🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добавена стойност за малкия бизнес

Въвеждането на касова отчетност по ДДС

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Преди седмица правителството обяви намерението си да промени ДДС правилата и от началото на следващата година да въведе режима на касова отчетност (cash accounting) на косвения данък. Очаква се той да облекчи най-малките и да дисциплинира големите фирми. Преимуществото за бизнеса, който използва касовото отчитане на ДДС, е, че ще внася косвения данък в бюджета по направени сделки едва след като е получил плащане от своите партньори.

Малко теория

В момента, ако регистрирано за ДДС лице издаде фактура, тя влиза в месечния му отчет и ако данъкът не е компенсиран от ДДС за възстановяване, трябва да бъде внесен до 14-ия ден на следващия месец. Не е нужен много опит, за да стане ясно, че този срок за внасяне е по-кратък от наложения в практиката срок за разплащане между търговците. По данни на Европейската комисия средното забавяне на плащанията между фирмите спрямо договореното в различните държави членки варира от 4 дни във Финландия до 114 дни в Гърция (22 в България).

Така на практика доставчиците кредитират бюджета за сметка на своите клиенти, които черпят изгода, ползвайки ДДС кредит по получената фактура, преди да са платили самия данък. Явлението е познато като префинансиране и се счита за един от дефектите на ДДС системата.

Затова в контекста на борбата с междуфирмената задлъжнялост ЕС заедно с директивата, която съкрати сроковете за плащане между търговците, измени и основната ДДС директива, като въведе режима на касова отчетност, вече съществуващ в някои държави членки. С промяната от 1 януари 2013 г. на държавите членки е дадена възможност да въведат незадължителна схема за касово отчитане на ДДС. До момента такава отчетност се използва в 20 европейски държави, а още две са в процес на въвеждане (виж карето).

Що е то

Касовата отчетност e мярка, която дава възможност на избралите я лица да внасят ДДС по продажбите си едва когато получат плащане от своите клиенти. От друга страна, ползващите този режим, могат да искат данъчен кредит за покупките си едва след като платят на своите доставчици. Използващите касова отчетност по ДДС лица издават фактури, в които това е обозначено и по които клиентите им могат да ползват данъчен кредит едва след като платят.

В някои държави с цел защита на бюджета е предвидена предсрочна изискуемост. Например в Румъния, ако до 90 дни не е получено плащане, данъкът трябва да се внесе. Тъй като това е сериозен компромис с целта на схемата, е препоръчително подобен срок да е по-дълъг.

Кой е засегнат

Малките и средните предприятия са значителна част от икономиката на ЕС и по данни на Европейската комисия делът им е 99% от всички икономически оператори в съюза. Това ги прави основен играч в областта на икономическото развитие, заетостта и социалната интеграция. Същевременно те са много по-уязвими към отрицателните ефекти на явления като междуфирмената задлъжнялост. Затова и касовата отчетност е насочена към най-малките от тях.

Според директивата на ЕС схемата се прилага от лица с оборот до 500 хил. евро годишно, но всяка държава има възможност да поиска увеличаването на прага до 2 млн. евро. Разнообразието от прилаганите прагове в ЕС е голямо. В някои държави режимът се прилага без праг по отношение на определени сектори (Франция, Германия – за услуги). Официалният анонс на Министерството на финансите е, че България ще приеме праг от 500 хил. евро, което е стандартът според директивата.

За и против

Основното преимущество за фирмите, които използват касовото отчитане на ДДС, е, че те няма да бъдат затруднени да внасят косвения данък в бюджета по сделки, за които все още не са получили плащане от своите контрагенти.

При сега действащите правила, ако фирма продаде стока за 100 лв. на 20 август 2014 (в изолирания случай, когато няма други сделки) тя трябва да внесе 20 лв. ДДС до 14 септември, без значение кога й е платено. Ако обаче прилага касова отчетност и получи плащане на 1 октомври, същата фирма ще трябва да внесе ДДС в бюджета до 14 ноември. Ако получи две плащания по 60 лв. на 25 август и 1 октомври, тя ще трябва да внесе 10 лв. ДДС до 14 септември и още 10 лв. до 14 ноември. Тази мярка има благоприятен ефект за фирми, които срещат проблеми с намиране на оборотни средства за заплащане на ДДС, който те реално не са получили от своите клиенти, защото ще подобри тяхната ликвидност. До голяма степен обаче положителният ефект от мярката ще зависи и от това дали прилагащите я фирми търсят вземанията от контрагентите си заради възможността да бъде предвидена предсрочна изискуемост, ако плащане не постъпи в определен срок. В горния пример при предсрочна изискуемост от 6 месеца, ако контрагентът не плати до 25 февруари 2015, фирмата все пак ще трябва да внесе 20 лв. ДДС по сделката до 14 март 2015.
Така облекчението ще има временен ефект, а не характер на освобождаване от ДДС при лоши дългове (bad debt relief), каквото прилагат в някои други страни членки – Великобритания, Словения. Режимът косвено ще подобри и ликвидността на прилагащите го, като премахне възможността купувачът да ползва данъчен кредит преди да си плати. Той би предпочел да плати първо по фактурите с касова отчетност, вместо да ги задържа. Тук обаче е и големият въпросителен. В определени случаи клиентите на малкия бизнес са в господстващо положение и диктуват условията по договорите, включително и щедри срокове за разплащане. При сега действащите правила те могат да ползват данъчен кредит преди плащането на самия данък, което след въвеждането на касовата отчетност няма да е възможно за издадени фактури по този режим. Има съмнения относно атрактивността на мярката за малките фирми пред заплахата да загубят голям клиент, който може да не хареса неудобството. Трудно е да се предскаже дали те са основателни, но дори и да има подобни затруднения, те могат да бъдат изгладени на следващ етап от въвеждането на касовата отчетност. Ефективността и атрактивността на мярката зависят от сложността на процедурата по регистрация и условията за използването й. На нея не трябва да се гледа като на награда за добрите данъкоплатци и прилагането й да се обвързва с много условия като липса на неплатени данъчни задължения или на скорошни нарушения.

Страничен, но положителен, ефект на касовата отчетност на ДДС е стесняването на възможността за ДДС измами. Най-често косвеният данък се източва чрез тегленето на кредита по фактура за фиктивна сделка. Ако се прилага касова отчетност, ще се намали кръгът от лица, имащи право на данъчен кредит, без да са платили ДДС.

Какво следва

Предложението за промени в законодателството, с които да се въведе касова отчетност, трябва да бъде гласувано в парламента. А модификациите, в които тя може да бъде приета, в крайна сметка са различни. Важно е, веднъж гласувани, правилата да бъдат обнародвани възможно най-скоро, защото определено асимилацията им и адаптацията към тях ще отнеме известно време. Ще има нужда и от пренастройване на подзаконовата уредба, а вероятно и някои от ДДС формулярите за работа с новия режим.

Тези, които могат да се регистрират, ще трябва да преценят ефективността на мярката за техния бизнес, както и наличието на условия за регистрация, нуждата от промяна на договорки и търговски практики. За техните контрагенти въвеждането на касовата отчетност ще означава нови алгоритми за плащане и ползване на данъчен кредит, а вероятно и настройка на счетоводните системи.  

В Европа

Към момента от 28 държави членки, 20 са въвели режима за отчитане на ДДС на касова основа, a още две (Испания и Кипър) обсъждат предложения за въвеждането му. Хърватия, която се присъедини към ЕС съвсем скоро (на 1 юли 2013 г.), използва режима отпреди това. Великобритания и Швеция от своя страна са въвели правилата много преди приемането на ДДС законодателство на европейско ниво.

В повечето държави, с малки изключения, режимът се прилага по избор. Вместо да се възползва от отложеното начисление на ДДС, лицето може да продължи да прилага общия ред, независимо че покрива критериите за касова отчетност на данъка.

В някои държави – Австрия, Латвия, Литва, Малта и Унгария, режимът се прилага за определени видове дейности, които имат характер на малък/среден тип предприятие, като например земеделски производители, инженери и лица, осъществяващи свободни професии. В други режимът се прилага за всеки вид икономическа дейност до определен праг. Интересно е, че максималният праг от 2 млн. евро се прилага без оглед от размера на икономиката – например в Австрия, Италия, Естония и Малта. В Германия се прилага комбинация – всички дейности до достигане на прага, а определени дейности прилагат касова отчетност без оглед на оборота.

Добра практика е при определянето на прага, до който може да се прилага касова отчетност, да не се вземат предвид определени сделки като случайни продажби на дълготрайни активи и недвижимо имущество, както и инцидентни финансови услуги. Така е например във Великобритания, Естония, Румъния и Швеция.

* Милен Райков е директор "Данъци" в EY България

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 10

    Най-добрият лек за всички спорни точки с ДДС е неговото цялостно намаляване до 15% - долният праг, наложен от ЕС. А когато с намаляването паднат и цените, за 2-3 години може да се пропусне актуализацията на пенсии и заплати в бюджетната сфера. Добавяме отнетия бизнес на измамниците с ДДС-веригите, по-ниските стимули за укриване, облекчението за износителите (последните са винаги на възстановяване и по една солидна сума от оборотните средства им стои вечно блокирана заради невърнат данъчен кредит). Да не забравяме и куфарна търговия, електронна търговия и туризъм, където конкуренцията е отново на ниво краен потребител и най-евтиният печели.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    ПС. На когото подобен подход му изглежда твърде абстрактен, може да го види как действа наяве в най-богатата държава на ЕС: Люксембург. Централно разположение между две многолюдни "социални" държави сс високи данъци, каквито са Франция и Германия. Белгия за бонус. Как отиграват положението: ниски преки данъци, ниски акцизи за високоакцизните стоки, три официални езика - който дойде с пари, все ще го обслужат както трябва. 271% спрямо средния БВП за ЕС не се правят с миньори и оръжейници, които "занасят с достойнство" (да цитирам икономическия министър) 600 лева вкъщи.

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • + 1

    До коментар [#1] от "cinik":

    Всъщност мярката цели да се подобри положението с междуфирмената задлъжнялост, без държавата да вади пари от джоба си (ДДС 15%).

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 1

    До коментар [#3] от "gost22":

    Статисткиа за цената на горивата от днес, или тактиката на Люксембург в действие.

    http://images.focus-news.net/ddbd45f303a3394962b41d6514816048.jpg

    Нередност?
  • 5
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 2

    [quote#2:"cinik"]три официални езика - който дойде с пари[/quote]

    Той Хърсев написа статия за в-к Сега администрацията да обслужвала бизнеса на руски и английски...

    Нередност?
  • 6
    kama_start avatar :-|
    kama_start

    До коментар [#3] от "gost22":

    ++++++++++++++++++++++++

    Нередност?
  • 7
    m37_unseen avatar :-|
    M37_Unseen
    • + 1

    Трябва да се помогне на бизнеса, а не да се чарджи.

    Нередност?
Нов коментар