🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 септември)

ЕК със закон за медиите; Собственикът на "Спортал" инвестира 50 млн. паунда в LiveScore; Google назначава директор на Washington Post; Илън Мъск - Twitter

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Мажоритарният собственик на "Спортал.бг" инвестира 50 млн. паунда в LiveScore

Мажоритарният собственик на българската медийна компания "Спортал.бг" - швейцарската Ringier, инвестира 50 млн. паунда през подразделението си Ringier Sports Media Group в компанията за спортни резултати в реално време LiveScore Group. Бизнесът на LiveScore се оценява на 500 млн. паунда, тоест купувачът ще притежава дял около 10%.

Стилян Шишков, старши партньор в Ringier Sports Media Group и основател на българския "Спортал.бг", ще влезе в надзорния съвет на LiveScore Group. В официалното съобщение за сделката се казва, че оперативен фокус на новото партньорство ще бъде разрастването на бизнеса на LiveScore в Централна и Източна Европа. Пред "Капитал" Стилян Шишков заяви, че целта е след време създаването на водеща медийна група в световен мащаб.

Всички подробности около сделката може да прочетете тук>>>

Предаването "Аларма" остава, БНР ще обсъжда промени в програмата и с аудиторията

В началото на миналата седмица екипът на предаването за алтернативна музика "Аларма" от ефира на програма "Христо Ботев" потърси подкрепа в социалните мрежи срещу готвени от ръководството на радиото промени, които щяха да засегнат излъчването му, пише "Дневник". Миналия понеделник един от дългогодишните водещи на "Аларма" - Цветан Цветанов, призова хората в социалните мрежи да напишат писма на генералния директор на БНР Милен Митев, в които да изкажат мнението си спрямо евентуално решение за спирането му.

В двора на радиото в сряда вечер беше организиран протест по повода. Още тогава генералният директор на обществената медия Милен Митев е уверил протестиращите, че предаването няма да бъде спряно.

Подробности по казуса може да прочетете от "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Google назначава изпълнителен директор на Washington Post за генерален мениджър на новините

В края на миналата седмица Google избра дългогодишния главен информационен директор на Washington Post за генерален мениджър на управлението за новини на компанията, съобщиха от технологичния гигант. Шайлеш Пракаш беше ръководител на екипите за дизайн, продукти и технологии на Washington Post повече от десетилетие. Той отдавна е смятан за "гръбнака на технологичната трансформация" на изданието. Пракаш ще се присъедини към Google през ноември.

Човек, запознат с вътрешните операции на вестника, разкри, че Пракаш е бил разглеждан като потенциален главен изпълнителен директор, което дава известен контекст за мащаба на загубите на вестника. Така или иначе след два месеца той официално ще напусне компанията.

Дарън Асемоглу: Краят на истинските социални мрежи

Дарън Асемоглу е преподавател по икономика в Масачузетския технологичен институт и съавтор на "Защо нациите се провалят". В коментар за Project Syndicate Асемоглу коментира състоянието на дигиталните и социални мрежи, дезинформационното съдържание и видоизменението на информационния поток. Той пояснява как подобни социални мрежи са "научени" да генерират ангажираност, което главно носи приходи на компаниите, които стоят зад тях, като ангажираността главно се осигурява от сензационни заглавия, често неистини.

"Някои твърдят, че дори настоящата социално-медийна среда да е коварна, проблемът е преходен. И припомнят, че печатните и електронните издания също са използвани за дезинформация, но обществото се е приспособило и е успяло да овладее негативните им ефекти". Асемоглу обаче остава скептичен. По думите му подобни формирования създават т.нар. ехо камери, които улесняват разпространението на екстремистки идеи и разклащат основите на човешката комуникация и социалното сближаване, като заместват истинските социални мрежи с изкуствени.

Целия коментар на преподавателя от MIT може да прочетете тук>>>

Илън Мъск предложи забавяне на сделката с Twitter поради опасения за "Трета световна война"

Илън Мъск предложи да отложи покупката си на Twitter за 44 млрд. долара с мотива, че "няма да има смисъл да си купува социалната мрежа, ако се насочваме към Трета световна война". Това твърдят текстове, кореспонденция между основателя на Tesla и негови банкери, разкрити по време на съдебно заседание, посочва FT.

По време на тричасово заседание на съда в Делауеър във вторник миналата седмица Twitter сподели размяната на съобщения между Мъск и банкера на Morgan Stanley Майкъл Граймс, с което се опита да докаже, че продължаващите опити на милиардера да се откаже от сделката, позовавайки се на опасения от фалшиви профили на платформата, са само претекст за намеренията му.

