Седмични новини за маркетинг и реклама (26 септември)

Спринтът на Хекимян от bTV до съседната централа на ГЕРБ; Улица "Георги Николов" във Варна е първата в света, кръстена на донор; Meta подготвя по-мощен AI, който да се конкурира с GPT-4; Сценаристите и студиата в Холивуд постигнаха сделка и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

"Сам ще взимам решения": Антон Хекимян стана кандидатът на ГЕРБ за София

ГЕРБ най-после обяви кандидатурата си за кмет на столицата. Това е бившият директор на "Новини и актуални предавания и спорт" в bTV Антон Хекимян. Освен кандидат за кмет Хекимян ще води и листата за общински съветници на партията, което означава, че дори да не стане кмет със сигурност ще влезе в общинския съвет. Друг е въпросът дали ще остане да работи като съветник.

Журналистическата кариера на Хекимян започва преди 20 години и се развива изцяло в структурата на "бТВ медия груп". Той стана стана едно от най-разпознаваемите лица на медията, след като през юни 2014 г. беше избран за водещ на делничното предаване "Тази сутрин", където отразява политически и обществени теми. През 2020 г. Антон Хекимян беше назначен на поста директор "Новини, актуални предавания и спорт", като това е една от най-отговорните ръководни позиции в медийната група, от която зависи дали телевизията може да отстоява позициите си и дали остава независима от властта. Тази позицията заемаше, докато преди два дни беше обявен за номинацията на ГЕРБ за кмет на София. В събота от медийната група съобщиха, че Хекимян е подал оставката си, която незабавно е била приета. От тогава изпълнителният директор на bTV Ралф Бартолайт, заедно с ръководния екип на отдел "Новини", пое управлението на нюзрума.

Повече за номинацията на ГЕРБ и реакцията на медийната група може да прочетете тук

Коментар | Спринтът на Хекимян от bTV до съседната централа на ГЕРБ

Скандалът с издигането за кмет на София от ГЕРБ на доскорошния директор "Новини, актуални предавания и спорт" в bTV Антон Хекимян е в циничното признание по този начин на Борисов за това кой определя как гражданите са информирани. Защото каквито и клетви в независимост да отправи оттук насетне телевизията, съществуват два неопровержими факта. Първият - до миналата седмица Хекимян определяше и ръководеше новините ѝ. А вторият - че подобна силна политическа позиция като кандидаткметска номинация за София не се поверява на случаен познат, още по-малко на независим журналист. За нея се иска степен на партийно доверие, което се гради с години. И Борисов, и Хекимян явно са го изградили.

Целия коментар може да прочетете тук

За защита на журналистите вече има междуведомствена работна група към правителството

Междуведомствена работна група за защита на журналистите е започнала работа към българското правителство. Тя ще работи по ключови препоръки на международни организации, пише "Дневник". За нея се споменава в съобщение на "Репортери без граници", в което се припомнят препоръките на Европейската комисия отпреди две години за безопасността на журналистите и се напомня, че държавите следва да предприемат бързи действия в тази насока.

България е една от десетте страни, които организацията е избрала, за да провери какви мерки са предприети в отговор препоръките на комисията, а кабинетът е един от четирите, които са поели да изпълнят и нови ангажименти. Работната група е започнала работа през лятото.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Улица "Георги Николов" във Варна е първата в света, кръстена на донор

"Георги Николов" е името на първата улица в света, кръстена на донор, спасил четири човешки живота. Тя се намира във варненския квартал "Аспарухово". Преименуването на улицата е дело на граждани и създателите на проекта "Последният дар на човека", който цели да повдигне въпроса за проблемите с донорството в България. По инициативата работи и комуникационната агенция Noble Graphics.

Историята на донорството в България е разказана в мултимедийния проект "Последният дар на човека". Реализацията му е отнела близо шест години, в които авторите на инициативата Александър Николов и Димитър Панайотов провеждат над 100 срещи с лекари, пациенти и семейства на донори в повече от 15 населени места.

Повече за инициативата може да прочетете тук

Трима български творчески директори ще бъдат част от журито на ADC*E Awards 2023

За втора поредна година български творчески директори ще оценяват заявките в конкурса ADC*E Awards, който отличава най-добрите примери за реклама и дизайн в Европа. Това са Васил Петраков от guts&brainsDDB, Надежда Трифонова от NRG Brands и Марсел Леви от Noble Graphics. Те ще журират кампаниите съответно в категориите "Филм и аудио", "Дизайн" и "Интерактивни и мобайл кампании".

Международното жури тази година е съставено от общо 56 професионалисти от 21 държави, а за председател е избран Панчо Касис, глобален творчески директор на DAVID Spain. Всяка от шестте категории също има отделен председател, а журито ще трябва да присъди златен, сребърен и бронзов медал във всяка от тях.

Към българските представители в журито ще се присъединят и победителите от The Greatness Challenge Bulgaria 2023, което се проведе за първи път в страната ни. Надпреварата е част от инициативата на ADCE, която цели да запознае млади творчески специалисти с критериите и процесите при оценка на международни кампании. Победителите Борис Стоянов от Digitas и Мартин Станилов от Saatchi & Saatchi ще бъдат част от Junior Jury на ADC*E Awards 2023.

Дигитален бизнес

Meta подготвя по-мощен AI, който да се конкурира с GPT-4

Meta, компанията майка на Facebook, разработва нова система с изкуствен интелект, която трябва да бъде сравнима с най-усъвършенстваната версия на езиковия модел GPТ-4. Компанията се стреми новият ѝ модел да бъде няколко пъти по-мощен от пуснатия преди два месеца Llama 2 и се надява да бъде завършен през следващата година.

