Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 януари)

IAB Bulgaria стартира стажантска програма за дигитален маркетинг; Подозрителните съвпадения в кибератаката срещу "Капитал" и "Дневник"; В очакване на Super Bowl и как спонсорите на Новак Джокович му търсят обяснение на случилото се в Австралия

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Подозрителните съвпадения в кибератаката срещу "Капитал" и "Дневник"

Преди десетина дни достъпът до сайтовете на "Капитал" и "Дневник" беше затруднен. По няколко пъти на ден за по половин-един час двата сайта не бяха достъпни онлайн поради насочена към двете медии атака. Хакерските опити носят белези на тъй наречените DDoS атаки (Distributed Denial of Service Attack). При този тип киберпробив, атаките към сървъри, приложения и/или мрежов, капацитет са разпределени, т.е. идват от множество източници по света.

Около ситуацията се събудиха съмненията, че атаките срещу "Капитал" и "Дневник" са част от много по-голям сюжет, което обаче е трудно за доказване. Единственото доказателство е съвпадението във времето. Когато атаката се случва, според различни източници от администрацията започва и масирана атака срещу няколко държавни и финансови институции - БОРИКА, регистъра Булстат и сайтове като този на парламента. Те са отстранени успешно с изключение на тази срещу сайта на парламента, който за известно време е недостъпен.

Пълен обзор на случая прочетете тук>>>

"IAB България" започна стажантска програма за дигитален маркетинг

Браншовата организация "IAB България" започна стажантска програма за дигитален маркетинг "Скочи в Digital-а", като одобрените участници ще станат част от екипа на някоя от компаниите членове на организацията. Сред тях са "A1 България", Xplora, Net Info, Digitas, Vivacom, SEOMAX, View Sofia, d:istinkt, Prodesign, Sunday Media, Interpartners, CreateX, PHD Bulgaria, Stellary Agency, Пощенска банка и Together&.

Стажантската програма е насочена към студенти, а желаещите могат да кандидатстват в предпочитаната от тях компания за стаж в периода 14 - 27 март в сайта на "IAB България". Подборът и интервютата ще се проведат в периода 28 март - 3 април, като след това ще започне и практическата работа на стажантите.

Българите са изпратили 700 млн. стикери по Viber за 2021 г.

"Лошо, Седларов, лошо" е сред най-споделяните стикери през 2021 г. между българските потребители на интернет приложението за съобщения и разговори Viber. Репликата от известния български филм "Опасен чар" е лидер сред 700 млн. пъти изпратените стикери за изминалата година. По данни на Viber през 2021 г. през приложението са осъществени близо 530 млн. обаждания за страната, изпратени са били 13 млрд. съобщения. Според данните на компанията 11% е ръстът в броя на обажданията и изпратените съобщения за изминалата година спрямо 2020 г.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Twitter вече позволява NFT профилни снимки

С думите "Покажете ценните си вещи" Twitter показа приемственост към NFT идеите, предоставяйки възможност на потребителите на платформата да изберат за своя профилна снимка някой от цифровите си активи. Новата функция се предлага от миналия четвъртък, когато от компанията представиха видеоклип, демонстриращ как криптоколекционерите могат да свържат цифровите си портфейли, които съхраняват незаменими токени, към своите акаунти в Twitter. "В днешно време хората използват NFT като форма на идентичност и себеизразяване и като врата към процъфтяващата общност", се казва в съобщението на Twitter до медиите.

Последните действия на платформата са само част от мащабната политика на компанията за интеграция на NFT и криптоинструментите, пише AdAge. През юни миналата година Twitter създаде 140 NFT като част от маркетингов и арт проект, а през септември обяви, че ще започне да позволява на потребителите финансово да подкрепят акаунти, които следват, използвайки биткойн.

Китайският гигант ByteDance с годишен ръст 70%

Собственикът на TikTok ByteDance отбелязва ръст на общите си приходи със 70% на годишна база до около 58 млрд. долара през 2021 г. Ръстът в оборотите на базираната в Пекин компания се забавя спрямо година по-рано. През 2020 г. общите приходи нараснаха с над 100% до 34.3 млрд. долара. Въпреки това ByteDance запазва втората си позиция на пазара на онлайн реклама в Китай с дял 21%, след гиганта за електронна търговия Alibaba.