Медиен бизнес

ЕК ще предложи европейски закон за свободата на медиите

Европейската комисия подготвя проект на европейски закон, който предвижда гаранции за независимост на издателските групи от политическите власти и индустриалните магнати, съобщава сайтът на Съюза на българските журналисти. Цитирана от БНР, заместник-председателят на ЕК, която отговаря за въпросите на правосъдието, Вера Йоурова коментира: "Някои държави членки искат да могат да влияят на медиите и те ще твърдят, че комисията иска да узурпира властта им."

Законът за свободата на медиите се очаква да бъде официално представен от Европейската комисия в края на тази седмица. В предварителната версия е посочено, че истинските собственици на медии трябва да бъдат ясно обявени. Това ще позволи на ЕК да започне съдебни процедури на европейско ниво в случай на неспазване на регламента. ЕК очаква такъв закон да регулира концентрацията на медийна собственост и да защити журналистите от натиск.

Наред с други предложения проектозаконът предвижда защита на тайната на източника на информация и забрана за електронно наблюдение с помощта на шпионски софтуер върху журналисти и техните семейства.

Рекламен бизнес

Пет месеца преди Супербоул рекламните слотове са почти разпродадени

До най-голямото спортно събитие в САЩ - Супербоул, остават пет месеца, но рекламните слотове за двубоя вече са почти разпродадени, съобщава "Дневник". От телевизията Fox, която ще излъчва двубоя за титлата на Националната футболна лига (НФЛ), обявиха, че вече са продали 95% от рекламните позиции. Някои от 30-секундните реклами са били продадени за над 7 млн. долара, което е рекорд в историята на Супербоул.

Това се случва на фона на оттеглянето на Pepsi като водещ спонсор на събитието след десетилетие. Гигантът за безалкохолни напитки планира да концентрира разходите си за реклама в дигиталното пространство, тъй като аудиторията на традиционните телевизионни предавания продължава да намалява, съобщава AdAge. Предстои да разберем на кого и на каква цена ще бъдат доверени 12-те минути на полувремето.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Туитове от по една дума превзеха социалните мрежи

"влакове". Това е единствената дума, изписана с малки букви, в последния туит на американската държавна железопътна компания Amtrak, която даде началото на вълна от туитове, съобщава NBC. Брандове от целия свят последваха примера на Amtrak, като започнаха да споделят туитове от по една дума, която най-добре описва работата им. FedEx пусна туит "пакети", а Dr. Pepper сподели просто "сода". Меме кампанията достигна до президента Джо Байдън, който се присъедини с думата "демокрация". Някои от туитовете на марките натрупаха огромна ангажираност към акаунтите. Първоначалният туит на Amtrak е харесан повече от 163 хил. пъти.

Как рекламната индустрия отдаде почит на кралица Елизабет II

След смъртта на кралица Елизабет II много марки и медии от Острова взеха решение да спрат рекламите, да поставят на пауза кампаниите си или да задържат насрочено съдържание до края на седмицата. ITV и Channel 4 временно спряха рекламите, докато ITV и BBC замениха нормалната програмна схема с разширено отразяване на новините. Мачовете на Висшата лига през уикенда и понеделник вечер бяха отменени.

Емблематичните Piccadilly светлини на кръстовището Piccadilly Circus, които обикновено светят с рекламите на някои от най-големите световни марки, цял ден прожектираха лика на кралицата, отдавайки почитта си. Известна със своите системи за реклама на автобусни спирки JCDecaux потвърди, че няма да публикува нови реклами и ще спре всички търговски публикации на своите цифрови екрани за 24 часа след смъртта на кралицата.

NewMeta

Най-голямата банка в Югоизточна Азия, DBS, навлиза в Metaverse

Най-голямата банка в Югоизточна Азия, DBS, обяви в петък партньорство с The Sandbox, виртуален свят, където играчите могат да изграждат, притежават и монетизират своите игрови изживявания посредством блокчейна Ethereum.

Целта на партньорството е "да се създаде DBS Better World, интерактивно изживяване в метавселената, показващо значението на изграждането на по-добър, по-устойчив свят и приканващо другите да се присъединят", се описва в съобщението на банката до медиите. Главният изпълнителен директор на DBS Пиюш Гупта коментира: "През последното десетилетие най-големите промени в света на финансите бяха катализирани от цифровия напредък. През следващото десетилетие, водени от нови технологии като изкуствен интелект и блокчейн, тези промени имат потенциала да бъдат още по-сериозни."

Свободни позиции

Тази седмица от "Publicis Groupe България" са обявили свободно място за Copywriter, Gameloft имат позиция за Product Marketing Manager, а Philip Morris са в търсене на Trade Marketing Specialist. От Binance са обявили възможност Marketing and Community Management Internship.