"е" като евтино

Планирани законодателни промени могат да намалят цената на електронния подпис

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Към хубавото се привиква лесно" е клише, което важи с пълна сила за всички нови технологични решения, които улесняват ежедневието ни. Приятно е, като има услуга, която на практика ни освобождава от прекия сблъсък с държавната администрация (и не само). Такава е електронният подпис, който и към момента спестява време и пари на много хора и фирми.

Въпреки че още от 2001 г. България приравни правната стойност на електронните документи на писмените подписи и се уреди режимът на електронните, все още те не се използват масово. Сред основните причини за това са високите цени за издаване, поддържане и подновяване на удостоверения за електронен подпис и не съвсем задоволителният брой на реалните му приложения.

Регистрираните доставчици на удостоверителни услуги за универсален електронен подпис в България са пет. Това са "Информационно обслужване", "Банксервиз", "Инфонотари", "Спектър" и "СЕП България".

Приложение

Получаването на електронен подпис става в офисите на доставчиците. Там трябва да представите личните си данни (някои от доставчиците държат да снимат личната ви карта - нещо, което не сте длъжни да правите) и да подпишете договор за определен период. Когато той изтече, можете да си подновите подписа, като за това ще платите определена сума (около 20 лв.). При подписването ще получите и устройство с чип-карта. За да ползвате подписа, са ви необходими настолен четец, в който се слага картата и се въвежда код за сигурност, и специализиран софтуер, който получавате от доставчика си.

"Физическите и юридически лица, собственици на електронен подпис, най-често го използват, за да банкират и да правят електронни изявления към държаните институции", сочи опитът на служители на "Информационно обслужване". "Най-масовото приложение на електронния подпис е при попълване на данъчни декларации към НАП. Някои професии също могат да използват по-активно електронни подписи при комуникация със съответното ведомство – здравната каса, Комисията за финансов надзор и т.н.", коментират от "СЕП България". Всъщност всички декларации и документи, които трябва да подавате в НАП, могат да бъдат изпратени електронно. При това, ако подадете данъчната си декларация през интернет в предварително определения срок, ще получите 5% данъчно облекчение. На практика при хора с доходи над 1500 лв. на месец тази отстъпка е достатъчна, за да направи техния електронен подпис безплатен.

Всъщност цената на електронния подпис се състои от няколко компонента (първоначална такса, такса за годишна поддръжка, цена на четец и смарт карта) и все още е в рамките на 40 - 60 лв. в зависимост от доставчика. Скоро обаче тези цени могат да тръгнат надолу, защото планирани промени в Закона за електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП) биха могли да засилят конкуренцията в бранша, което би трябвало да се отрази и на крайните цени за потребителите.

Конкуренцията идва

В началото на декември Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията публикува на своя сайт проект за промяна в ЗЕДЕП, който трябва да изчисти несъвършенствата в него. Представители на министерството и бранша коментират, че основната цел на проектозакона е да синхронизира българското законодателство с европейското.

Според Николай Дилов, главен експерт в дирекция "Електронно управление" в министерството, текстът трябва да бъде гласуван от правителството до месец. В момента тече срокът за обществено обсъждане и съгласуване на документа с останалите министерства. Сред най-важните очаквани промени е създаването на условия за допускането на чуждестранни доставчици на удостоверителни услуги да оперират на територията на страната. Т.е., ако измененията в ЗЕДЕП бъдат приети, електронните подписи, издадени от доставчици на удостоверителни услуги в държави - членки на Европейския съюз, ще се признават за равностойни на тези, издадени от български компании. Съответно тези, издадени в България, също ще бъдат валидни в рамките на ЕС. Компаниите вече няма да трябва да се регистрират в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), а ще трябва да отговорят на определени акредитационни критерии.

"Законопроектът предлага отмяна на регистрационния режим на доставчиците, като той е заменен с акредитационен. За разлика от досегашния режим на регистрация сега всяко лице ще може да започне дейност по предоставяне на удостоверителни услуги, като само уведоми КРС за това", казва Георги Димитров, председател на фондация "Право и интернет", пред списание Computerworld. "Акредитацията е режим на доброволна проверка от страна на акредитиращ орган дали едно лице спазва определени отраслови стандарти и изисквания, след като вече е започнало да осъществява дейност, тя е своеобразен белег за качество", добавя Димитров.