Китайските технологични компании Tencent Holdings и Alibaba Group също съобщават за забавяне на растежа си на фона на широкообхватните репресии от страна на регулаторите в страната като строги рестрикции към начина на работа и взаимодействието на компаниите с потребителите.

Медиен бизнес

Турция задържа журналист заради коментар срещу правителството на Ердоган

Известната в Турция журналистка Седеф Кабаш е задържана след изричане на поговорка, поставяща под въпрос резултатите от управлението на президента Реджеп Ердоган. Действието на турските власти предизвика остра реакция в турското общество и сред международни организации, които разтълкуваха поведението им като опит за сплашване на медиите в труден момент за турската икономика.

По Tele 1, опозиционен на управляващите канал, Кабаш казва: "Не волът става крал при влизане в двореца, а дворецът става обор." Според турски медии тя е задържана в два часа сутринта в събота. Тя може да получи присъда между една и четири години затвор. Повече четете в "Дневник".

Рекламен бизнес

В очакване на Super Bowl: Кой с какво ще играе

Рекламодателите на Super Bowl останаха предпазливи към предварителното оповестяване на плановете си за тазгодишното издание на форума. Към момента обаче CBS, по който ще се излъчва мачът от стадион "Реймънд Джеймс" във Флорида, е разпродал около 80% от рекламното си време, съобщава AdAge. Цената за 30-секунден рекламен елемент остава стабилна спрямо миналата година - около 5.6 млн. долара.

И тази година Pepsi-Cola ще фокусира усилията си зад организирането на шоуто по време на полувремето и няма да инвестира в друга реклама. Миналата седмица от бранда показаха трейлър на представлението, което очаква зрителите на 13 февруари (14 февруари сутринта българско време). С видеото Pepsi-Cola обяви и изпълнителите в почивката, които тази година ще бъдат цели пет хип-хоп легенди. Това са Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem и Kendrick Lamar и Mary J Blige. Традиционно за участието си в полувремето на Super Bowl артистите не получават възнаграждение. Основният конкурент на безалкохолния бранд - Coca-Cola, за втора поредна година ще пропусне рекламното участие на форума, пишат Ad Age.

Hyundai, друг основен рекламодател на Super Bowl, също ще пропусне участие в тазгодишното събитие. Има и нови попълнения сред рекламодателите като Vroom, Fiverr и Scotts Miracle-Gro, които целят да представят бизнесите си пред милионната аудитория на най-гледаното събитие в САЩ.

Един от ключовите спонсори на Новак Джокович търси обяснение на случилото се в Австралия

Френският моден бранд Lacoste, един от основните спонсори на Новак Джокович, заяви миналата седмица, че ще се свърже възможно най-бързо с тенисиста, "за да прегледат последните събития, свързани с участието му на Australian Open". Сърбинът беше принуден да напусне страната в неделя, часове преди началото на турнира от Големия шлем.

"Пожелаваме на всички един прекрасен турнир и благодарим на организаторите за всичките им усилия да гарантират, че той ще се проведе при максимална безопасност", пишат в краткото си съобщение до медиите от Lacoste. Френската компания има специална колекция спортни облекла и шапки с името на Джокович, както и колекции с тенис екипировка. Медиите потърсиха позицията и другите спонсори на сръбския тенисист, сред които автомобилният производител Peugeot, производителите на швейцарските часовници Hublot и японският гигант за спортни облекла Asics, но те не коментираха казуса.

Целия материал прочетете в "Дневник">>>

Свободни позиции

Вероятно новогодишните обещания за промяна включват и смяна на работното място, защото браншът изобилства от нови свободни позиции, обявени през последната седмица.

"Дневник" търси репортери, петима специалисти в различни области и две стажантски позиции са обявили от Xplora. Криейтив агенцията Human търси специалист в областта на TikTok, а какви хора търсят в Graffiti BBDO може да прочетете тук.