🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Финансов измамник на телефона

Некоректни дружества, представящи се за инвестиционни посредници, провеждат агресивен маркетинг и заблуждават потребители, че инвестират спестяванията им, предупреждава КФН

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дори и да е хваната измамата, няма гаранция, че парите ще бъдат върнати, ако клиентът е бил крайно невнимателен.

"Претенциите на някои от пострадалите от заблуждение клиенти са за над 200 000 лв."

Калин Клисаров, финансов експерт, квестор на "Глобал маркетс"

"Звъни ми телефонът, международно някак си ми звъни – от непознат номер с чуждестранен код. Вдигам – жена с приятен глас и на чист български ме назовава по име и започва да ме разпитва за познанията ми за различни финансови инструменти и неограничените възможности "гарантирано" да печеля от тях с висока доходност. Послушах я малко и предпочетох да отклоня офертата за тази така наречена сигурна инвестиция."

Това разказа читател на "Капитал", който обаче е запознат както с възможностите, така и с рисковете на капиталовия пазар. Много хора обаче не са и лесно могат да бъдат заблудени и примамени да "инвестират" в нещо, което всъщност го няма. А в период на постоянно понижаващи се лихви по депозитите немалка част от неориентираните в морето от финансови услуги търсят алтернативи на добрия стар банков депозит. От това все по-често и все по-агресивно чрез телефонен маркетинг се възползват дружества, представящи се за инвестиционни посредници. Проблемът е, че дори и клиентът да разбере, че е жертва на измама, то след това може и да не успее да възстанови парите си, ако няма доказателства за това.

Колко голям е проблемът

Само от началото на годината в Комисията за финансов надзор са подадени 130 жалби и борят им расте спрямо преходната година. Те са срещу дружества, които въобще нямат лиценз за извършване на инвестиционна дейност. Въпреки това те обещават да управляват и да инвестират средства на своите потенциални клиенти. Всеки случай на подобна заблуда е предаден от финансовия регулатор на прокуратурата за допълнително разследване, тъй като той не попада в правомощията на КФН. Прокуратурата обаче няма задължение да уведомява регулатора на какъв етап е разследването по даден случай. Според представители на КФН тези 130 случая са единствено върхът на айсберга от много повече опити за измами, които остават под повърхността на документацията. "Много хора не виждат смисъл да подават такива жалби", казва пред "Капитал" говорителят на КФН Марио Гаврилов.

Отделно има подадени и 22 жалби срещу лицензирани инвестиционни посредници, че заблуждават своите клиенти. "При тях КФН незабавно започва проверка на твърдените в жалбата данни и може да предприеме действия съобразно правомощията си, като най-крайната стъпка, до която може да се стигне, е отнемане на лиценз на лицензиран инвестиционен посредник", обяснява Гаврилов.

Един добре познат пример

Най-широка печална популярност в последните години придоби дружеството "Глобал маркетс" (по-късно преименувано на "Интерактив къмпани"). От 2014 г. то е с отнет лиценз, тъй като се оказа, че е извършвало ред злоупотреби, като въобще не е купувало за своите клиенти ценните книжа и финансовите инструменти, за които те му превеждат пари. "Най-честите случаи на потърпевши клиенти са граждани, които не са били достатъчно бдителни в отношенията си с дадения инвестиционен посредник", разказа за Капитал Калин Клисаров, финансов експерт, когото КФН назначи за квестор на дружеството след отнемането на лиценза. Той посочва и какви са различните ситуации и измами при "Глобал маркетс", а претенциите по платените суми варират между 4000 и 200 хил. лв.

"Бих ги разделил на 4 случая. Първите са тези, при които липсват доказателства за извършено плащане за инвестиция. Вторите са онези, при които има драстично разминаване между твърденията на самия клиент за това какви са вземанията от съответния инвестиционен посредник и реалностите, които ние с предходните квестори сме установили. Също така има много случаи, при които клиенти са превеждали средства на други компании, различни от инвестиционния посредник, с който имат договор, или пък различни техни близки или познати също са нареждали пари както към самия инвестиционен посредник, така и към други компании. Така че много е трудно да се установи документално на кого какви средства се дължат", обясни той. По случая неудовлетворените клиенти са десетки. Една съществена част от потърпевшите са нареждали суми дори и след датата на отнемане на лиценза на инвестиционния посредник, което автоматично означава, че техните претенции не биха могли да бъдат удовлетворени.

Какво може да се направи

Какво трябва да предприеме клиент, когато вече е влязъл в отношения с даден инвестиционен посредник и има съмнения, че е бил подведен?

"Би следвало да уведоми компетентните органи, които да установят има ли измама. Ако някой счита, че му се дължат средства, би следвало да си подготви всички доказателства, в това число договори, платежни нареждания и всякакви други документи, които биха могли да потвърдят отношенията със съответния инвестиционен посредник", съветва Клисаров. Той обаче подчертава, че тези доказателства трябва да бъдат оригинали или нотариално заверени копия, така че да са безспорни. "Те биха могли да предявят своите претенции или към квестора, или към съответния компетентен съд. Като влязло в сила решение или определение на съда е задължаващо за изпълнение, тоест едно установяване по съдебен ред на размера на вземанията на клиенти на инвестиционен посредник би било абсолютно безспорно и няма институция, която да не изпълни съответното влязло в сила решение. Също така за клиентите огромното предимство на съда е фактът, че по реда на обезпечаване на доказателствата по съдебния ред биха могли да се снабдят с доказателства, които те не притежават. В рамките на производството съдът може да призовава свидетели и да бъдат събирани доказателства - нещо, което квесторът, както и КФН в рамките на ограничените си правомощия, не биха могли да направят", добави той.

Законовият давностен срок за предявяване на претенцията е 5 години от прекратяване на договорните отношения. За "Глобал маркетс" това означава, че клиентите трябва да си предявят претенциите до юли 2019 г., или те имат още 1 година да направят това. "Задачата ми е активите да бъдат справедливо разпределени и съхранени, така че всички доказани претенции да бъдат удовлетворени", казва Клисаров.

Марио Гаврилов, директор "Връзки с обществеността и протокол" в КФН:

Всяко дружество може да бъде лесно проверено на сайта на КФН

Какви най-често са жалбите срещу посредници или дружества, които се представят за посредници, без да имат лиценз?

- Като анализираме подадените данни, впечатление прави, че голяма част от тях са подадени от чуждестранни граждани, които не живеят на територията на България и които се смятат за пострадали в резултат на отправени оферти и от онлайн платформи, и от обаждания по телефона. Най-често става въпрос за обещавани изкусителни печалби на капиталовия пазар.

За какво от вашата практиката трябва да внимават клиентите, когато им се обади някой да им предлага инвестиционна оферта. Какво е забранено и какво разрешено и регулирано от комисията?

- Първо бих призовал хората да не превеждат нито една стотинка, без да имат подписан договор. Много често звънят по телефона, обещават изключително лесни, много често дори гарантирани печалби на капиталовия пазар. Нерядко се споменават екзотично звучащи за обикновения непосветен човек финансови инструменти от сорта на бинарни опции (забранени за предлагане от 2 юли), договори за разлика (с ограничени условия от 1 август - бел. ред.), фючърси и така нататък – термини, които на обикновения човек без съответното образование е нормално да не му говорят нищо и той трудно да може да прецени риска. Другото нещо е да отидат на място в офиса на съответната фирма, която предлага услугата. Това не е гаранция, но, първо, ако съответната фирма няма офис, това би следвало да бъде някакъв червен сигнал. Второ, личният, физическият контакт с лицето, което предлага съответната услуга, е също някакъв вид допълнителна информация.

На сайта на КФН fsc.bg има отделна секция за предупреждения, където периодично се актуализира списък с имена на фирми, които извършват без разрешение дейност като инвестиционен посредник, така че е добре човек най-напред там да погледне. Също така е хубаво да се направи и другото – справка в списъка с лицензираните инвестиционни посредници. В края на краищата, ако човек няма достъп до интернет или няма компютърни умения, може и да звънне на телефона на информационния център на КФН - 0800 40 444, и това да бъде проверено от наш служител. Трябва да се има предвид, че често към името на реално съществуващ коректен инвестиционен посредник се правят различни добавки от сорта на "Главен офис" или "Фронт офис", а всъщност тази заблуждаваща фирма няма разрешение за дейността. Също така хората трябва да бъдат внимателни и при извършването на паричните преводи, след вече сключен договор пари единствено и само на банковата сметка, която е указана в този договор. Тоест, ако някой предлага подобни инструменти, би следвало да подходите доста внимателно към офертата, която чувате отсреща.

Ако български гражданин е бил потърсен от името на чуждестранно дружество, може ли да се обърне към съответния регулатор в Малта например или където е регистрирано то?

- Може да се обърне и към КФН, но трябва да се има предвид, че ние нямаме юрисдикция в Малта, но със сигурност можем да уведомим съответния надзорен орган за подадения при нас сигнал.

23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    NikolaK avatar :-|
    Nikola Kalchev

    Бъдете внимателни - Глобал Маркетс отново работят под името Karоll !

    Нередност?
  • 3
    hha06635339 avatar :-|
    Бойко Тодоров

    Съгласна съм с вас. Колко още хора трябва да измамят? Пазете се, ако не искате и вас да опарят.

    Нередност?
  • 4
    dac13635356 avatar :-|
    Данаил Миленов

    Не останаха честни хора … Бях опарен лично от г-н Хаджов. Много добре обещава и омайва клиентите си. Докато се усетиш и вече е късно... Дано бъдат разследвани и никой повече да не се чувства така излъган като мен!

    Нередност?
  • 8
    lyf38683905 avatar :-|
    Нейчо Валентинов

    Съгласен съм с вас. Не може да се има никакво доверие на Karoll. Смяната на името не означава,че и репутацията им ще се заличи. Вече са се доказали със стотиците си финансови измами и не мисля,че ще им се довери някой.

    Нередност?
  • 9
    Filip avatar :-|
    Filip Antov

    Karoll са поредните измамници, които се появяват на бял свят отново. Виждам, че някой вече се е досетил от къде произлизат. А именно от Глобал Маркетс. Същите тези крадци и мошеници започват отново да ограбват наивни хора.

    Нередност?
  • 10
    Filip avatar :-|
    Filip Antov

    Фирма ,,Телеком експенс мениджмънт България" с мол: Ясен Бакърджиев се занимава с дейност близка до телефонния тероризъм: записва клучаови думи на случайни граждани: Да, Съгласен съм, аз съм...... ЕГН-то и т.н. целта е да се източат лични данни за да може лицето по-лесно да стане жертва на измама и обир на кредитната си карта, както и да вземат ключаови лични данни и да се продават на черния пазар.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал