Интервю | Петер Кройц: Компаниите имат нужда и от бунтари

В много фирми се изисква изобретателност, но всъщност се възнаграждава нагаждането, смята консултантът

Личен архив    ©  Личен архив
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Компаниите се нуждаят от конструктивни бунтари. Това е мотото на автора на бестселъри и популярен лектор, който от 20 години помага на лидерите да се ориентират успешно в среда на дигитализация, сътресения и дълбоки промени. Като основател на инициативата "Бунтари на работното място" той обединява хора, които променят компаниите отвътре навън.

Петер Кройц е учил бизнес администрация в Германия, завършил е MBA в САЩ и има докторска степен по социални и икономически науки. Бил е старши консултант в Andersen Consulting и асистент по международен маркетинг и мениджмънт във Виенския икономически университет.

Петер Кройц беше в България за 30-годишнината на Германо-българската индустриално-търговска камара, където изнесе лекция за бъдещето на работната среда.

Вие сте предприемач и основател на инициативата "Бунтари на работното място". Какво разбирате под това?

- Бъдещето се определя от иновациите и от поставянето на старите убеждения под съмнение. Това изисква смели инициатори на промени, които мислят нестандартно и подкрепят идеи, които противоречат на обичайните мисловни практики. Това са хората, които наричам "бунтари на работното място" - смели дизайнери, които са приели за своя мисия да променят компанията си отвътре навън. Тази общност на бунтарите обединява хората, които са си поставили за цел да разрушат закостенелите структури и да проектират по нов начин лидерството и сътрудничеството.

Как компаниите се справят с бунтарите в собствените си редици?

- Тук изпадаме в парадоксална ситуация. Смелостта, волята за творчество и свободното мислене извън тесните граници на познатото са широко приети характеристики на новаторите и предприемачите, но горко на всеки, който се осмели да направи това в рамките на традиционните структури. Абсурдното е, че в много компании се изисква изобретателност, но всъщност се възнаграждава нагаждането.

Написали сте няколко много успешни бестселъра, в които насърчавате хората да излязат извън добре утъпканите пътеки. Как се постига това?

- Да се поставят старите мисловни модели под съмнение и да се видят нови перспективи не е възможно, когато си постоянно "зает". Заетостта е новата глупост! Новите перспективи се появяват не при ускорение, а при забавяне. За да бъдем креативни, трябва да сме спокойни. Имаме нужда от време, за да превъртим новите идеи в главата си, да ги сглобим отново и да експериментираме. Това не е магия, а упорита работа.

Една от най-успешните ви книги се нарича "Не". Отрицанието не е ли пречка за новаторските идеи?

- Стив Джобс, най-живият сред мъртвите, веднъж го е казал: "Гордея се с много от нещата, които не сме направили, както и с нещата, които сме направили. Иновацията означава също да кажеш "Не" на хиляди неща." Така че "Не" не е пречка, а катализаторът на иновациите.

Защо толкова много компании се затрудняват да започнат нещо ново?

- Компаниите със своите структури, отговорности и правила са насочени към справяне с рутинни задачи. Задачите, свързани с иновациите, обаче са всичко друго, но не и рутинни. Освен това новаторството изисква енергия, смелост и постоянство. Много хора не искат промяна, а просто малко спокойствие. Започването на нещо ново означава също да се изправиш пред съпротива и да приемеш конфликтите с пазителите на статуквото.

Какво характеризира доброто лидерство днес и в бъдеще?

- Добрият лидер се характеризира с това, че успява да накара хората да му се доверят. И което е по-важно - той успява да накара хората да се доверят на себе си.

Казват, че ако изградиш ограда около хората, ще се сдобиеш с овце. До каква степен тази лидерска култура все още се среща в компаниите днес?

- В бордовете на компаниите все още има много строители на огради. Те напразно се опитват да поставят всичко и всички под контрол във времена на изключителна сложност. Освен това компаниите, които са населени предимно със стада овце, се лишават от възможностите пред себе си по почти престъпен начин. Вместо инициативност, креативност и ангажираност получават конформизъм, безразличие и правене на всичко по правилата.

Как трябва да се ръководят хората днес, за да не се превърнат в овце?

- Служителите, които мислят и действат самостоятелно, се нуждаят от самоопределение и свобода. Ето защо е толкова важно радикално да се ограничи все по-популярната мания за налагане на правила и контрол, защото тесният набор от правила възпитава хората да бъдат последователи на правила.

Как конкретно може да се реши този проблем?

- Един от моите клиенти в Дъблин организира състезание за идеи, наречено "Премахни глупаво правило". Служителите трябва да посочат излишни правила, безсмислени процеси и ненужни формуляри и да предложат начин да се работи без тях. Това води до бюрократично пречистване, което върши чудеса. Намирам това за сензационно.

Интервюто е направено писмено по имейл

Все още няма коментари
Нов коментар