Битката за БНТ започна

На 15-ти юли ще стане известно кой ще управлява държавната телевизия през следващите три години

БНТ очаква новия си генерален директор
БНТ очаква новия си генерален директор
БНТ очаква новия си генерален директор    ©  Цветелина Ангелова
БНТ очаква новия си генерален директор    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

До 17 часа днес, когато беше крайният срок за подаване на документите, седем кандидати за поста генерален директор на БНТ заявиха желание за участие в конкурса, обявен от Съвета за електронни медии.

Сред включилите се в надпреварата за генерален директор на БНТ са Александър Бешков, Светлана Божилова, Радомир Чолаков, Люба Кулезич, Емилия Стоева, Радостслав Главчев, Вяра Анкова.

Основната битка за генерален директор на БНТ обече ще е между Радомир Чолаков и Вяра Анкова.

Техническата комисия по проверка на редовността на документите и допускане на кандидатите до участие в конкурса започва работа на 2 юли. Според обявената процедура на 12, 13 и 14 юли съветът ще проведе събеседванията с кандидатите, а на 15 юли ще избере генерален директор на Българската национална телевизия.

Радомир Чолаков е юрист на ВАЦ от 2001 г. Той е и юридически съветник на Съюза на издателите в България. Председател на Комисията за журналистическа етика в печатните медии. Чолаков е бил общински съветник в София, избран с листата на ССД. Работи в БНТ от 1995 г. до 2001 г., където попада по покана на тогавашния шеф на телевизията Хачо Бояджиев. Заема последователно позициите главен юрисконсулт, главен секретар и изпълнителен директор на БНТ. Завършва право в СУ "Св. Климент Охридски" през 1991 г.

Вяра Анкова, която е била дълги години репортер в БНТ, водещ на новините и един от първите водещи на сутрешния блок с Александър Авджиев, се приема в средите като наследник на Пръмова. На публична дискусия за бъдещето на обществената БНТ преди две седмици Анкова бе подкрепена и от колегите си от новини и актуални предавания.

Мандатът на досегашния директор Уляна Пръмова изтича през септември, но преди време тя заяви, че е готова да подаде оставка по-рано. Пръмова е шеф на БНТ от септември 2004 г., като беше преизбрана през 2007 г. с пълно единодушие на СЕМ. Тя обаче няма право да се кандидатира за поста, след като го е заемала два мандата. Наскоро в. "Капитал" писа, че името й се свързва с евентуално назначаване на дипломатически пост, тя обаче опроверга тази информация. Общото събрание на пълномощниците в БНТ я обвини за "задълбочаваща се криза в телевизията". Това се случи на обществената дискусия за бъдещето на медиата на 16 юни. Тогава Кирил Гоцев заяви, че дълговете на телевизията са над 15 млн. лв., като до есента те вероятно ще станат 20 млн. лв.

Още информация за участниците в конкурса и критериите по които ще бъде избран генерален директор на БНТ очаквайте в новия брой на "Капитал".

17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    shwarzspeht avatar :-|
    Клюводървец
    • - 2
    • + 5

    С стари к....и нов бардак не се прави.Поговорката е за вид работа и няма нищо общо с работата в БНТ.

    Нередност?
  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 2
    • + 4

    "Люба Кулезич", хахахахахаха .....

    Нередност?
  • 3
    kamkost avatar :-|
    kamkost
    • + 4

    ЩО Е ОБЩЕСТВЕНА ТЕЛЕВИЗИЯ И ИМА ЛИ ТЯ ПОЧВА У НАС?


    «Ах, будет с нас купцов, кадетов,
    Мещан, чиновников, дворян,
    Довольно даже нам поэтов,
    Но нужно, нужно нам граждан!»

    Н. А. Некрасов


    Поставеното заглавие има за цел да подчертае актуалната значимост на проблема обществена медия и в частност доколко обществена е БНТ. По-долу ще направим опит да дадем отговор на този въпрос. Засега отговорът на въпроса във втората част на изречението - “има ли тя почва у нас” - е “не”. В подкрепа на това твърдение привеждаме примери от наша социологическа анкета:
    • “БНТ е държавна телевизия и се държи като чиновник - няма нищо обществено: има предавания, спонсорирани с държавни пари, които не струват нищо и никой не ги гледа. Първо да престанат да правят новините въз основа на прессъобщенията на държавните институции, репортерите да усещат събитията, да имат душа, а не само да изпълняват съвестно задълженията си по Кодекс. Да върнат "българщината" и да заговорят на разбираем език, да се държат като медия, а не само да дават едната страна на въпроса.”
    • “... трябва да се скъса с безхаберието и чиновническия подход, според който: “Това е моя работа! Това не е моя работа!!!” Всичко, отнасящо се до просперитета на БНТ, е работа на всеки неин служител - от чистачката до генералния директор. Всеки, който взема присърце цялостната дейност на телевизията, трябва да бъде стимулиран материално. Адекватно трябва да се реагира и към тези служители, които се стремят да се свият в ъгъла и да получават заплата по възможно най-лесния начин.”
    • “Лично аз под обществена медия разбирам медия, върху която всеки гражданин може да упражни по възможно най-пряк начин (мъничкото си) право на контрол върху съдържанието, стила и др. БНТ очевидно не отговаря на този критерий - не виждам никакъв институционален начин да променя нещо в съдържанието на телевизията, а има много неща, които поне да бъдат подложени на дискусия. Не мисля, че има нужда да се разтягат повече локуми, принципът на демократичността е пределно прост.”
    • “Не мисля че е БНТ е обществена медия, защото и там има цензура, има съобразяване с политическата власт, или по скоро се усеща страха от вярното показване на недостатъците от тази власт (не говоря конкретно за момента, а въобще). Някак си като че ли стъпват по терлици, когато трябва да засегнат властта.”
    • “Чалгата олицетворява ли т.нар. общество и трябва ли да се налага чалгата на цялото общество, като по този начин правим "обществена" телевизия? ББС обществена телевизия ли е? Ако да - по какво нашата "обществена" телевизия прилича на ББС?”
    • “Глупостите с които ни заливат и 90% гадостите, които се излъчват ежедневно, липса на повече културна информация... Не гледам тв и не чета почти вестници вече - за мен и двете са промиване на мозъци.”
    • “... една обществена медия има нужда от нови и повече на брой и разнообразни предавания за култура, образование и не на последно място - здравеопазване!!! И това е, защото в едно общество именно тези три явления случват развитието му, укрепването му, облагородяването, като цяло - съществуването му... Или съответно - застоят, напрежението, разпада, провала му. Но тези "по-важни" неща не се определят от медията или онези, които я "държат", а от самото общество... Предвид това, една обществена медия е необходимо да има не само голям шеф, капитал, ресурс, но най-вече, като част от този ресурс - големи и чисти уши, с които да улавя.., големи очи, с които да вижда обективната истина.., за да може с очаквано чистата си устна кухина да отрази реалността, в която не всички се намираме...”
    • “БНТ е поредната политическа манипулация, която работи по зададени теми без капка креативност.”
    • “БНТ не е обществена телевизия - най-малкото защото няма независимо обществено финансиране (както всъщност е залегнало в закона - фонд, който никога не се осъществи).”
    • “БНТ, според мен, не е обществена медия, защото от екрана й се защитават основно интересите на управляващата партия, а не на държавата.”
    • “БНТ не е обществена медия, а е политически хроникьор.”

    На зададеният въпрос 2: “БНТ обществена медия ли е; ако не – защо мислите така?” отговорите са:
    Да: 5,5 (30,5%)
    Не: 9,5 (52,7%)
    Не знам: 3 (16,66%)

    Нашата иновативна визия по темата ни дава право да вземем участие в настоящия изключително актуален дебат.
    Всъщност, първият отговор е еднозначен: обществена е онази медия, чиито продукти са резултат от активно търсено и успешно осъществено партньорство с гражданското общество, чийто адресат е гражданското общество.

    Относно текста в чл. ........ “предавания, предназначени за българските граждани, за които българският език не е майчин, включително и на техния език”, напомняме, че още през м. май 1934 г. беше подписан Балканският пакт, където се казва, че всеки роден на територията на определена балканска страна, е гражданин на същата: в България всички са българи, в Турция – турци, в Гърция – гърци и т.н. Всички страни, с изключения на България, стриктно спазват тази клауза на Пакта, поради което нямат проблеми с етническата идентификация на своите граждани. Това беше една от основните причини за “възродителния процес”, чиито последствия берем и до момента. Нашата позиция е, че в Българска национална телевизия всички основни предавания и особено новините трябва да са единствено на български литературен език! В книгата на Господин Колев “Един циганин в ЦК на БКП” има пасажи, в които той подчертава голямото значение на БНТ за качественото овладяване на говоримия български език от ромите. Там той с удивление признава, че телевизията е най-мощният фактор за успешното приобщаване на ромите в българското общество, което им помага да овладяват по-добре учебния материал, да се реализират социално и професионално и да развиват художествена самодейност на ниво. Доказателство са множеството индивидуални и колективни награди на различни регионални и национални прегледи на художествената самодейност. Благодарение на телевизията българските роми приеха българския обществен и културен модел без принуда и това повлия за ефективната им интеграция в българското общество. Тя беше комплексна и на всички равнища. За съжаление, в условията на прехода 1989-2010 г. тези постижения се позабравиха и останаха на втори план. Това е истинската причина за хроничната криза в интеграцията на тази общност в българското и европейското общества. Фактът не е никак безобиден за обществото и държавата. По изследвания на Световната банка тази криза в интеграцията на ромите струва 485 млн. евро! Затова нашият екип обръща сериозно внимание в своята Концепция за развитие на БНТ на този важен сегмент за солидаризиране на гражданското общество на европейска България. Имаме предвид създаването на комплекс от образователни, изследователски, публицистични, информационни и т.н. програми, насочени към обсъждането и решаването на проблемите на различните етнически, социално уязвими (хора с увреждания, възрастни, самотни, деца в неравностойно положение) и пр. групи. Концепцията предвижда създаването на обществени съвети с представители на различните групи, които ще фокусират инициативата и енергията на гражданското общество върху определен кръг проблеми и ще определят темите на предаванията. По този начин телевизията по-пълно отговаря на реалните потребности на обществото. Чрез активно и творческо партньорство с представителите на гражданското общество тя се превръща наистина в обществена медия. Каквито са нейното предназначение, задължение и отговорност!
    Считаме, че предавания на майчиния език за отделни етнически групи са допустими в специализирани предавания, с цел запазване идентичността и самобитността на съответната етническа група. Това е изискване и на Европейската общност – единство в многообразието.
    Телевизията ще стане наистина обществена, ако завладее вниманието на различните обществени групи и успее да държи ръка върху пулса на живота. Такъв, какъвто е. Например, как да се компенсират минусите в образованието, свързани с масовото бягство на децата от родното училище. Така много деца остават практически неграмотни и нямат ясна перспектива за своята професионална трудова реализация. Тази тревожна тенденция вече е очертана в условията на прехода към демокрация 1989 -2010 г. и сега усилено се търси алтернатива на този процес. Според нашата визия, тя се свързва със специфични предавания, които могат да стимулират ранната професионална ориентация. Те ще бъдат съпътствани с образователни документални филми, даващи възможност на всеки желаещ да овладее дистанционно определена професия: монтьор на ВиК инсталации, бояджия и т.н. Такива има вече професионално изработени от различни фирми, рекламиращи своята продукция и търсещи млади хора, които да превърнат това поприще в своя професионална кариера. Въпрос на добро партньорство. Според нашата визия, това трябва да се свързва с приходите от рекламата и от дистрибуция на този продукт. Този пример демонстрира, че една обществена медия може да търси по-активно сътрудничество с корпоративни партньори, които осигуряват:
    • комплексни решения за ранна професионална ориентация и учебни филми за дистанционно обучение
    • легитимен сертификат за получените професионални умения
    • възможности за микрокредитиране, което ще позволи на успешно завършилите курса за професионална квалификация и/или преквалификация да закупят комплект от инструменти и пособия за стартиране на свой собствен бизнес
    • заплащане на медията
    Такъв иновативен подход позволява на обществената медия да участва с различни проекти, свързани с усвояването на средствата по седемте оперативни програми и стурктурните и кохезионни фондове на ЕК, още повече, че последните европейски директиви препоръчват създаването на удачни партньорства, които да гарантират професионализъм и компетентност, за разлика от аматьорския подход на НПО, бенефициенти на средствата по различни проекти. По този начин решаваме въпроса с финансирането на обществената медия. Същото ще намали размера на държавната субсидия, което е особено важно в условията на световната икономическа криза. И още по-важно – ще гарантира нейната независимост!
    От тази гледна точка нашата визия се основава на необходимостта от добър мениджмънт на обществената медия. Добрият мениджър работи в екип. Това му позволява да намери точния човек за точната работа. Той трябва да е добър психолог, да умее да мотивира и стимулира хората от екипа си, да има гъвкав подход, да търси ефективни решения в различни посоки, да мисли изпреварващо, креативно и винаги да предлага варианти за добро ефективно партньорство.
    От корпоративните партньори се търси поемането на патронаж над цял блок предавания в различни насоки: култура, образование, социални проблеми, здравеопазване и т.н. С международни партньори се договарят споразумения за производство на филми, сериали, блокови предавания и пр. Спецификата на една обществена медия налага създаването на предавания, чиито финансови резултати се насочват към благотворителност за решаване проблемите на детски градини, домове за възрастни, училища и здравни заведения със специални нужди и т.н.

    По отношение на контрола:
    Нашата визия предполага всички ръководители на формални и неформални обществени групи, НПО и т.н. да формират един борд с консултантски функции. Той ще помага за избистрянето на стратегията за работа на обществената медия, ще се намесва в оперативното управление като естествен коректив на гражданското общество и ще бъде най-добрият мониторинг върху цялостния процес на управление. Бордът се превръща в пряка връзка с хората от улицата и техните проблеми. Това е императивно задължение и отговорност на една обществена медия!

    Нередност?
  • 4
    serkedjiev avatar :-P
    serkedjiev
    • - 4

    Чудя се относно този "камкост" или там какъвто е много знае този "мен",как не се е наредил и той на опашката за генерален. Пич не ми се спори с теб,ама си си изгубил времето да пишеш за неща, които не са ти много ясни. И поне влез с нормалното си име,ако имаш да кажеш нещо смислено. В БНТ нищо не е както трябва,но аман от "разбирачи" като теб. Кътайсе и не се занимавяй с неща от които очевидно не разбираш.
    И един съвет от мен - с профсъюзи телевизия не се прави !!!

    Нередност?
  • 5
    nusha avatar :-|
    nusha
    • + 2

    Едни и същи бездарни номенклатурни персони - нагаждачи, които ни се натрапват от времето на моето детство до сега. И сигурно повечето са агенти )))

    Нередност?
  • 6
    kamkost avatar :-|
    kamkost
    • + 3

    До коментар [#4] от "serkedjiev":

    Името ми е Камен Костов, което личи и от снимката ми. Нямам против да си останете в анонимност. Ще ми бъде приятно да чуя нещо конкретно от вас, ако ви се коментира, разбира се, с дилетант (засега си спестявам да ви съобщавам биографията си). Ако да - може тук или на личния ми [email protected].

    Нередност?
  • 7
    sci33574289 avatar :-|
    Артър Дент
    • + 3

    Серкеджиев,
    В инфото Ви пише,че работите в областта на медиите,но грамотността Ви е на ниво начално образование,коментарът Ви също не вещае наличие на висок интелект.По-скоро прочетете внимателно тезата на г-н Костов,аз лично напълно го подкрепям!

    Нередност?
  • 8
    kamkost avatar :-|
    kamkost

    До коментар [#7] от "mib":

    Благодаря! Лошото е, че подобно мислене все още е твърде чуждо на обсебените от дребни и жалки състезания "телевизионери". Един пример: г-н Делийски, член на куп международни електронни бордове, е сред малкото българи, които знаят какво е ЕЛЕКТРОННА ТЕХНОЛОГИЯ и КАК СЕ ПЕЧЕЛИ ОТ ТВ-ПРОДУКЦИЯ. Но... поради тази причина беше уволнен от Кирето Гоцев. Ваня Иванова е единствената бг тв-режисьорка, спечелила международна награда в Париж, която също беше уволнена поради тази причина. Надеждата ми е, че след като дори във форума (в тях се вихрят предимно кръчмарски псувни) се появява мнение като Вашето, значи почваме да се осъзнаваме! Бих се радвал да установим и по-пряк контакт на посочения от мен е-мейл или на скайп: kamkost

    Хубав ден!

    Нередност?
  • 9
    kamkost avatar :-|
    kamkost

    До коментар [#4] от "serkedjiev":

    ... ощи нещо: умният ИЗучава, а глупавият ПОучава!

    Нередност?
  • 10
    boiko_poboiko avatar :-|
    Бойко Побойко

    Господин Костов, с цялото ми уважение искам да ви кажа, че на никой не му се четат тиради. Като професионалист, би трябвало да го знаете! Думите, които носят послания са като камъка, а не като въздуха раздиран от него. За да не ви поучавам, просто ви соча звездите...

    http://boiko-poboiko.info/lov-na-4erveni-mi6oci

    Нередност?
Нов коментар