🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Видимо и невидимо тв": Новата частна обществена телевизия

Тя цели да се превърне в хъб на демократичните и свободни медии, автори и продуценти в България

Бойко Бочев е един от продуцентите на предаването "Видимо и невидимо" и движеща фигура за разпространението на телевизията.
Бойко Бочев е един от продуцентите на предаването "Видимо и невидимо" и движеща фигура за разпространението на телевизията.
Бойко Бочев е един от продуцентите на предаването "Видимо и невидимо" и движеща фигура за разпространението на телевизията.    ©  Цветелина Белутова
Бойко Бочев е един от продуцентите на предаването "Видимо и невидимо" и движеща фигура за разпространението на телевизията.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • В края на 2023 г. стартира информационно-аналитичният канал "Видимо и невидимо тв" (ВНТ), собственост на американската Avantgarde International Media.
  • В ефира на телевизията се излъчват 20 предавания на независими анализатори, които не попадат в обхвата на българските медийни регулатори.
  • Голямата цел на ВНТ е създаването на новинарски емисии и влизането в топ четири на телевизиите в България.

"Голяма част от обществото се колебае, защото формира мнението си основно от телевизионните медии, а там няма ясни послания. Целта ни е да кажем истината на хората през аргументирани обосновки от името на водещите и гостите, които са с доказан интегритет и позиция в обществото", така започва разказа си Бойко Бочев, продуцент в новия телевизионен канал "Видимо и невидимо тв" (ВНТ). Той е продължение на създаденото от него и Калин Манолов телевизионно предаване със същото име, което вече четири сезона се излъчва онлайн и в някои регионални телевизии.

Целта на ВНТ е да се превърне в хъб на гражданската журналистика в България. В ефира й се излъчват общо 20 предавания на независими автори, които не са професионални журналисти, а анализатори и лидери на обществено мнение. Сред тях са "Алтернативата", "Контракоментар с Асен Генов" и Инициатива "Правосъдие за всеки". Тяхното съдържание вече е популярно в социалните мрежи и видеоплатформи, но сега ВНТ го обединява в телевизионното пространство. Следващата стъпка за развитието на канала е пускане на новинарска емисия и разрастване на портфолиото от предавания.

От предаване...

Срещаме се с Бочев в апартамент в центъра на София, където с помощта на добавена реалност зеленият екран в стаята се превръща в пълномащабно телевизионно студио. Именно тук от 2020 г. насам се снима предаването "Видимо и невидимо". Негови продуценти са Бойко Бочев, който беше изпълнителен директор на компанията Ди Ви Би Ти, класирана на второ място в конкурса за изграждането на обществения мултиплекс през 2012 г., и Калин Манолов, журналист и водещ на рубриката "Контрапропаганда". "Видимо и невидимо" е собственост на американската компания Avantgarde International Media, като в портфолиото й влиза още лечебният канал Ambiance TV. "Компанията "Инсат електроникс" има договор за изключително търговско представителство на двата канала за цял свят", обяснява Бойко Бочев, който е едноличен собственик на българското дружество.

Под шапката на "Видимо и невидимо" се излъчват общо девет предавания с различни водещи, които покриват разнообразни теми: от политика и история, през кулинария до философия. Те се записват предварително в студиото и се излъчват онлайн, а през последните две години и в ефира на седем регионални телевизии. "Има толкова много регионални телевизии, които имат нужда от допълнително съдържание. Ние им предлагаме безплатно почти 30-минутно предаване, като им даваме рамка да ни излъчват между 17 и 21 ч. Всички те избират праймтайма и така достигаме до хора от провинцията", уточнява Бочев. По думите му до края на годината "Видимо и невидимо" ще се излъчва в още четири телевизии, като те не заплащат нищо за съдържанието. В рамките на предаването има четириминутен рекламен слот, приходите от който са за продуцентите му.

... до телевизия

В края на 2023 г. Бойко Бочев и Калин Манолов решават да развият идеята си и да създадат информационно-образователен телевизионен канал, в който освен "Видимо и невидимо" да се излъчва съдържание на още независими автори и водещи, вече изградили доверие в общественото пространство, които не са задължително професионални журналисти, а по-скоро анализатори и лидери на обществено мнение. За целта отново се свързват с Avantgarde International Media. Желанието им е телевизията да бъде регистрирана като чуждестранен канал, който не попада в обхвата на българските медийни регулатори. "Обяснихме им, че не можем да вземем лиценз за такава телевизия в България. Дори да ни бъде даден такъв, само като видят кои са авторите, водещите и гостите на предаванията, може да бъдат притиснати и да ни го отнемат", обяснява Бочев. Американската компания дава зелена светлина на проекта и осигурява първоначалната инвестиция, необходима основно за покриването на административни разходи. Бойко Бочев не посочва кой е собственикът на американската компания, за да не му бъде оказан натиск. За програмен директор на телевизията е назначен преводачът и публицист от САЩ Божидар Маринов, който работи доброволно за проекта.

