🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продуктът не може да бъде приет обратно

Има няколко групи стоки и услуги, които клиентът не може да върне в 14-дневния срок на интернет търговеца

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всяка покупка от интернет в ЕС може да бъде върната в срок от 14 дни безусловно. Това правило в законодателството се прилага толкова често, че редица интернет търговци в Западна Европа, особено в сферата на модата, твърдят, че има много клиенти, които поръчват дадена стока, ползват я еднократно, след което я връщат на търговеца, възстановявайки си заплатените суми. Добре е обаче да се знае, че от горното правило има изключение, което засяга определени стоки и услуги.

Туристически услуги

Една голяма група изключения са туристическите услуги. Например няма как да бъде отказана безусловно резервация на хотелска стая, макар доста от самите хотели да дават възможност за анулирането й без неустойка в определен период. Друга такава услуга е онлайн поръчка на автомобил под наем, както и пропуски за събития с определена дата - билет за концерт или театрална постановка. Разходи за такива услуги могат да бъдат върнати само ако самият продавач е предоставил такава опция.

Индивидуални поръчки

Клиентът няма възможност да върне гардероб, направен по зададени от него размери, или пък дреха, ушита по негов модел. Това важи и за всяка "персонализирана" стока, която не е в каталога на производителя. Макар и по-редки, и тук се срещат изключения - продавачът да даде право за връщане на стоката, но това е доброволно решение.

Без храни и разопакована козметика

Изключение от правилото са стоки с кратък срок на годност, което, разбира се, важи основно за хранителния сектор. С други думи при онлайн поръчка на храна от ресторант, магазин или малка ферма, клиентът няма право да върне стоката в 14-дневен срок. Обратно връщане не може да се прилага и за алкохолни напитки, чиято цена е договорена при продажбата, зависи от пазарните колебания и доставката й е осъществима в срок поне след 30 дни от поръчката.

В законодателството има и друго изключение: не могат да бъдат върнати продукти, при които биха се нарушили хигиенните изисквания при тяхното разопаковане или контакт с тялото, което би ги направило и непродаваеми на друг клиент - червило, парфюм, бельо, фризьорски уреди. Всеки от тези продукти обаче трябва да бъде приет обратно от търговеца, в случай че не е бил разопакован от клиента.

Софтуерни продукти

В списъка е и цялата категория различни софтуерни продукти, електронни книги, музика, видеоигри и други подобни продукти, които не могат да бъдат продадени на следващ клиенти при отказ на поръчката. Когато въпросният продукт е дигитален, търговецът задължително трябва да уведоми клиента и той да потвърди, че е наясно, че например при стартирането на изтеглянето на даден филм то той няма да може впоследствие да го върне. Ако обаче се продава софтуер или друго на материален носител - например диск с музика, то той може да бъде върнат в случай, че не е бил разопакован.

Стоки, купени на търг и зависими от финансовите пазари

Другата група изключения от правилото за безусловно връщане са стоките, които са били закупени на публичен търг. То не важи и в случаите, когато се купува стока или услуга, чиято цена се променя в зависимост от колебанията на финансовите пазари и те не могат да бъдат контролирани от търговеца и могат да настъпят по време на отказа.

Връщането на стока в три стъпки

1. Клиентът има право в 14-дневен срок да уведоми търговеца, че иска да върне закупена онлайн стока, без да посочва причини за това. Този срок започва да тече от датата на доставката, а ако поръчаната стока се доставя на отделни части - от датата на последно доставената партида.

2. Цената на доставката при връщане на стока обикновено е за сметка на купувача. Изключения от това правило са два случая - ако търговецът доброволно е решил да покрие разходите за обратна доставка или ако в общите си условия за поръчка не е информирал клиента, че при случай на отказ от стоката след получаването й той ще трябва да заплати преките разходи за връщането й.

3. Търговецът има 14-дневен срок да възстанови заплатената от клиента сума за върнатия продукт, който започва да тече от деня, в който клиентът го е уведомил за решението си да върне стоката. Същевременно обаче търговецът има право да отложи това плащане, докато не получи обратно стоката или потребителят не докаже, че я е изпратил. Тук важи правилото за събитието, което настъпва по-рано. Тоест, ако клиентът изпрати документи, доказващи, че е върнал стоката, търговецът не може да изчаква да я получи, а трябва да възстанови плащането.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал