Моята картова крепост

Или няколко съвета за по-голяма сигурност при ползването на дебитни и кредитни карти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"В България било ниско доверието в е-плащанията. Е, не. Ако и ти имаше роднини в скиминг бизнеса..." Репликата в Twitter е отпреди няколко години, но достатъчно добре описва и сегашното състояние не само на пазара на мобилни разплащания в страната, а и на ситуацията около употребата на дебитни и кредитни карти както на традиционните банкомати и ПОС терминали, така и онлайн.

През последните години картовите организации и финансовите институции, които издават дебитни и кредитни карти, инвестират все повече средства в повишаването на сигурността при използването им. Въпросът за това доколко средствата им са защитени продължава да вълнува потребителите. При това не без основание – спонсорирано от софтуерната компания McAfee проучване в средата на 2014 г. показа, че световната икономика губи около 445 млрд. долара годишно заради киберпрестъпления. Загубите, свързани с кражба на лична информация, като например данни за кредитни карти, пък се оценяват на 150 млрд. долара годишно.

По данни на една от основните картови организации в света – Visa, към края на 2013 г. измамите с банкови карти в България са четири пъти по-ниски от средните за Европа стойности. На местния пазар компрометирани са едва около 0.012% от транзакциите при около 0.043% за Европа. Фактор за това е и протичащият в страната през последните години процес на подмяна на картите с магнитна лента, която е по-уязвима на скиминг атаки, с такива с чип и ПИН.

Независимо дали картата ви е с магнитна лента или с чип и ПИН обаче, има някои простички правила за намаляване на риска от измама.

Пазителите на ПИН кода

Колкото и често да сте го чували вече, внимателното отношение към ПИН кода на картата ви остава правило номер 1 за повишаване на защитата при ползването й. Не съхранявайте картата и ПИН кода й на едно и също място. Не носете ПИН кода записан на листче в портфейла си. Съхраняването му на телефона, таблета или компютъра ви също не е добра идея, тъй като електронните устройства са уязвими за хакерски атаки.

При ползване на банкомат прикривайте клавиатурата с ръка, когато въвеждате ПИН кода си. Всъщност добре е да го правите и при въвеждането му на ПОС терминал при пазаруване в търговски обекти.

Разбира се, не казвайте ПИН кода си на никого. Това важи с особена сила за телефонни обаждания и имейл съобщения.

Внимавай къде си

Правилото важи с еднаква сила и за теглене на банкомат, и за пазаруване – било то в търговски обект или онлайн. Предпочитайте банкомати на оживени и добре осветени места, а най-добре в специални затворени АТМ зони, изградени от самите банки. Оглеждайте се за съмнителни части по банкоматите. И ако нещо събуди подозрението ви, най-добре се откажете от тегленето.

При пазаруване в търговски обекти не изпускайте картата си от поглед, тъй като служителите, които ви обслужват, също биха могли да злоупотребят с данните ви, обясняват от българската компания SkimProt.

Особено внимание обръщайте и при пазаруването онлайн. Използвайте интернет през защитена връзка (https://) и пазарувайте само през сайтове, в които сте сигурни. Оглеждайте се за наличието на катинарче при отварянето на дадена страница в браузъра си, което е сигнал, че страницата, на която сте, е защитена, отбелязват от финансовия портал "Моите пари". От SkimProt пък препоръчват, ако пазарувате през даден сайт за пръв път, да направите първата си поръчка с наложен платеж, за да се уверите, че онлайн магазинът е надежден.

Специалистите съветват още при пазаруване онлайн да избягвате публичните WiFi мрежи, дори и да са защитени с парола. Идеята е, че когато използвате подобна мрежа, данните ви са по-лесно достъпни за всички останали устройства в мрежата, обясняват от антивирусната компания Kaspersky Lab. Ето защо препоръката им е по възможност да използвате VPN връзка, която криптира данните ви, минаващи през мрежата. Или ако все пак дадено онлайн плащане не може да изчака, да се доверите по-скоро на мобилния интернет от смартфона си.

Още онлайн защита

Добър вариант е да имате специална карта, която да използвате само за плащания в интернет. В нея може да държите както минимална сума, така и да я захранвате специално преди дадено плащане и след това да нулирате салдото по сметката. Такива т.нар. виртуални карти вече се предлагат от все по-голяма част от банките и в България, като можете да избирате и измежду различни възможности за зареждането им – чрез електронно банкиране, на банкомат, чрез предварително зададени периодични преводи от избрана от вас сметка или пък чрез телефонно обаждане.

Добро решение е и регистрирането на картата ви за т.нар. 3-D secure защита при плащания в интернет. Зад този термин стои технология, разработена от Visa, която впоследствие е приета и от други водещи международни картови организации като MasterCard, American Express и JCB International. Накратко, идеята на технологията е, че при пазаруване онлайн се изисква въвеждането на допълнителна парола за автентификация на плащането, което увеличава защитата. Не всички онлайн търговци обаче са регистрирани за използването на тази технология. "За да разберете дали търговецът е регистриран, трябва да има знак Verified by Visa, MasterCard SecureCode, J/Secure и American Express SafeKey", обясняват от платежния оператор "Борика-Банксервиз". Картата ви по презумпция не е регистрирана за ползването на технологията, така че трябва да се обърнете към банката си, за да научите възможностите за такава регистрация.