Според Николай Дилов "възможността чужди оператори да оперират на българския пазар по всяка вероятност ще повиши конкурентността на средата и ще доведе до по-ниски цени, което би стимулирало ползването на електронни удостоверителни услуги".

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Проф. Й. В. Сталин
    • - 3
    • + 34

    Г-н Д-р Г. Димитров, г-н Н. Дилов,
    Вие знаете ли каква е разликата между Регистрация и Акредитация? Накратко:
    Регистрацията е вписване в регистър, на базата на формални изисквания към кандидата - молба, застраховка, декларации за съвместимост и т.н.
    Акредитацията е оценка на кандидата за съответствие с някакви??? изисквания. Оценката бива първоначална, надзорна (на всеки 6-12 месеца) и реакредитационна на всеки (3-4 години - пълна проверка).
    Т.е твърдението, че се облекчава режима е пълна глупост. Точно обратното - това което правите вие е безусловно да се признава компетентността на "европейските доставчици" и едновременно с това да се наложи един унищожителен режим и множество допълнителни разходи за българските фирми. ДА СА ВИ СЛАДКИ КОМИСИОННИТЕ !!!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-@
    Observer
    • - 3
    • + 27

    Кой ще пусне българска фирма да доставя е-подпис в Гърция, Германия или Англия?
    Защо прЕдаваме българското за жълти стотинки ????
    Драги "експерти", "консултанти" и псевдозаконотворци засрамете се ....
    Ние не сме идиоти !!!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-(
    Инджи (като култов сериал)
    • - 2
    • + 24

    Бойко ефенди, тез гювендии на България ли служат или на Ромпуй паша?
    Или за Офшор бей работят, дето отдавна иска да излее червените си жълтици по китните ни електронни поля ?
    Я далеч ги прогони ил'в кауша ги заври, та белким някой честен чиляк да земе да съветва твойте менажери...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-@
    Пипи
    • - 1
    • + 26

    "Констатациите на Европейската комисия за проблемите с българския е-подпис" са инспирирани и дори са сътворени от д-р Георги Димитров, в съучастие с неговата асистентка Десислава Кръстева :

    http://ec.europa.eu/idabc/servlets/Doc?id=32143

    вижте имената на "БГ експертите" на стр. 17.
    Да им е сладко !!!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-P
    Гоце
    • - 1
    • + 20

    Абе Баце тия ни изедоа бе. Па мое ли такова нещо - да скалъпиш калпаво законче, да земаш паре дека що найдеш - от министрества и търговци, до европейските бюрокрации и после да предлагаш новостите на чужди онбашии.

    Таа работа е като на Мара Околовръстната - за пет лева на седмото небе те катери, ама после що антибиотик требе да изпиеш.... и па она ти го продава..

    Тия срама немат бе изедоа ни убавата страна и сакат па да ръфат Епа оно нема. нищо не остана освен .....

    Що вика колегата Пипи - Да им е слатко

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Lawer
    • + 22

    Този подход е добре познат у нас и в Изт. Европа. Играта с доверието на избирателите от разните адвокатски лобита е отработена до съвършенство.
    Затова се приемат неадекватни закони - за да могат после разните адвокати да изсмукват държава, граждани и бизнес - заедно и поотделно !

    СПРЕТЕ ТОВА МАРОДЕРСТВО!!!

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Painkiller
    • - 1
    • + 22

    Това са същите хашлаци, които ни коннсултираха в МФ - написаха едни идиотски правила за е-подппи и взеха 100 хил.лв. Знам те са консултирали и Инфонотари и ИО и Спектър и Банксервиз.
    Големи навлеци- ама намират винаги лоби !!!
    По-добра работа-здраве му кажи. Ама как им дава сърце да семесят и в ЗЕС и в ЗЕУ и в ЗЕТ????

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Question
    • + 18

    До коментар [#7] от "Painkiller":

    Въпросъте на кого снасят,а не какъв морал имат???
    Та т'ва е поговорката с баницата!!!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    Question
    • + 19

    До коментар [#7] от "Painkiller":

    Въпросъте на кого снасят,а не какъв морал имат???
    Та т'ва е поговорката с баницата!!!

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    4ervenkov
    • - 1
    • + 18

    Д-ря Георги Димитров винаги е бил начело на елитния отряд екзекутори на българското законодателство в ИКТ областта. Май г-н Първан Русинов е негов достоен ученик и твърд последовател. Който го може си го може, вие само можете да им завидите на жизнеността с която източват БЪЛГАРИЯ

    Нередност?
Нов коментар