Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
За тях интернет е начин на живот и мислене. Технологиите гъделичкат креативността им и те успяват да балансират на гребена на вълната им. Учат се в движение от форумите и YouTube. Обичайните им изразни средства са Twitter и Facebook, а едно от най-ценните им качества е, че успяват да уловят и комбинират разнообразието от идеи, които хвърчат в дигиталното пространство.
Запознайте се с новото поколение рекламисти, което сега прохожда в агенциите, но с амбицията да играе главна роля в предефинирането на рекламата, каквато я познаваме.
Позициите им трудно имат адекватен превод на български език, а CEO-тата все още ги гледат скептично, питайки се "какво точно правят тези деца", но в последните две години рекламните компании на българския пазар последователно инвестират в хора и/или звена, които да предлагат дигитални комуникационни решения.
Въпреки че рецесията пресече бурния ръст на интернет рекламата (в брутни обеми тя порасна само с 4% през 2009 г., сравнено с 50-70% увеличение, с което се движеше на годишна база преди това по данни на Асоциацията на рекламните агенции) и като дял от маркетинг микса на рекламодателите тя все още е пренебрежимо малка, рекламният бизнес добре осъзнава, че този тип комуникация вече дори не е бъдеще, а настояще.
"Нашата работа е да бъдем непрекъснато в крак с времето. Ако бизнесът не се променя заедно със средата, отпадаме", обяснява Левена Лазарова, стратегически планинг директор в Ogilvy Group. Тя е убедена, че следващата година ще бъде революционна от гледна точка на присъствието на рекламодателите в интернет, и уточнява: "Това не е битка за бюджети, а за нов тип мислене и подход."
Интернет поправки
За да отговорят на все по-агресивното търсене на нестандартни, дигитални решения, рекламните агенции не се поколебават и да преструктурират бизнеса си, ако се налага. Различните компании имат и различни подходи. Някои използват услугите на консултанти, други смятат, че обявите за работа са отживелица и търсят таланти в Twitter вместо по университетите. А сред най-революционните идеи са програмистите да станат неразделна част от екипа на рекламната агенция като източници на свежа гледна точка към бизнеса и безценни технологични съветници.
Рекламната компания New Moment New Ideas решава да създаде New Moment Interactive през 2008 г. като специализирано звено, което да предлага дигитални и интерактив решения, но и с идеята да работи тясно с всички останали агенции в групата, когато се създават комуникационни стратегии за техните клиенти. "Това беше естественото развитие на нашата дейност, най-вече заради променящата се реалност на комуникационния бизнес", обяснява Василиса Младенова, директор "Бизнес развитие" в холдинга.
Друга голяма група от агенции - Ogilvy Group - е възприела противоположния подход към дигиталната среда. Левена Лазарова, която се грижи за стратегическото планиране в групата, разказва защо: "Не е необходимо да посвещаваме хора само в онлайн комуникациите и да ги обособяваме в отделно звено. Искаме във всички отдели да имаме специалисти, които разбират от това."
Без значение от избраната практика обаче за рекламните агенции е еднакво важно да убедят рекламодателите си, че има смисъл от последователни инвестиции в дигитална комуникация. Към момента бизнесът все още подхожда предпазливо в използването й, въпреки че добре осъзнава, че интернет се е превърнал в основна медия за потребителите, на която те се доверяват и ползват като водещ източник на информация. Причините според Василиса Младенова от New Moment New Ideas са няколко: "От една страна, все още няма достатъчно натрупване на добри практики, опит и know-how, а от друга – доста от клиентите си дават сметка, че този тип директен диалог с потребителите ще ги ангажира в по-дългосрочен план. Ще изисква от тях да са по-гъвкави, честни и открити и да се вслушват в мнението на потребителите, което невинаги е ласкателно." По думите й в тази среда все още се действа на кампаниен принцип, тоест липсва дългосрочна стратегия за комуникация с потребителите онлайн.
8 коментара
Има грeшка в линка в първия параграф на статията (води към самата статия)
Oh, yeah, аз пък знам как да си сложа качествена банерорезачка, така че да не виждам реклами вече от доста време. Компютърът ми си е мой и съм решил, че рекламистите нямат работа в него.
Проблемът е, че има някои особено нахални реклами, рекламистите ги наричат алтернативни, като онази на Мтел, която ти покрива целия екран и не можеш да я спреш. Според мен, това има по-скоро негативен резултат, но какво да се прави...
"Всъщност е наша работа да им покажем, че техните потребители вече са на други места и ние знаем как да стигнем до тях. И че има смисъл да го правим." ... Хайде ограмотете ги, но на този етап малко успяват, но не защото клиента е тъп!
"децата на интернета" какви изразни средства само :)))
банер рекламата е също толкова умираща, колкото и телевизионната. бъдещето е в интернет, но по съвсем различни канали, които разбира се няма да издавам тук, защото големите агенции цитирани по-горе всъщност никога не измислят нищо ново, а чакат някой дребен ентусиаст да го разработи и да го лапнат на готово. в повечето случаи това са хора като въпросния туитър дюд, които не им се занимава да пробват сами да организират бизнеса си и се съгласяват да отидат в голямата агенция, където ще получат много по-малко пари за идеите си
Понякога рекламата (телевизионната) не е само за да рекламира нещо, но служи и за други цели, особено в Б-я :) Иначе агенциите ги мързи та се не трае... мързи ги да излязат от затворената си общност и да престанат да пропускат покрай себе си добрите кадри, които и без това са много кът.
Чаровен е приповдигнатия тон от откритието на това ново поколение ама хем да са борци за промяна в агенцията и клиента, хем да ги описват като ветропоказатели... може би водят борба да налучкат :)
То това интернет рекламата ще да е голяма новост, явно рекламните агенции едва сега разбират за нея. И само да вметна за хората, които си спират банерите, плюят рекламните блокове по време на любимите си предавания и сменят радиото като започнат рекламите - ако няма реклами, няма любимите ви сайтове, телевизии и радиа. И не ми казвайте, че четете само блогове, защото няма да ви повярвам :))
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.