Тъй като голяма част от съдържанието на телевизията е предаването "Видимо и невидимо", тя носи неговото име - "Видимо и невидимо тв". Така идва и съкращението ВНТ, което на пръв поглед изглежда като провокация към обществената телевизия БНТ. Макар да не е целенасочен търсен ефект, продуцентите решават да надградят играта на абревиатури, като заимстват и елементи от логото на медиата.

"Единственото условие на собствениците беше да вкараме в програмата на телевизията всички демократични медии, автори и продуценти в страната, които не са отразени в мейнстрийм каналите. Това са независими хора със здрав интегритет, които поставят българския интерес пред всичко. Дадоха ми списък кого точно да поканя, като всеки автор подписва договор с американската компания", обяснява Бочев. В портфолиото влизат 20 предавания, сред които са "Алтернативата", "Контракоментар с Асен Генов", "Пресечна точка с Евгени Кръстев" от Военен телевизионен канал, Инициатива "Правосъдие за всеки" и "Свръхчовекът с Георги Ненов". Всички те заснемат продукциите си в собствени студиа, като съдържанието може да присъства и в онлайн каналите им. Телевизията се управлява изцяло технологично, като авторите качват съдържанието си в облака, а софтуер подрежда предаванията за излъчване според предварително подадения график от програмния директор Божидар Маринов.

Повече кауза, отколкото бизнес

Към момента ВНТ се излъчва от над 40 малки оператора в страната, сред които Neterra.tv, Elemenal Tv, "Кабел САТ-запад", без да им се заплаща за това. По думите на Бочев каналът достига до повече от 100 хил. души. "Гледат ни всички възрастови групи от 25 до 65+ годишни, поравно мъже и жени, основно с висше образование и средни доходи", допълва той за профила на зрителите. Следваща стъпка за канала е да се разпространява от големите оператори, с които продуцентите вече водят преговори.

Бизнес моделът на телевизията е стандартен и разчита на приходи от реклами и такси от операторите. На този етап обаче такива постъпления няма, като според Бочев това ще се случи с увеличаването на аудиторията и пазарния дял. "Сега излъчваме автореклами. От Avantgarde International Media ни казаха да не взимаме реклама на всяка цена и да проверяваме компаниите, които проявяват интерес, за да може да запазим независимостта на телевизията", допълва Бочев.

В края на миналата година ВНТ, през дружеството "Инсат електроникс", получава еднократна финансова помощ от фондация "Конрад Аденауер" и сключва договор с "Америка за България" за 18 месеца и финансиране от 10 хил. лв. месец.

Следват новини и излъчване на живо

От ВНТ гледат в посока разрастване на портфолиото от предавания, като целта им е да дадат трибуна на повече качествени и независими автори извън големите градове, които по-трудно достигат до широката аудитория. Освен предаванията на запис продуцентите са разработили и технология за излъчване на събития на живо, като за целта ще си партнират с Инициатива "Правосъдие за всеки", организацията БОЕЦ и платформата BIRD. Това ще се случва чрез картина в картината и QR код, който ще отвежда зрителите към съдържанието на партньорите им в онлайн платформа.

Голямата цел на ВНТ е създаването на новинарски емисии, което по думите на Бочев е и най-скъпата продукция за една телевизия. "Търсим финансиране за новините не от един човек, а от много хора с по-малки суми, за да не се опитват да оказват натиск върху съдържанието. Целта ни е поне 40 хил. лв. на месец, за да започнем", допълва той. Емисиите няма да имат реален физически водещ. Новините се четат от изкуствен интелект и ще бъдат с международен фокус, защото всички локални новини бързо се разпространяват онлайн и нямат добавена стойност. Анализ на случващото се ще има в предаванията на ВНТ.

Според Бойко Бочев именно овладяната медийна среда в България дава големи възможности на ВНТ за привличане на аудитория. Затова и слоганът й е "Трибуна на истината", а целта на екипа е да влезе в топ четири на телевизиите в България. "Никой, който е на власт, няма полза да изпуска контрола над медиите, което отваря голяма ниша за такива като нас", категоричен е той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tina92 avatar :-|
    Тина
    • - 1

    Успех!

    Нередност?
Нов коментар