🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Net Generation

Новата вълна рекламисти знае как да ви намери и в интернет

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

За тях интернет е начин на живот и мислене. Технологиите гъделичкат креативността им и те успяват да балансират на гребена на вълната им. Учат се в движение от форумите и YouTube. Обичайните им изразни средства са Twitter и Facebook, а едно от най-ценните им качества е, че успяват да уловят и комбинират разнообразието от идеи, които хвърчат в дигиталното пространство.

Запознайте се с новото поколение рекламисти, което сега прохожда в агенциите, но с амбицията да играе главна роля в предефинирането на рекламата, каквато я познаваме.

Позициите им трудно имат адекватен превод на български език, а CEO-тата все още ги гледат скептично, питайки се "какво точно правят тези деца", но в последните две години рекламните компании на българския пазар последователно инвестират в хора и/или звена, които да предлагат дигитални комуникационни решения.

Въпреки че рецесията пресече бурния ръст на интернет рекламата (в брутни обеми тя порасна само с 4% през 2009 г., сравнено с 50-70% увеличение, с което се движеше на годишна база преди това по данни на Асоциацията на рекламните агенции) и като дял от маркетинг микса на рекламодателите тя все още е пренебрежимо малка, рекламният бизнес добре осъзнава, че този тип комуникация вече дори не е бъдеще, а настояще.

"Нашата работа е да бъдем непрекъснато в крак с времето. Ако бизнесът не се променя заедно със средата, отпадаме", обяснява Левена Лазарова, стратегически планинг директор в Ogilvy Group. Тя е убедена, че следващата година ще бъде революционна от гледна точка на присъствието на рекламодателите в интернет, и уточнява: "Това не е битка за бюджети, а за нов тип мислене и подход."

Интернет поправки

За да отговорят на все по-агресивното търсене на нестандартни, дигитални решения, рекламните агенции не се поколебават и да преструктурират бизнеса си, ако се налага. Различните компании имат и различни подходи. Някои използват услугите на консултанти, други смятат, че обявите за работа са отживелица и търсят таланти в Twitter вместо по университетите. А сред най-революционните идеи са програмистите да станат неразделна част от екипа на рекламната агенция като източници на свежа гледна точка към бизнеса и безценни технологични съветници.

Рекламната компания New Moment New Ideas решава да създаде New Moment Interactive през 2008 г. като специализирано звено, което да предлага дигитални и интерактив решения, но и с идеята да работи тясно с всички останали агенции в групата, когато се създават комуникационни стратегии за техните клиенти. "Това беше естественото развитие на нашата дейност, най-вече заради променящата се реалност на комуникационния бизнес", обяснява Василиса Младенова, директор "Бизнес развитие" в холдинга.

Друга голяма група от агенции - Ogilvy Group - е възприела противоположния подход към дигиталната среда. Левена Лазарова, която се грижи за стратегическото планиране в групата, разказва защо: "Не е необходимо да посвещаваме хора само в онлайн комуникациите и да ги обособяваме в отделно звено. Искаме във всички отдели да имаме специалисти, които разбират от това."

Без значение от избраната практика обаче за рекламните агенции е еднакво важно да убедят рекламодателите си, че има смисъл от последователни инвестиции в дигитална комуникация. Към момента бизнесът все още подхожда предпазливо в използването й, въпреки че добре осъзнава, че интернет се е превърнал в основна медия за потребителите, на която те се доверяват и ползват като водещ източник на информация. Причините според Василиса Младенова от New Moment New Ideas са няколко: "От една страна, все още няма достатъчно натрупване на добри практики, опит и know-how, а от друга – доста от клиентите си дават сметка, че този тип директен диалог с потребителите ще ги ангажира в по-дългосрочен план. Ще изисква от тях да са по-гъвкави, честни и открити и да се вслушват в мнението на потребителите, което невинаги е ласкателно." По думите й в тази среда все още се действа на кампаниен принцип, тоест липсва дългосрочна стратегия за комуникация с потребителите онлайн.

New Kids in The House

Както към всяко ново поколение, очакванията към децата на интернета е, че ще предизвикат революция в рекламата и ще разчупят установените й правила. Такива са надеждите на рекламните агенции, които инвестират последователно в отглеждането им и им възлагат адаптацията си към бъдещето. И да, клиентите може би трудно изговарят позициите на новата вълна на рекламисти на български език, но разчитат на тях да преведат бизнеса им на езика на новото поколение потребители.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    producer avatar :-|
    producer
    • + 3

    Има грeшка в линка в първия параграф на статията (води към самата статия)

    Нередност?
  • 2
    dehumanizer avatar :-|
    Dehumanizer
    • - 6
    • + 20

    Oh, yeah, аз пък знам как да си сложа качествена банерорезачка, така че да не виждам реклами вече от доста време. Компютърът ми си е мой и съм решил, че рекламистите нямат работа в него.

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1
    • + 27

    Проблемът е, че има някои особено нахални реклами, рекламистите ги наричат алтернативни, като онази на Мтел, която ти покрива целия екран и не можеш да я спреш. Според мен, това има по-скоро негативен резултат, но какво да се прави...

    Нередност?
  • 4
    oceola avatar :-|
    Deyan Todorov
    • + 17

    "Всъщност е наша работа да им покажем, че техните потребители вече са на други места и ние знаем как да стигнем до тях. И че има смисъл да го правим." ... Хайде ограмотете ги, но на този етап малко успяват, но не защото клиента е тъп!

    Нередност?
  • 5
    voxy avatar :-|
    voxy
    • + 9

    "децата на интернета" какви изразни средства само :)))

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • + 11

    банер рекламата е също толкова умираща, колкото и телевизионната. бъдещето е в интернет, но по съвсем различни канали, които разбира се няма да издавам тук, защото големите агенции цитирани по-горе всъщност никога не измислят нищо ново, а чакат някой дребен ентусиаст да го разработи и да го лапнат на готово. в повечето случаи това са хора като въпросния туитър дюд, които не им се занимава да пробват сами да организират бизнеса си и се съгласяват да отидат в голямата агенция, където ще получат много по-малко пари за идеите си

    Нередност?
  • 7
    verian avatar :-|
    verian
    • + 3

    Понякога рекламата (телевизионната) не е само за да рекламира нещо, но служи и за други цели, особено в Б-я :) Иначе агенциите ги мързи та се не трае... мързи ги да излязат от затворената си общност и да престанат да пропускат покрай себе си добрите кадри, които и без това са много кът.
    Чаровен е приповдигнатия тон от откритието на това ново поколение ама хем да са борци за промяна в агенцията и клиента, хем да ги описват като ветропоказатели... може би водят борба да налучкат :)

    Нередност?
  • 8
    estrella avatar :-|
    estrella
    • + 4

    То това интернет рекламата ще да е голяма новост, явно рекламните агенции едва сега разбират за нея. И само да вметна за хората, които си спират банерите, плюят рекламните блокове по време на любимите си предавания и сменят радиото като започнат рекламите - ако няма реклами, няма любимите ви сайтове, телевизии и радиа. И не ми казвайте, че четете само блогове, защото няма да ви повярвам :))

    Нередност?
Нов коментар