🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От bTV, та на ГЕРБ

Кандидатурата на Антон Хекимян за кмет на София от ГЕРБ поставя въпроса за опасно размитата граница между медиите и властта

В края на 2020 г. от водещ на сутрешния блок по bTV Хекимян става директор "Новини, актуални предавания и спорт", като заема мястото на Венелин Петков
В края на 2020 г. от водещ на сутрешния блок по bTV Хекимян става директор "Новини, актуални предавания и спорт", като заема мястото на Венелин Петков
В края на 2020 г. от водещ на сутрешния блок по bTV Хекимян става директор "Новини, актуални предавания и спорт", като заема мястото на Венелин Петков    ©  Цветелина Белутова
В края на 2020 г. от водещ на сутрешния блок по bTV Хекимян става директор "Новини, актуални предавания и спорт", като заема мястото на Венелин Петков    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Кандидатурата на Антон Хекимян за кмет на София от ГЕРБ поставя въпроса за опасно размитата граница между медиите и властта.
  • Под неговото управление на нюзрума на bTV участията на Бойко Борисов в телевизията зачестяват, а парите за предизборна реклама се увеличават.
  • Пред bTV седи предизвикателството да се защити като независима медиа.

"Интересно нещо е животът. Ден по-рано обсъждаме новините с него, след това вече е в новините." Това са думи на водещата Мария Цънцърова в предаването "Тази сутрин" по bTV, след като тази седмица стана ясно, че Антон Хекимян е кандидат на ГЕРБ за кмет на София. Реакцията й е красноречива за проблема с явно размиващата се граница между медиите и властта. Само в рамките на един уикенд директорът на "Новини, актуални предавания и спорт" в една от водещите телевизии в България се превърна в ключова политическа фигура на ГЕРБ.

Създаването на доверие и здрави политически връзки обаче отнема повече от няколко дни. Затова случаят повдигна няколко ключови въпроса:

  • откога Антон Хекимян гради взаимоотношения с ГЕРБ;
  • доколко това е въздействало върху отразяването на партията в bTV;
  • наясно ли е била за това медийната група.

Освен да отговори на тези въпроси, пред ръководството на "бТВ медиа груп" седи и предизвикателството да се защити като независима медиа. А първият тест за това ще бъде отразяването на местните избори, когато на журналистите ще се наложи да задават въпроси на вече бившия си шеф Антон Хекимян.

Къде е медийният проблем

Медийната среда в България отдавна е силно замърсена, а доверието в медиите постепенно, но сигурно намалява. За това има различни причини, но властта играе ключова роля: от видимите политически атаки към критични медии и опити за дискредитирането им през опити за заглушаването им до "превземане" на удобни медии с цел да се контролира информационният поток.

Когато става въпрос за двете най-големи телевизии в страната, залогът е още по-голям. По данни от годишния доклад на медийната агенция Media Connection през 2022 г. "бТВ медиа груп" (БМГ) и "Нова броудкастинг груп" (НБГ) привличат 86% от брутните инвестиции в реклама, или 1.4 млрд. евро. Брутните рекламни постъпления отразяват инвестициите по официалните тарифи на телевизиите, като в действителност сумите са по-малки заради големите отстъпки, които предоставят, но въпреки това сумите са значителни. Основните им канали bTV и NOVA пък достигат до съответно 26% и 23% от аудиторията над 18 години. Това ги прави силен инструмент за влияние и те винаги са били в радара на властта.

До 2020 г. bTV се беше утвърдил като обективен към властта канал, докато NOVA, под управлението на братя Домусчиеви, като проправителствен. Тогава обаче двете групи смениха собствениците си с международни компании, което внесе донякъде оптимизъм. БМГ беше купена от чешкия фонд PPF, а НБГ - от United Group.

Именно този период е ключов за кариерното развитие на Антон Хекимян. В края на 2020 г. от водещ на сутрешния блок по bTV той стана директор "Новини, актуални предавания и спорт" на мястото на Венелин Петков. Паралелно Хекимян продължи да води някои от предаванията на bTV в периода на поредицата парламентарни избори. Бе водещ и на подкаста Newsroom.

