🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Потребители, ето ви още права

Интернет платформите ще предоставят повече информация как класират и продават продуктите си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Интернет платформите като eBay, AirBnb и Skyscanner вече ще предоставят повече информация как класират и продават продуктите си
  • Потребителски организации във всяка държава ще могат да завеждат колективни искове за нарушения

Шансът потребител да закупи продукт онлайн, ако знае по какъв критерий той е класиран и се предлага в дадена платформа, се увеличава със 115% спрямо случаите, когато тази информация липсва. Когато в сайта пък има потребителски мнения и оценки, вероятността за избор е по-висока с 200%. Тези данни, част от проучване по поръчка на ЕК за прозрачността в интернет от 2018 г., до голяма степен обясняват защо Брюксел поиска да въведе допълнителни регулации в интернет търговията. Преди седмица европарламентът гласува окончателно пакета "Нов търговски механизъм за потребителите", станал популярен най-вече с въведената за първи път забрана на "двойния стандарт" при храни и други потребителски стоки, която в много държави в Източна Европа се превърна дори в политически казус. Извън това сега новите правила дават допълнителна сигурност на потребителите в две направления - онлайн пазаруване и колективна защита.

Допълнителна информация онлайн

С промените в европейското законодателство за правата на потребителите ще бъдат въведени няколко нови момента при онлайн пазаруването, които задължават търговците да предоставят допълнителна информация. Така например в платформи, в които се предлагат стоки от трети лица, като например ebay, Amazon или социални мрежи, задължително ще трябва да бъде предоставяна информация дали продавачът е търговец или частно лице. Целта е потенциалният купувач да бъде наясно дали неговите права ще бъдат защитени в случай на неудовлетворение от покупката. Така например ако потребител си поръча костюм от интернет търговец, но не му е по мярка, той има право в 14-дневен срок да го върне. Ако продавачът обаче е частно лице, той няма такова законово задължение, а само по волята на продавача.

Втората промяна е свързана с "показването" на определени продукти при търсене онлайн и засяга компании като Amazon, eBay, AirBnb, Skyscanner. От една страна, те ще са длъжни да обявят, ако търговец си е платил негова оферта да излиза най-отгоре. Тази практика и в момента е въведена от някои платформи, които обикновено "отделят" на първо място промо обявите, разграничени с друг цвят или визуално. С промените всички сайтове ще трябва ясно да информират и за основните критерии, по които са класирани резултатите. Например ако потребител използва търсачка на онлайн платформа, в която попълни определена марка автомобил, сайтът трябва ясно да го информира дали показаните обяви са класирани на база, че са най-популярни, най-нови, най-евтини или какъвто и да е друг основен критерий. Въвежда се и задължително правило във всички държави членки да се прилага допълнителна индивидуална защита при някои нелоялни практики като агресивен или заблуждаващ маркетинг. Така, когато клиент е резервирал почивка в хотел, но пристигайки на място, се окаже, че той не работи изцяло или частично, той ще има право на финансова компенсация. Подобни практики са въведени в доста държави от ЕС, но все още не във всички, заради което се променя и общото законодателство.

Колективна защита на правата

Втората група изменения в европравилата въвеждат допълнителна колективна защита на потребителите. Така във всяка държава членка ще могат да бъдат завеждани колективни искове за обезщетения в случаите когато са нарушени правата на много потребители. Тази възможност обаче ще имат само квалифицирани органи - например организации за потребители, които са признати за такива. За разлика от американското право например адвокатска кантора няма да може да завежда подобни искове.

Според ЕК "тази нова система ще позволи да се гарантира, че европейските потребители могат да се възползват пълноценно от правата си и да получават обезщетение, като същевременно се избягва рискът от злоупотреба с неоправдани съдебни спорове". Въвеждат се и по-високи санкции при "масови" нарушения на права на потребители. В случаите на широко разпространени нарушения, засягащи потребителите в няколко държави, всяка от тях може да глоби търговеца с до 4% от годишния му оборот в страната. Същевременно всички страни в ЕС ще имат възможност да въведат дори и по-високи глоби от това, ако преценят, че е необходимо.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал