталните решения дават на една компания. Когато финансовият отдел вижда в реално време разходите на служителите и плащанията към доставчици, екипът може да идентифицира и реши потенциални проблеми на момента. Самите служители ще имат автоматично наложени правила за спазване и така се елиминират разходите, които не отговарят на фирмените изисквания.
Освен ограничения едно дигитално решение може да даде и много автономност на служителите да правят нужни за компанията покупки, които винаги ще бъдат спрямо политиката на фирмата, а също така ще им пести и време при тяхното отчитане.
Не на последно място, дигитализирането и автоматизирането на финансови и счетоводни процеси като гореспоменатите помага на счетоводните екипи да приключват месеца в пъти по-бързо от преди.
А как това се случва през конкретен продукт и услуга?
Едно дигитално решение за управление на разходите може да помогне с оптимизирането на финансовите операции по множество различни начини.Първо, то спестява време както на счетоводния екип, така и на служителите, като автоматизира събирането и въвеждането на данни от касови бележки и фактури - традиционно изключително времеемък и не много приятен процес. Това вече се прави с помощта на мобилно приложение в смартфона на служителя, а данните пристигат в една централизирана платформа. Отчитането и категоризирането на тези разходи също се случва автоматично.
Доброто решение за управление на разходите включва и банкови карти, които имат вградени функции за контрол. Благодарение на тях всяко плащане минава през автоматизиран процес на одобрение, а служителите не могат да извършват плащания, които не са разрешени от компанията - от използване при определени търговци до използване в определени региони и държави.
Други процеси, които едно решение за управление на разходите може да оптимизира, са счетоводните задължения и плащанията към доставчици, снабдяването, управлението на фирмени абонаменти, ESG отчитането и още много други.
Работите с компании от всякакъв калибър, може ли да се даде пример как вашите услуги им помагат да намалят разходите си?
Мога да дам примери с числа, които споделят нашите клиенти от използването на нашия продукт за управление на разходите - Payhawk.Българската IT компания AIOPSGROUP спестява приблизително два часа дневно и до два дни на месец от времето за събиране и въвеждане на документи като касови бележки и фактури. Българският носител на "Оскар" Chaos Group спестява между 3 и 5 работни дни всеки месец.
Логистичната компания Discordia, която има над 1500 камиона и над 2000 шофьори, цели да обработва 90% от бележките автоматично с помощта на Payhawk. А германската верига от автомобилни центрове и автосервизи ATU е успяла да спести над 2 млн. евро от възстановяване на ДДС още през първата година от използването на нашето решение благодарение на възможностите за събиране и отчитане на разходи.
Това са само част от резултатите, които компании от България и целия свят споделят от дигитализирането на финансите им.
2 коментара
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.