В този период принципно редките медийни изяви на Бойко Борисов зачестиха, и то предимно в bTV. За по-малко от година той е гостувал три пъти на живо в медиата - веднъж в "Тази сутрин" и два пъти в "На четири очи" с Цветанка Ризова. За сравнение, в ефира на NOVA за същия период лидерът на ГЕРБ прави едно включване по телефона в сутрешния блок, при това с остър тон към водещите.

Властта и рекламата

Предизборните кампании са още един начин за проследяване на връзката между медиите и властта. Те им носят допълнителни приходи от реклама, но могат да бъдат използвани и за поощрение на удобните медии и за засилване на зависимостта им.

Според официалните договори, анализирани от "Отворен парламент", в кампанията за изборите на 2 април т.г. ГЕРБ са изхарчили 258 хил. лв. за реклама в медиите. Две трети от този бюджет е за две телевизии и две печатни медии. Това са БНТ, която получава 20% от сумата, и bTV с 18%. Рядко критикуващите ГЕРБ издания "24 часа" и "Труд" получават съответно 17% и 15% от бюджета.

В предизборната кампания тази година ГЕРБ не са вложили пари за реклама в NOVA. За разлика от изборите през октомври 2022 г., когато към телевизията насочват 40.3 хил. лв. (12.6% от общия им бюджет), което е малко по-малко в сравнение с парите за реклама в конкурентната bTV - 44.9 хил. лв. (14% от бюджета). И тогава на първо място в избора на политическата формация е БНТ, която привлича 18% от общия бюджет. Това отново не е изненада, тъй като донякъде Емил Кошлуков продължава да управлява обществената медиа благодарение на излъчената от ГЕРБ Галина Георгиева, член на Съвета за електронни медии (СЕМ), която подкрепя директора при всяко гласуване на регулатора. Сега седи въпросът какъв бюджет ще отделят от ГЕРБ, за да рекламират Хекимян в телевизията, където той изгради публичния си образ.

Изненадата за bTV

Издигането на Хекимян за кандидат-кмет на ГЕРБ в столицата се оказа новина както за избирателите, така и зa bTV. От медиата коментират пред "Капитал", че късно следобед на 21 септември директорът на новините ги е информирал за решението си да напусне, за да се посвети на потенциална политическа номинация за кмет на София. От БМГ незабавно приемат оставката му, за което става ясно два дни по-късно от съобщение до медиите. Според самия Хекимян същата седмицата той е получил предложение лично от Бойко Борисов. "Ние научихме, че той е официално номиниран, в момента на регистрацията, когато бе представен", допълват още от bTV.

Големият удар е за медиата, която, от една страна, изненадващо остана без директор на новините, а от друга, трябва да убеди публиката, че се разграничава от властта. "bTV вече стартира процес по професионален подбор на заместник на Антон Хекимян. От първостепенно значение е намирането на подходящия човек, който да гарантира, че нашите поставени цели са представени в ръководството на новия директор на новините", казват от медиата пред "Капитал". Дотогава изпълнителният директор на bTV Ралф Бартолайт пое управлението на нюзрума.

От медиата казват още, че ще използват услугите на външната агенция Media Tenor за изготвянето на доклад за обективността на новинарското отразяване. "Въпреки че имаме пълно доверие в нашия екип, ние се подлагаме на допълнителен контрол, за да се уверим, че отразяването на темите в новините и актуалните предавания е организирано съобразно най-високите стандарти в телевизионната журналистика." Те допълват, че ще наблюдават тона, настроенията и балансираното време, посветено на партиите, платформите и отделните кандидати.

В цялата политико-медийна история се откроява безмълвието на СЕМ. На въпроси от "Капитал" от регулатора отговарят, че промените в екипа на БМГ са автономни и зависят от компанията или служителите в нея. Те допълват, че СЕМ ще продължи да следи за спазването на Закона за радиото и телевизията, а по време на предизборните кампании ще извършва мониторинг на медиите, сред които е и bTV.

