🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

С това разполагаме - по малко от всичко, но нищо, което да сложим на пиедестал

Дизайнерът от "Обединение за бранд България" Димитър Гавански пред "Капитал"

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Какво включваше заданието на МИЕТ?

Брийфът беше да направим не едно, а система от 12 лога, които работят заедно под общ стил и са част от една обща визуална система. Част от заданието на министерството беше да измислим поне 100 първоначални ескиза, за да има разнообразие, от което да се избере.

Как стигнахте до това лого?

Над 75% от този проект е проучване и стратегия, графичната част е под 25%. От проучванията излезе например, че таргет аудиторията харесва кръгли форми. Разполагахме и с много изследвания, според които в този бранш хората предпочитат описателни лога. Абстрактните неща не са оценени добре. Например логото на Франция не е прието добре от дизайнерите. Но ако питаш потребителите какво намират за привлекателно, Франция винаги получава високи оценки, защото е описателно.

Ние разказваме истинска история. С това разполагаме - по малко от всичко, но нищо, което да сложим на пиедестал. На практика не съществува нито един чисто български символ, който има потенциала да се превърне в национален бранд. Изследвахме много неща в дълбочина, като например мотиви от антични съдове, български фолклорни елементи и традиционни форми, но се намираме на Балканите, където всичко е на всички и много елементи се припокриват. Експериментирахме много, но винаги стигахме до точката, където осъзнаваме, че това няма да бъде разбрано и не ни помага. Предварителните тестове на чужди пазари, където хората не познават България, ни помогнаха да го осъзнаем. 

Критиките са насочени предимно към графиката, че е тя е описателна и разказва прости, очевидни неща. Но най-важното за бранда е да спазва обещанията, които дава. Не можем да обещаем Сингапур или Перу, защото няма да е вярно. В брандинга да обещаеш неща, които не можеш да изпълниш, значи провал. В момента хората се питат дали им харесва или не, но важният въпрос е правилното лого дали ще свърши работа. Предварителните тестове бяха сред над 2000 чужденци. В крайна сметка важното е какво те харесваха.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bucconero avatar :-|
    bucconero
    • - 3
    • + 16

    Проучвания, брандинг теории и мнението на чужденците-потенциални клиенти... К'во ни занимавате с тия глупости?!

    Всички българи са експерти по национален брандинг, а СБХ и Вежди Рашидов правят луди пари от лого-графика за най-големите марки в света. То се вижда и от това колко световно популярни марки сме създали в БГ през последните години. Булка чеиз например!

    Нередност?
  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 2
    • + 4

    сичко туй е много хубаво, ама с изключение на рушняците нема кой да я разбере таз цицилица... :)

    Нередност?
  • 3
    svetla_1 avatar :-|
    svetla_1
    • - 6
    • + 10

    Проблема не е изобщо в логото, то си отговаря на заданието и се харесва на чуждите туристи. Колкото и да си говорим това,че някой не е успял да се добере до тази поръчка е основния проблем:) Каквото и лого да беше представено, пак щеше да бъде отхвърлено, ясно си е като бял ден.

    Нередност?
  • 4
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • - 2
    • + 13

    Логото е синтезирана представата за страната. Логото на Турция, например, е стилизирано лале, на Гърция - знамето им, чиито сини и бели ивици завършват като вълни, на Перу - намек за рисунките на платото Наска.
    Нашата страна е разконцентрирана в стратегията и впечатлението, което създава, затова и логото й е бъбриво и разпиляно.
    На мен лично не ми допада.

    Нередност?
  • 5
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 3

    До коментар [#1] от "bucconero": От време оно си знаем: не се притеснявам от министъра на културата,а от културата на министъра :-)


    До коментар [#4] от "Г-н D.": Отдавнашното ни желание да се харесаме на всички и за всичко :-)

    Нередност?
  • 6
    valeeentin avatar :-|
    valeeentin
    • + 3

    Лошото е, че ни обвиняват в плагиатство

    http://www.tourprom.ru/news/20002/

    Нередност?
  • 7
    kidon avatar :-|
    Kidon
    • - 2
    • + 3

    Ами... грозно е! Но сигурно моето мнение не е важно...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 8
    2.5 avatar :-?
    2.5
    • + 3

    Не е най-важното дали е красиво или грозно, модерно или демоде.
    Новото лого е като гювеч - има от всичко по малко.
    Опитът да се подчертае, че при нас има всичко, на практика е довело до това, че не изразява нищо...
    Сигурно посланието е, това и да запомнят другите за нас?

    Нередност?
  • 9
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "svetla_1":

    ++++


    До коментар [#6] от "valeeentin":

    Живи и здрави. Има си институция която да се занимава с това.


    [quote#7:"Kidon"]Ами... грозно е! Но сигурно моето мнение не е важно... [/quote]
    Виж сега, ако беше постнал конструктивна критика или беше предложил алтернатива - мнението ти ЩЕШЕда бъде важно. За момента е просто ОПЛЮВАНЕ, и прав си - не е важно.



    До коментар [#8] от "2.5":

    И алтернативата е ?

    Нередност?
  • 10
    bulgariantravel avatar :-|
    bulgariantravel
    • - 1
    • + 3

    Логото е бъбриво и разпиляно - имаме 4 сезона, сложен ландшафт, многослойна история.

    Дайте сега с две щрихи, айде де да излезе тоя дето има смелост да назове, най-важните.

    Та да го убият с камъни - БГ тупан техно хейт реалност:)!

    Нередност?
Нов коментар