Медийна сделка: Cox Enterprises купува Axios

Транзакцията оценява компанията на 525 млн. долара, приблизително пет пъти прогнозираните годишни приходи на дигиталната медиа за 2022 г. Според експерти цената е сравнително малка, но не е и изненадваща

Основателите на Axios от ляво надясно: Майк Алън, Джим ВандеХей и Рой Шварц
Основателите на Axios от ляво надясно: Майк Алън, Джим ВандеХей и Рой Шварц
Основателите на Axios от ляво надясно: Майк Алън, Джим ВандеХей и Рой Шварц
Основателите на Axios от ляво надясно: Майк Алън, Джим ВандеХей и Рой Шварц
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Axios е основана през 2016 г. от бивши журналисти в Politico с фокус върху политиката, технологиите и бизнеса. След сделката и тримата ще останат в ръководството на медиата.
  • Новите и старите собственици искат да разширят регионалниитe мрежи на компанията и да създадат серия от абонаментни продукти за лоялните си читатели.
  • Икономическият спад може да се окаже подходящ момент за по-големите компании да търсят придобивания. Забавянето на рекламата също ще стимулира повече медийни сливания.

Дигиталната медийна компания Axios се е съгласила да бъде придобита от групата Cox Enterprises, съобщи миналата седмица New York Times. Медиата бързо набра популярност само пет години след основаването си благодарение на докладите си в стил бюлетин за политически, бизнес и технологични новини. Сделката, която трябва да приключи този месец, оценява Axios за 525 млн. долара, според запознати с преговорите.

Базиранта в Атланта Cox е семеен конгломерат, който притежава The Atlanta Journal-Constitution,

Dayton Daily News и редица вестници в Охайо, като генерира по-голямата част от приходите си от своя кабелен бизнес. Axios се продава за приблизително пет пъти повече от прогнозираните си приходи за 2022 г. от над 100 млн. долара.

Да влезе новоро ръководство, но и старото да остане

След приключване на придобиването тримата основатели на Axios - главният изпълнителен директор Джим ВандеХей, президентът на компанията Рой Шварц и журналистът Майк Алън, ще получат финансови стимули да останат в медиата. Всеки от тях ще запази миноритарен дял от собствеността и ще продължи да взема ежедневни новинарски и бизнес решения в структурата, обявиха от Cox Enterprises, като допълниха, че главният изпълнителен директор на Cox Алекс Тейлър ще се присъедини към борда на Axios.

ВандеХей, Алън и Шварц основават медийната компания, година след като напускат новинарския уебсайт Politico през 2016 г. Тримата си тръгват на фона на спорове за бъдещето на медията. Миналата година Politico се продаде на германския издател Axel Springer за над 1 млрд. долара.

При основаването на сегашната си компания ВандеХей каза, че иска Axios да е "смесица между списание The Economist и Twitter".

Преговори с Axel Springer водеха и от Axios през изминалата година. Тогава германският издател оцени компанията на 400 млн. долара, но до сделка така и не се стигна. След това Axios събра нов кръг от финансиране, воден именно от Cox, който оцени компанията на 430 млн. долара. Axios е печеливша през последните три години, но се очаква тази тенденция да бъде прекратена в края на 2022 г., отчасти поради инвестициите на компанията в Axios HQ (подразделението й за комуникационен софтуер). Сега Cox Enterprises не изкупува HQ. Бизнесът с комуникационен софтуер ще стане независима компания, притежавана от основателите на Axios, а Cox Enterprises ще бъде единствен миноритарен инвеститор.

Бяла лястовица за регионалния медиен бизнес

Малко след основаването си през 2017 г. Axios се превърна в популярна медийна платформа, през която читателите ежедневно търсеха нови истории за президента Доналд Тръмп и неговата администрация. Джонатан Суон, националният политически кореспондент на Axios, привлече аудиторията с редица интервюта, дадени пред камера на Тръмп и служители на Белия дом, а бюлетините от журналисти като Дан Примак и Сара Фишер станаха популярни за бизнес читателите.

Сливането идва година след като Axios започна да пуска бюлетини с местни новини в няколко области. Формулата на компанията е да наемат двама или трима репортери в даден град и да се попълват бюлетини чрез извадки от истории от съществуващи местни издания. Уебсайтът на медиата е привлякъл 19.4 млн. уникални посетители този юни, според ComScore, поставяйки го далеч зад лидери като CNN (122 млн.) и New York Times (87.9 млн.), но и пред Time (14.6 млн.) и ABC News (14.3 млн.).

След сделката Axios планира да създаде серия от абонаментни продукти, подобни на тези, предлагани от Politico Pro, по теми като технологии, политика и законодателна политика. Плановете на медиата включват също разширяване на регионалната мрежа от издания, които вече съществуват в 24 града, включително Филаделфия, Де Мойн и Нешвил. ВандеХей каза още, че компанията се стреми да се разпространява в поне 100 града през следващите години.

На уебсайта си Axios каза, че сделката е структурирана така, че да "гарантира, че инвестициите ще продължат да се вливат в местни новини във време, когато повечето търговски инвеститори са изоставили местните пазари". Засега медиата е насочена към градове със съществуващи издания, а не към новинарски "пустини", където местната журналистика е нужна.

Борбата на десетилетието в медиите

Сделката предлага рядък проблясък на надежда за дигиталния издателски сектор, който през последното десетилетие срещна редица трудности . Някои от конкурентите на Axios се борят да станат публични, да се продадат или да наберат финансиране при изгодни оценки, тъй като инвеститорите охладняха към дигиталната реклама - пазар, доминиран от технологични гиганти като Google, Meta и Amazon.

ВандеХей обяви, че остава оптимист за сектора на дигиталните медии въпреки сътресенията, които засягат индустрията. Той посочи изданията, фокусирани върху бизнеса, като The Information и Morning Brew, които са култивирали лоялни читатели на труден пазар. "Надяваме се, че с Politico първо и Axios днес, ние показахме начин за процъфтяване на сериозната журналистика в дигиталната ера. Страната ни отчаяно се нуждае от това" коментира oще ВандеХей пред The New York Times.