Провери, за да си сигурен

От "Моите пари" съветват още поне веднъж месечно да проверявате разпечатките за транзакциите с дебитната или кредитната си карта, за да видите дали отчетените преводи са легитимни. Ако ползвате електронно банкиране, през което също осъществявате транзакции с картата си, е добре и редовно да сменяте паролата си за достъп до него.

Сигурност носят и допълнителни услуги като SMS известяване за всяка транзакция с картата ви, както и сключването на доброволна застраховка, която да ви защити срещу злоупотреби с нея.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 2
    • + 9

    "Добър вариант е да имате специална карта, която да използвате само за плащания в интернет. В нея може да държите както минимална сума, така и да я захранвате специално преди дадено плащане и след това да нулирате салдото по сметката. Такива т.нар. виртуални карти вече се предлагат от все по-голяма част от банките и в България, като можете да избирате и измежду различни възможности за зареждането им – чрез електронно банкиране, на банкомат, чрез предварително зададени периодични преводи от избрана от вас сметка или пък чрез телефонно обаждане."

    В допълнение можете да регистрирате тази виртуална кредитна карта в услугата https://www.paypal.com и после няма да ви се налага да пишете номера на кредитната си карта на различни доставчци, за да им платите.

    Нередност?
  • 2
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.
    • - 6
    • + 11

    В България за съжаление, банките предлагат абсурдни трудности за ползване на кредитните и дебитните карти, и почти никаква защита. Цялата отговорност е прехвърлена на потребителите ако той си загуби картата или пин кода..

    В нормалните държави, започвайки със САЩ, ако някой ти открадне пари от кредитната карта - почти винаги банката покрива загубите. Овобено ако се докаже, че ти наистина не си можел да бъдеш на 3000 км растояние в момента на транзакцията. В България - винаги, ама винаги е винове потребителя.. банките само събират пари..

    Нередност?
  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#2] от "bestbuy":

    Статията пропуска едно съществено уточнение - в България за първите 300 откраднати лева пиеш една студена вода. Законово е уредено. В резултат скимаджиите просто теглят малко под тази сума и банките не се занимават изобщо да разследват, а клиента е преебан.

    В щатите например всяка кредитна карта е напълно защитена от банката (дебитните не са) и там банката се занимава с цялото разследване.

    Нередност?
  • 6
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj
    • - 3
    • + 1

    Препоръчвам застраховка за такива случаи. Моята банка предлага такава услуга, струва около 20 лева. Но покрива загуби само до 400лв.

    Нередност?
  • 7
    tp avatar :-|
    tp
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "bestbuy":

    Глупости. Това пък защо реши че е така?
    Ако се интересуваш - ще ти кажа къде да четеш и следващия път да нямаш неприятни изненади.

    Нередност?
  • 8
    tp avatar :-|
    tp
    • + 4

    До коментар [#6] от "starcounter":

    И внимателно си прочети условията на застраховката. Има едни полици с условия тип "ум да ти зайде"...

    Нередност?
  • 9
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara
    • - 1
    • + 4

    Затова аз съм силно приятно изненадан от един картов оператор, дето беше, а може и още да е, част от Петрол.

    Та те, първо, ти дават възможност да забраниш плащания с картата в Интернет и да си ги разешаваш през сайта им само, когато ти трябва. Много е удобно и наистина работи. Няколко пъти забравям да я "отключа" преди да направя плащане и то не минава.

    Второ, обаждали са ми се по телефона да ме питат дали да пуснат транзакция, защото е постъпила заявка от Лондон, което не е типично за моите транзакции. В случая всичко си беше ОК, но ако някой ми скимне картата ще му е малко зор да плати някъде нещо с нея извън БГ.

    Нередност?
  • 10
    zaza avatar :-|
    zaza
    • - 1
    • + 2

    Доколкото са ми казвали в САЩ за транзакции под 100-200 долара рядко се занимават с търговците - директно банката връща парите, ако обаче се направят няколко жалби към един търговец - разследване и гори!

    Отношението на повечето банки в България е отвратително. Преди години мой близък беше платил с моята карта без да знам, докато бях в Сан Франциско. Обаждам се по телефона и все едно попаднах на охраната, защото било извънработно време. В работно време ми казаха да отида в офис и да пусна оплакване :) Върнах се след 1 месец и попаднах в омагьосания кръг - ако пуснете оплакване трябва да ви блокираме картата, до 1 месец ще имате отговор, ще платите за издаване на нова, ако решим, че вие сте платили има глоба 20-30 евро или такса за проверката. Така бяха нещата в Прокредит преди 5-6 години...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал