🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 септември)

Якоб Туровски, Meta, пред "Капитал"; Предизборната кампания във Facebook; Мандатът на Кошлуков се удължава; Рекордната антитръстова глоба за Google; ЕС ще се намеси и в медийния сектор

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Якоб Туровски, Meta: Българското съдържание във Facebook се модерира от локални специалисти

Якоб Туровски е ръководител на отдел "Обществени политики" в Meta за ЦИЕ и отговаря за връзката на социалната мрежа със законодателните органи и институциите в региона по въпроси, свързани с влиянието на интернет върху обществото и икономиката. В интервю за "Капитал" Туровски коментира, че след като потребител сметне, че определено съдържание не е подходящо за платформите на Meta и го докладва, проверката винаги се извършва в комбинация от служителите на компанията, AI и машинно обучени инструменти. След началото на войната в Украйна Meta увеличава специалистите си по проверка на фактите от 16 на повече от 20 в региона. Това винаги са хора, които имат културни познания и бекграунд, за да могат да вземат правилните решения.

За второто тримесечие на 2022 г. глобално Meta е обозначила като недостоверно съдържание над 200 млн. отделни части от публикации във Facebook на базата на над 130 хил. статии, оборващи дадена информация, написани от партньорите на компанията по проверка на фактите, съобщава Якоб Туровски. Как компанията се справя с дезинформационното съдържание по време на избори може да прочетете в цялото интервю на Якоб Туровски пред "Капитал" тук>>>

Предизборната кампания във Facebook: "Възраждане" и всички останали

През последния месец общо 37% от всички интеракции със страници и профили в социалните мрежи на политически партии в страната са на такива, свързани с "Възраждане" - над 1.4 млн. харесвания, споделяния и коментари. На далечно второ и трето място са ГЕРБ (17%) и "Продължаваме промяната" (10%). 24% от всички интеракции - лайкове, коментари и споделяния, принадлежат лично на профила на Костадин Костадинов. Показателно за доминацията му е, че на второ място се нарежда официалната страница на "Възраждане" и едва след тях - "Продължаваме промяната" и Слави Трифонов. Въпреки високите резултати Костадинов и "Възраждане" всъщност изживяват спад, след като достигнаха пика си през март и април, в началото на войната в Украйна.

Кампанията на партията на Костадинов във Facebook излиза и доста евтина - двете страници на "Възраждане" общо са изхарчили под 50 хил. лева през последните три години, докато за същия период от време "Да, България" и свързани страници например са изхарчили над 1 млн. лв. "Продължаваме промяната" за краткото си съществуване е изхарчила близо 300 хил. лв. На какво се дължи всичко това и политик или инфлуенсър е Костадин Костадинов може да прочетете от сайта на "Капитал">>>

Мандатът на Кошлуков се удължава още: Делото за проваления конкурс на БНТ отново се отложи

Делото, заради което мандатът на генералния директор на Българската национална телевизия (БНТ) Емил Кошлуков беше удължен за неопределено време, отново беше отложено, пише "Дневник". За втори път причината за това е искане на един от другите кандидати - спортният журналист Сашо Йовков, консултант в спортния канал на БНТ 3.

На второто заседание по делото от 15 септември Йовков, който въпреки че поиска да участва лично в процеса, което стана повод за първото отлагане, отново не се яви, а беше представляван от адвоката си Иван Церовски. Той поиска от съда да задължи СЕМ да представи аудиозаписите от изслушванията на кандидатите на 27 и 28 юни и от заключителното си заседание на 29 юни, на което не се стигна до избор на нов генерален директор. Според адвокат Церовски записите ще помогнат да се установи дали на въпросното заседание е взето решение за прекратяване на конкурса, тъй като такова решение не е публикувано на сайта на СЕМ.

Повече подробности по казуса може да прочетете от сайта на "Дневник">>>

Key Experts Group се присъединява към комуникационната група Interpartners

Творческата PR агенция Key Experts Group (KEG) се присъединява към групата на Interpartners Group. KEG се запазва като самостоятелна структура с отделен екип, но ще се възползва от пълния ресурс на групата, включително творческите и дигиталните компетенции на Interpartners и експертиза в сферата на работодателската марка на Interimage, също част от групата.

"Сделката за приобщаването на KEG е нестандартна - две компании със сходна философия и стил обединяват усилията си с цел синергия и още повече възможности за нашите клиенти. И двата екипа вярваме, че когато влагаш сърце в работата си, резултатите са отличителни", коментира през медиите Катя Димитрова, основател и управляващ партньор на Interpartners Group.

АЕЖ: Властите в България недопустимо притискат журналист за нейните източници

Асоциацията на европейските журналисти - България, съобщава, че журналистката от bTV Мария Цънцарова е подложена на натиск от страна на българските власти с цел да разкрие източниците си. Повод за това е разследване на Цънцарова от началото на годината, което разкрива, че докато "Възраждане" пропагандира срещу ваксинацията и мерките за ограничаване на пандемията, депутати от партията са били ваксинирани. По него тя за втори път е била викана за разпит в МВР, съобщава "Дневник".

По случая тече производство и пред Комисията за защита на личните данни, което също има за цел да установи и да преследва източниците на разследването. От организацията са поискали да бъдат конституирани като заинтересована страна, но засега от регулатора не са отговорили.

Цялата тема може да прочетете от "Дневник">>>

Удължен е срокът на конкурса за корица на изданието "КМаркетинг Factbook"

За първа година "Капитал" организира конкурс за корицата на "КМаркетинг Factbook", а най-доброто предложение ще бъде отпечатано на целия тираж на изданието. Авторът му ще получи и награда 300 лв. Крайният срок е удължен до 25 септември и проекти могат да се подават онлайн тук. Четвъртото издание на "КМаркетинг Factbook" стъпва на темата "Продължаваме напред", като и корицата трябва да пресъздаде именно това - подготовката на комуникационния бранш за предизвикателствата на пазара и трудностите като възможност за промяна.

Повече по темата може да прочетете тук>>>

Дигитален бизнес

Рекордната антитръстова глоба за Google беше потвърдена от съда

Google загуби делото за обжалване на рекордна глоба, наложена от европейския антитръстов орган. Решението на Общия съд на ЕС в Люксембург потвърждава, че технологичният гигант нарушава правилата за конкуренция, като налага ограничения върху производителите на мобилни устройства с Android и операторите на мобилни мрежи, за да поддържа господстващото положение на своята търсачка. Наложената глоба е в размер на 4.1 млрд. евро, а съдебното решение подсилва позициите на регулаторите и може да доведе до по-голям натиск срещу водещите технологични компании.

Още по темата може да прочетете тук>>>

Медиен бизнес

ЕС ще се намеси в медийния сектор, за да защити свободата в България и други проблемни страни

Европейската комисия предложи нови правила за защита на плурализма на медиите в ЕС. Те са описани под името Европейски акт за медийна свобода и включват мерки срещу държавния контрол върху обществените и частните медии, който се осъществява чрез политически назначения в надзорните съвети и скрито финансиране чрез реклами. Доставчиците на медийни услуги също ще трябва да гарантират прозрачност на собствеността. Съгласно новия акт те ще бъдат задължени да декларират кои са техните акционери - мярка, предложена с цел да се укрепи редакционната независимост.

Според Брюксел този регламент ще спре неправомерното наблюдение, корупция и пропаганда в медиите от страна на правителствата. Срещу тези мерки обаче има критики, че те ще ограничат държавната намеса за сметка на тази от ЕК. За неспазване на новите правила комисията ще може да налага наказателни процедури или - в по-крайни случаи, да завежда дела в Съда на ЕС.

Повече по темата може да прочетете тук>>>

Netflix ще съживява бизнеса си с видеоигри чрез партньорство с Ubisoft

Netflix обединява усилия с Ubisoft, една от най-големите европейски компании за видеоигри, за да развие и подсили прохождащото си гейминг подразделение, пише "Капитал". Американската стрийминг услуга планира да пусне три нови мобилни игри, базирани на хитови заглавия на Ubisoft. Netflix се опитва да ускори растежа на бизнеса си с видеоигри, докато стриймингът се забавя. От април групата изгуби над половината от пазарната си стойност, след като стана ясно, че продължилият над десетилетие ръст на абонатите е приключил.

Като част от партньорството френската група ще разработи три мобилни игри за Netflix. Сред тях ще е базирана на Mighty Quest на Ubisoft игра със замъци и чудовища, както и историческата приключенска пъзел игра Valiant Hearts. Те ще бъдат достъпни за абонатите на Netflix без реклами или покупки в приложението. Това ще позволи на Ubisoft да достигне до нови аудитории и да експериментира с нови формати на свои съществуващи заглавия. На ранен етап е и работата по игрален сериал, базиран на играта на Ubisoft Assassin's Creed.

Повече за съвместните планове на двете компании, може да прочетете тук>>>

Рекламен бизнес

Рекламите инвестиции на автомобилната индустрия в САЩ намаляват до 4.8 млрд. долара

Разходите за реклама в автомобилната индустрия в САЩ за първите седем месеца на годината са паднали с 4% на годишна база. Недостигът на материали за производство намалява продажбите, въпреки че търсенето на автомобили остава силно, пише Reuters. Разходите за дигитална реклама представляват 53% от общите 4.8 млрд. долара, похарчени от индустрията през периода, според данни от Standard Media Index (SMI). Общите разходи за реклама на индустрията са с 12.7% по-малко в сравнение със същия период през предпандемичната 2019 г. (5.5 млрд. долара).

NewMeta

Южнокорейското министерство препоръчва приемането на специални закони за Metaverse

Министерството на науката и информационните и комуникационните технологии (MSIT) на Южна Корея разкри плановете си за налагането на нови закони за стимулиране на растежа на метавселената. Интересът на страната към събирането на Web3 и екосистемите на метавселената се доказва от инвестицията от 200 млн. долара, която правителството направи, за да създаде вътрешна метавселена. Успоредно с това MSIT установи, че налагането на по-стари закони би било възпиращ фактор за растежа на новата екосистема.

Свободни позиции

Тази седмица от guts&brainsDDB търсят своя човек за позицията на Account Director. От The Smarts също са в търсене на своя нов Account Director.