Ново или позабравено старо

Преходът от журналистиката към политиката не е нещо ново на българската сцена. Ефирът на "Тази сутрин" по bTV произвежда втора ключова политическа фигура. Преди малко повече от десетилетие Николай Бареков, който седем години беше водещ на предаването, енигматично напусна тогава медиата, за да стане изпълнителен директор на каналите TВ7, NEWS7 и SUPER7. Те му дадоха гръб и трибуна с помощта на Делян Пеевски и Цветан Василев и малко след това той влезе в политиката чрез движението си "България без цензура". В този смисъл определението "Малкия Бареков" отпреди години за Хекимян може се нарече донякъде и прогноза.

Част от апогея на ТВ7 преди 10 години беше и Елена Йончева, позната преди това с работата си в БНТ. Телевизията се превърна в посредник и на нейната политическа кариера, започнала в редиците на БСП. Определяна тогава като едно от остриетата на партията, тя беше депутат в 44-ото Народно събрание, а сега продължава работата си като евродепутат от групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите.

Вицепрезидентът Илияна Йотова гордо и често напомня за журналистическата си кариера, като по време на събития и пресконференции се обръща към журналистите с "колеги". Преди да влезе в редиците на БСП, тя работи последователно като репортер, редактор, водещ и директор на "Новини и актуални предавания" в БНТ.

От ГЕРБ се опитаха да приобщят към примерите и Слави Трифонов с политическия му проект "Има такъв народ" с тази разлика, че той никога не е бил журналист, а шоумен в bTV.

Това са само някои от множеството журналисти, преминали от страната на политиката. И те не са прецедент за България, подобни примери има в цял свят. Общото между тях е, че всеки подобен избор поставя под въпрос безпристрастието на журналиста по време на работата му в медиата.

Има обаче основни разлики в прехода на Антон Хекимян. Първо, той се влива в редиците на ГЕРБ директно от един от най-отговорните постове в bTV, от който зависи дали телевизията може да отстоява независими позиции от властта. Второ, преходът се случи изключително бързо, което постави медиата в слаба позиция с невъзможност за предварителна реакция и подготовка на заместник. И трето, изборът за номинация за кмет (и точно на София) изисква голямо доверие между партията и кандидата, ако той не е партийна фигура, както е в случая. А изграждането на доверие отнема време - трудно е да се повярва, че Хекимян е спечелил доверието на Борисов за седмица. И в това време той е управлявал ключово новинарско съдържание в bTV.

Днес от ГЕРБ изтъкват кариерата му в медиа като предимство. Но имаше време, когато Бойко Борисов наричаше журналистите "мисирки", а bTV - "Божков тв". Интересно сега Хекимян от кои е.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 2
    • + 4

    бТв от зачеването на ПП е негов медиен трамплин. И шумът в обвъзраните с ПП медии, вкл "Капитал", е просто кампания за замитане на следите и за отвличане на вниманието. Нещо като "Крадецът вика: Дръжте крадеца!" И сочи някой друг...
    Няма и седмица след напускането на Хекимян и "въвеждането на строги правила" за нюзрума,ПП-кандидатът Васил Терзиев с PR-а си и компания слез участие в сутрешния блок се напъхва там и си прави срещи с Кана Рачева Светослав Иванов и пр. ръководство.
    Сиамство между медии и власт има отдавна и видимо продължава с прескачане от едно легло в друго.

    Нередност?
  • 2
    tolex avatar :-|
    tolex
    • - 1
    • + 3

    Ейй, ама капитал и дневник направо сън не ги хваща. То бива плюене...
    Само да припомня, че Владислав Панев беше репортерче в дневник. След като стана депутат, се скъсахте да му давате трибуни и да го "бутате" на първи ред това недоразумение.
    А сега ми говорите за чистота на медиите и независимост от политиката?!? Ха...

    Нередност?
Нов коментар