Новият модел се разработва от създадена по-рано тази година от изпълнителния директор на компанията Марк Зукърбург група, чиято цел е да ускори създаването на генеративни AI инструменти.

Повече по темата може да прочетете повече тук

Запознайте се с Earnie, китайския отговор на ChatGPT

Earnie Bot има някои противоречиви възгледи за науката. Водещият китайски чатбот с изкуствен интелект (AI), който беше пуснат пред обществеността на 31 август, смята, че ковид-19 е възникнал сред американските потребители на вейп устройства през юли 2019 г.; по-късно същата година вирусът е бил разпространен в китайския град Ухан чрез американски омари.

Сдържаността на Earnie няма да бъде особен шок за китайските потребители, запознати със силно цензурирания интернет. Earnie е плод на въображението на Baidu, китайски технологичен гигант, който сега благодарение на AI се завръща. В каква степен ще е успешен ще даде знак за перспективите пред китайската технологична индустрия, която е притисната, от една страна, от американския контрол върху износа, а от друга, от нарастващия авторитаризъм на Си.

Повече по темата може да прочетете в текста на The Economist тук

Telegram интегрира проекта TON за крипто трансфер и обмен в мрежата си

Платформата за бързи съобщения и новини Telegram, която увеличи своята популярност покрай войната в Украйна, вече дава възможност и за криптообмен и трансфер на виртуални валути. Това става възможно чрез Toncoin (TON), който първоначално се разработва от Telegram, но след регулаторни проблеми развитието му се пое от фондация от разработчици. Днес обаче Telegram вече е направил криптото достъпно за своите над 800 млн. потребители с интеграция на TON Space Wallet. Преди крипто транзакции в Telegram също бяха възможни, но публичното одобрение и допълнителното улесняване под форма на криптопортфейл повишиха цената на алткойна TON с над 12% за 24 часа.

Повече по темата може да прочетете тук

Ирландия наложи на TikTok глоба от 345 млн. евро заради личните данни на деца

TikTok беше глобен с 345 млн. евро за нарушаване на законите за поверителност при обработката на лични данни на деца в Европейския съюз, пише "Дневник". Притежаваната от китайската фирма ByteDance платформа за кратки видеоклипове е нарушила редица закони на ЕС за поверителност между 31 юли 2020 г. и 31 декември 2020 г., каза ирландската Комисия за защита на данните (DPC).

Ирландският регулатор отговаря за прилагането от TikTok на правото на ЕС за защита на данните, както и за редица от най-големите световни технологични фирми, поради разполагането в тази страна на техните регионални централи за Европа. TikTok регистрира там офис през 2020 г. и преди дни откри планирано отдавна съоръжение в Дъблин за съхраняване данните на граждани на ЕС.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Медиен бизнес

Сценаристите и студиата в Холивуд постигнаха сделка

Синдикатът на холивудските сценаристи постигна предварително споразумение с големите студиа, което се очаква да сложи край на една от двете стачки, които спряха повечето филмови и телевизионни продукции. Тригодишният договор все още трябва да бъде одобрен от ръководството на Writers Guild of America (WGA), както и от членовете на профсъюза, преди да влезе в сила. Споразумението беше определено от WGA, който представлява 11 500 филмови и телевизионни сценаристи, като "изключително" и със "значими придобивки и защита за сценаристите", съобщава Reuters. Предложеният договор все още е предварителен, като преговорният комитет на WGA заяви, че ще сподели подробности едва след като получи окончателния текст.

Повече за предварителното споразумение може да прочетете тук

Рупърт Мърдок се пенсионира, синът му поема медийната империя

Медийният магнат Рупърт Мърдок ще се оттегли от поста председател на борда на директорите на корпорациите Fox Corp. и News Corp. през ноември 2023 г. Очаква се 92-годишният предприемач да поеме поста на почетен председател на двете корпорации през ноември, пише "Дневник". Той ще бъде наследен на върха от 52-годишния си син Лаклан Мърдок, който ще стане едноличен председател на News Corp и главен изпълнителен директор и изпълнителен председател на Fox Corp. В писмо до служителите Рупърт Мърдок отбеляза, че и двете корпорации са стабилни и че в момента борбата за свобода на словото и свободата на мнение е станала по-интензивна от всякога.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Рекламен бизнес

Рик Чант, We Are Pi: Радикалните рекламни кампании не са смели, а логични

През 2015 г. четиримата приятели и колеги - Рик Чант, Алекс Бенет-Грант, Барни Хобсън и Патрик Гарви, напускат рекламната агенция Wieden+Kennedy в Амстердам и създават компанията We Are Pi. Фокус на работата им е културната трансформация, или как да позиционират брандовете на нови пазари. Те работят с глобални клиенти, сред които Heineken, Patagonia, Nike, Amazon, Uber Eats и др.

Срещаме се със съоснователя и старши творчески директор Рик Чант в офиса на We Are Pi в Амстердам. Разговаряме със съоснователя на агенцията за промените в нагласите на рекламодателите, социалните кампании, какво прави една реклама редикална и след новите AI инфлуенсъри, задвижвани изцяло от изкуствен интелект, може ли да има и AI рекламни агенции.

Цялото интервю с Рик Чант може да прочетете тук

Свободни позиции:

"Капитал" обяви свободни позиции за репортер в редакцията в Пловдив и стажант със специализация visual&data journalism. А има и свободни стажантски позиции за репортери.