Нарастващото търсене на суровини доведе до рекордни цени на морските превози

Апетитът на Китай за желязна руда е ключов фактор за рекордния скок на BDI индекса

Нарастващото търсене от Китай на желязна руда, ключова за добива на стомана, както и недостатъчните инвестиции в нови кораби през последните години доведоха до рязко увеличение на цените на превоза на морски насипни товари, съобщава Financial Times. Балтийският фрахтов индекс (Baltic Dry Index - BDI), който следи промените в цените за доставка на насипни товари по море с най-големите кораби, достигна най-високото си ниво от повече от десетилетие, като скочи с над 700% от април 2020 г. Контейнеровозите, най-големите от които са със среден капацитет от 180 хил. тона, струват по 41 хил. долара на ден за незабавно наемане, почти двойно на цената от миналия месец и 8 пъти повече от средната цена за миналата година по данни на Clarksons Platou Securities.

"Ненаситният апетит на Китай за желязна руда е най-важният фактор", обяснява Улрик Ухренфелд Андерсен, главен изпълнителен директор на Golden Ocean, най-големият собственик на транспортни кораби в света. Цената на желязната руда, важен източник на печалба за минните компании, достигна рекордните 230 долара на тон тази седмица, тъй като китайските металургични заводи увеличиха производството си, възползвайки се максимално от високите вътрешни цени. Последва въвеждането на производствени ограничения в стоманодобивния център Таншан, лидерът в сектора в Китай. Този ход обаче доведе до намаляването на капацитета и повишаването на вътрешните цени, от което други производители в страната се възползваха, твърди FT.

Редица други фактори допринесоха до свиването на пазара на корабни превози - от рекордно високия износ на зърнени култури в САЩ до търговския спор между Китай и Австралия. Секторът е измъчван от свръхкапацитета на корабите от финансовата криза през 2008 г. насам въпреки растежа в търсенето на суровини. Спадът на стоковите пазари от миналата година, породен от пандемията, също беше значителен удар за сектора. Но нарастващото търсене на суровини в резултат на възстановяването от пандемията носи доза оптимизъм.

Оптимистична прогноза

"Бъдещето на превоза на суровини е светло", казва Ласе Кристофесен, главен изпълнителен директор на норвежкия превозвач Torvald Klaveness. "Последното десетилетие беше изгубено за всички корабни превозвачи, пазарът беше в депресия и възвращаемостта беше недостатъчна, най-вече защото купувахме кораби сякаш утре ще дойде краят на света. Отне ни 10 години да се възстановим от това."

Индустрията е уверена, че цените ще продължат да се покачват през тази година. Петър Хауген, анализатор от Kepler Cheuvreux, заявява пред FT, че е възможно цените за наемане на товарните кораби да стигнат до 100 хил. долара на ден през втората половина на годината.

Други анализатори твърдят, че фискалните политики за стимулиране на икономическия растеж, призивите за попълване на изчерпаните материални запаси и намаленото предлагане на кораби имат потенциала да поддържат високите превозни цени. Йоаким Ханисдал, ръководител на изследователска дейност в Cleaves Security, каза, че дълъг период на ръст на цените изглежда все по-вероятен с всеки месец, в който собствениците на кораби се въздържат и не купуват нови танкери.

Дали повишението ще се превърне в дълготрайна тенденция е под въпрос. Но бъдещите регулации, свързани с опазването на климата, имат потенциала да се превърнат в катализатор на високи цени. Световните ограничения, целящи да намалят въглеродните емисии от 2023 г. ще ограничат броя на товарните кораби. Според източник на британското издание близо 75% от корабите няма да отговорят на новите изисквания за конструкцията на корабите и емисиите. Ако Китай се заеме сериозно с проекта си за намаляване на емисиите и производството на стомана, анализатори смятат, че ограниченията, като тези в Таншан, ще трябва да засегнат и други райони на страната.

Все още няма коментари
Нов коментар