🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Малко по-удобни данъци

Промените в облагането през 2013 г.

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Данъчна система в България е сравнително проста, но спазването на законите отнема повече време и усилия на данъкоплатците, отколкото в държави като САЩ и Германия. Данните на Световната банка недвусмислено показват, че все още има какво да се желае, за да може данъците да се плащат по-лесно и по-удобно.

Промените в ресорните закони за следващата година вече са обнародвани и една част от тях се мотивира именно с облекчаване на администрирането на задълженията към държавата. Друга част от измененията се опитват да изгладят противоречия с европейското право. От тази гледна точка и бизнесът, и администрацията биха могли да приветстват намаляването на "инвестициите" по спазване на данъчните закони.

А и с някои изключения (като силно дискутираното облагане на лихвите по депозити, повишаването на някои акцизни ставки и на максималния осигурителен праг) вече приетите закони за следващата година няма да доведат до значителна промяна в данъчната тежест.

Все пак дългогодишните предложения на бизнеса като въвеждането на обвързващи данъчни становища и облекчения при доброволно разкриване на грешки отново са на режим изчакване. Ето и основните промени, които засягат бизнеса.

Различни фактури

Отне години България да преглътне любовта към хартиените фактури, съдържащи безброй смислени и не толкова данни. Фанатичната ревност на данъчните служители към формата (например куриозното изискване за посочване на мястото на издаване на фактурата) в миналото доведе до решения на Върховния административен съд, които деляха изискваните от закона реквизити на съществени и несъществени. Неуспехът в борбата с особеностите на различните държави накара и ЕС да приеме две нарочни директиви по този въпрос. Именно втората от тях е двигателят на може би най-интересните данъчни промени тази година.

С една от промените се уеднаквяват правилата на държавите членки за издаване на фактури при международни сделки. Несигурността относно приложимото право и различията между отделните държави нерядко водеха до издаване на два варианта на фактурата, за да се удовлетворят различни изисквания. От 1 януари 2013 г. издаването на фактура ще е подчинено само на правилата на държавата членка, която ще облага доставката. Когато данъкът е изискуем от получателя в друга държава членка или доставката се облага извън ЕС, фактурата следва да бъде съобразена с изискванията на страната, от която се извършва доставката.

Най-накрая се въвеждат и олекотени варианти за фактуриране. При единия от тях може да се издава опростен документ за доставки на стойност под 100 евро или тяхната равностойност в левове. В този вид фактура се изискват по-малко данни, което при голям брой малки клиенти може да доведе до предимства от по-бързото им събиране и администриране. За клиента рискът от непризнаване на данъчен кредит заради липса на данни също се редуцира.

Друга нова възможност е издаването на една "сборна фактура" за серия от доставки в рамките на един календарен месец. Дали издаването на такава ще е облекчение или мъчение обаче, ще зависи от дизайна на счетоводните системи в съответствие с правилата на данъчния закон.

С допълнителни нововъведения се правят стъпки и към по-широкото използване на самофактурирането. Първоначално тази въведена неотдавна възможност не доведе до революция в търговските практики, макар и интересът към нея да беше голям. Тя би дала възможност да се намалят проблеми от данъчно (като неползване на данъчен кредит заради ненавременно издаване на фактура) и търговско естество (като документиране на бонуси за обем продажби). От 1 януари 2013 г. страните по търговско правоотношение сами ще уреждат процедурата за приемане на фактури чрез предварително споразумение за самофактуриране. За него обаче няма универсална рецепта и при сключването му следва да се държи сметка както за данъчните отговорности на двете страни, така и за спецификата на конкретното взаимоотношение.

Значителна либерализация се постига и в областта на електронното фактуриране. Изпращането на документите с електронен подпис е само опция. Но при постигането на определени критерии за автентичността на изпращача и ненарушимостта на съдържанието ще трябва да се приемат и широко разпространени електронни формати, които не могат да се коригират. Тъй като технологиите неминуемо изпреварват в развитието си законите, с усъвършенстването им вероятно често ще изникват въпроси при признаването на един или друг формат.

От началото на следващата година при конвертиране на данъчната основа от валута в левове вече ще може да се използва актуалният курс на Европейската централна банка на съответната валута към еврото.

Не така стоят нещата с фактурите за акцизни цели, където във връзка с въвеждането на Българска акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) се въвеждат нови реквизити на акцизния документ.

ДДС към Европа

Други група изменения смекчават някои противоречия между българското и европейското законодателство.

На първо място, отпада ограничението за ползване на данъчен кредит за наети леки автомобили и мотоциклети и свързаните с тях разходи. Въвеждането на ограничения в ползването на данъчен кредит след присъединяването се разглежда от ЕС като нелоялно поведение и може да стане повод за санкции. С изменението се връща режимът, който беше в сила до началото на 2007 г. Дава се възможност за ползване на данъчен кредит и за автомобили, с които се извършва основна дейност.

Въпреки тази безспорно положителна стъпка режимът за автомобилите все още далеч не е съвършен, тъй като се запазват ограниченията при ДДС кредита за придобити и внесени леки автомобили, дори когато са използвани за облагаема дейност. Докато съществуват подобни изкуствени ограничения, автопазарът ще продължи да бъде деформиран от чисто данъчни съображения.

На второ място, отпада изискването даден нает актив да е ползван минимум три години, за да може да бъде признат данъчен кредит при осъществен ремонт на този актив. Правото на данъчен кредит ще бъде признато и за стоки и услуги, използвани за безвъзмездни подобрения на наети активи. В този случай обаче тези доставки ще бъдат приравнени на възмездни и ще подлежат на облагане с ДДС. По този начин се избягва едно от най-грубите ограничения на очевидно присъщи бизнес разходи, което по мое мнение е в явно противоречие както с общите принципи на европейския ДДС, така и с други правила на българския Закон за ДДС.

Друга промяна касае новорегистрираните по ДДС лица. Досега те можеха да ползват данъчен кредит за налични към датата на регистрация активи, стига да подадат техен опис до 7 дни след регистрацията. Сега 7-дневният срок става 45-дневен. Покрай привидния реверанс може би се изпускат оставащите противоречия с европейския ДДС – ограничаването на типа покупки преди регистрацията, за които може да се възстанови ДДС, както и изискването активите да са налични към датата на регистрация. По отношение на последното данъкоплатец, представляван от Еrnst & Young, успешно защити правото си на данъчен кредит срещу друга държава членка пред Съда на ЕС.

Авансов корпоративен данък

От следващата година се въвеждат и нови правила за авансовите вноски на корпоративен данък. При нетни приходи от продажби за предходната година под 300 хил. лв. авансови вноски няма да се дължат. Между 300 хил. лв. и 3 млн. лв. ще се дължат тримесечни авансови вноски, а за приходи над 3 млн. лв – месечни авансови вноски.

Тези вноски вече ще се определят на базата на прогнозна, а не миналогодишна печалба. Последната идея предизвика някои критики, но би могло да се поспори дали минали резултати са най-точният ориентир за бъдещи задължения. От една страна, се дава гъвкавост на дружествата, а от друга – вероятно ще се намали административният капацитет, нужен за контрол по спазването на тези правила.

От следващата година месечното задължение за внасяне на данъците върху разходите (за автомобили, тържества и други) става годишно. Това е напълно оправдано предвид пренебрежимия размер на приходите от този вид данъци.

Данък при източника

С обратен знак обаче е промяната за данъка при източника, удържан при доходи на чуждестранни юридически лица. Въвеждат се по-кратки срокове за деклариране и внасяне – до края на месеца, следващ тримесечието на начисляване на дохода/решението за разпределяне на дивиденти или на ликвидационни дялове.

Често при доходи на чуждестранни лица този данък не се дължи. Той е намален (частично или до нула) по силата на двустранна данъчна спогодба, за приложението на която при доходи над 500 хил. лв. следва да се иска разрешение. На практика обаче такава процедура отнема около 3 месеца, а законът иска лихва за периода, в който разрешение не е получено.

Така вместо отмяна на излишната и силно критикувана процедура по приложението на данъчни спогодби ще се увеличат лихвените плащания, дори и при недължим данък.

Единното платежно

Една от най-коментираните промени е въвеждането на т.нар. единно платежно нареждане. Целта е да се премахне бюрократичното изискване всяко плащане да е с отделен документ, което оскъпяваше внасянето на данъци и осигуровки. За целта в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) е предвиден нов ред за погасяване на публичните вземания, събирани от НАП. Според него при наличие на плащане към НАП, което не покрива целия размер на публичните задължения на едно лице, първо ще се погасяват задълженията, чийто срок изтича най-рано. За сравнение, преди промените приоритетно се погасяваха най-рано възникналите задължения.

Изключения са предвидени за осигурителни вноски за задължително допълнително пенсионно осигуряване, здравноосигурителните вноски и вноски във връзка с предварителното изпълнение на задължения по обжалвани ревизионни актове.

Интересно е, че промяната предизвика не по-малко брожения, отколкото многобройните платежни нареждания, които тя цели да премахне. В плащането по единна сметка критиците виждат предпоставка за хаос и несигурност поради различните възможни тълкувания на задълженото лице и администрацията за това какво е платено. Трябваше в изключенията да се предвидят и задълженията с изтекла погасителна давност, за които плащане е допустимо, макар и да не може да се търси по принудителен ред.

Един по-дълъг срок за обсъждане на всички практически аспекти и свикване с промяната преди влизането и в сила би могъл да редуцира несигурността и негативните реакции.

Още промени

Размерът на лихвите по неплатени в срок осигурителни вноски (20 пункта над основния лихвен процент) се намалява и изравнява с размера на лихвите по закъснели данъчни задължения (10 пункта над него). Това преодолява възможните проблеми в тази връзка при използване на единното платежно нареждане.

От следващата година се въвежда и изискване за писмено уведомяване на НАП при корекция на данъчния резултат при счетоводни грешки за минали периоди. За да се избегнат излишни спорове, е препоръчително такова уведомление да бъде добре обосновано.

Лошите практики остават

Като цяло данъчните промени тази година са в посока облекчение. Два факта обаче хвърлят сянка върху положителния нюанс.

На първо място, това са времето и начинът, по който бяха приети. Те бяха обнародвани в последния ден на ноември и така не остана време за осмисляне и подготовка на процесите и управленските системи. И този път подзаконовите актове, които са нужни за реалното прилагане на промените няма да бъдат приети до края на тази година.

Освен това измененията в материалните данъчни закони (ДОПК) минаха под знамето на промени в Закона за ДДС. Прокарването на много независими разпоредби с един закон не е добра практика. В нея някои виждат целенасочен опит едни правила да минат "между капките". Други просто я намират за проява на ниска законодателна хигиена. При всички случаи този подход, комбиниран с краткото време за реакция, намалява възможността за експертно обсъждане със засегнатите страни.

На второ място, промените бяха само една малка част от очакваните. В областта на облагането на автомобилите беше направено минималното възможно, колкото да не ни дърпат ушите от Брюксел. Архаичната уредба, водеща до облагане на брак и липси с ДДС, все така се запазва и явно подканя засегнатите да я предизвикат пред институциите на ЕС. Реформаторски предложения на бизнеса като въвеждането на обвързващи данъчни становища и облекчения при доброволно разкриване на грешки,отново остават на паркинг за неопределен срок.

Няма да се учудя, ако, както и досега, най-постоянният двигател на промени продължат да са решенията на Европейския съд или оплакванията към ЕК. Заради недостатъчните облекчения на данъчната система обаче България все повече рискува да остане извън картата на инвеститорите.

* Милен Райков е старши данъчен мениджър в Ernst&Young

31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 12
    • + 23

    Цитат 1:

    "Два факта обаче хвърлят сянка върху положителния нюанс.На първо място, това са времето и начинът, по който бяха приети. Те бяха обнародвани в последния ден на ноември и така не остана време за..."

    >>> В България всички големи реформи стават ноември месец. Почне ли от пролетта, ощетените от промяната имат време да се самоорганизират, да подемат платени кампании по вестниците и най-вече да купуват депутатски души. Колкото по-голяма реформата, толкова по-едри лоените топки, които трябва да бъдат отбити от държавната хранилка. Имат ли повече време за действие, заработва мъртвото вълнение, вестниците се напълват с платени статии, внезапно няколко депутатина искат да се цепят и накрая работата или се проваля с гръм и трясък, или се отлага до следващото раздаване на картите. Типичен пример - дългото сбогуване с безмитните магазини, друг пример - местенето на администрация в провинцията, трети пример - ликвидирането на недоразумението, наречено ваучери за храна. Четвърти пример - ликвидирането на облекченията за млади ипотечни лапнишарани.

    *****

    Цитат 2:

    " В областта на облагането на автомобилите беше направено минималното възможно, колкото да не ни дърпат ушите от Брюксел. "

    Нека говорим обективно. България е една от малкото държави в Европа, в която автомобилът е 100% вносна стока. В същото време покупката на автомобила е вторият по големина разход на едно домакинство, след жилището. Напълно налудно е, да се продължава с опитите за избягване на облагането на автомобили за лични нужди. Не само не трябва да има разхлабване на режима, но и в рамките на статуквото има какво да се желае. Не се и съмнявам, че за всички фирми колата ще се окаже "използвана за облагаема дейност". Само че ако така ще си говорим, данъчните да посетят леко така фирмения гараж събота сутрин. И окаже ли се, че няма нито една кола, да потърсят малко повече "облагаемата дейност" по това време. Най-вероятно ще я намерят между жилищните блокове, с бебешко столче на задната седалка и лепенка "just married" на задното стъкло. Други добри идеи са по една проверчица на паркинга под лифта на Банско зиме, на Какао бийч и Асправалта лете, както и на Метро и по моловете. Такава облагаема дейност ще се установи, измерена в чифтове ски, плажни дюшеци, каси бира или щафети салам, че направо да ти умре коня от гъдел....

    Нередност?
  • 2
    hirschfeld avatar :-@
    hirschfeld
    • - 25
    • + 6

    Вестник "Капитал" по стъпките на "Земеделско знаме" - евтина пропаганда и агитация. "Удобни данъци" - по-голяма дивотия едва ли да се измисли. Скъпи данъкоплатци, вдигаме ви данъците, но ще ви ги вземаме по-удобно (за нас). Примерно директно от банките, където си държите парите. Следващата статия на автора вероятно ще е как се прави фелацио на управляващите.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 7
    • + 47

    Mного минуси сте ми нацъкали този път - това става всеки път, когато посоча към някоя от темите, които аз наричам "Синдрома на Столипинов, но сред белите цигани". Големи групи граждани си живуркат от някакъв тарикатлък и понеже са много като брой изборни гласове, никой не смее да подхване проблема, докато накрая мазалото не почне да задушава цели сектори или целия държавен бюджет. Само малко от тарикатлъците на белите цигани:

    - масовото неплащане на парното, особено в София
    - масовото недеклариране на придобитите автомобили в общината (забелязахте ли, колко кметове се заканваха да съпоставят базата данни на МДТ с тази на КАТ, и накрая н-и-к-о-й не го направи). А може и да го е направил, ама да се е уплашил от резултата и да е премислил, че следващият мандат му е по-мил...
    - всенародната "инвалидизация" на населението. И тук една елементарна справка на базите данни с ЕСГРАОН ще изобличи доста детайли (например завишена концентрация на заболяемост сред определени роднини и в определени териториални единици), но пак никой не го прави
    - източването на данъчен кредит с лични автомобили, маскирани като служебни, товарни и т.н. Тук вече се преминават някои граници. Не може фирма с 1 служител да купува на данъчен кредит дижп с 6+1 места и никой да не я пита, кого аджеба вози.....А билбордовете на коли висок клас "с право на ДДС кредит" се виждат на всеки ъгъл. И с просто око се вижда свръхналичието на джипове и камионетки, понеже "Бате, кат сметнеш дека че си дръпнеш ДДС-то, то ти стаа същото ъ си земеш един джип напрау....."
    - пълната анархия по улиците на големите градове начело със София, където най-наглите са си организирали безплатни паркинги с по 10 коли, баничарки, бусове, сонди, бетоновози, автоморги с бракувани трошки, които разпродават с години на авточасти, или пък си заключват багажа в тях
    - неплащането с години на местни данъци и такси, което личи по кошмарния брой съборетини покрай пътищата. Нормалното поведение би било, съборетина с рухнал покрив да бъде досъборена от стопанина, за да не и плаща данък сгради. Но явно полседната думичка е непознато понятие в по-голямата част от държавата

    Мисля, че с това всеки читател се е припознал поне в една от групите. Хай сега цъкайте минусите, белким циганията се задържи по-дълго под капака.....

    Нередност?
  • 4
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine
    • - 18
    • + 9

    До коментар [#3] от "cinik": Очевидно г-н Циник се опитва да построи комунизъма :) Как не разбрахте, че колкото повече пари оставите за потребление у хората (чрез по-малко данъци и такси и чрез по-малко администрация и съответно спестяване на време, ерго пари), толкова по-добре за икономиката и работните места в частност, а като цяло, много по-добре за стабилността и кредибилността на България. Но на някои хора това просто не им се отдава.

    Нередност?
  • 5
    doriangray avatar :-|
    Dorian Gray
    • - 5
    • + 23

    До коментар [#3] от "cinik":

    А може ли плюсове да цъкаме? :)

    Само да вметна, че това което казваш за служебните автомобили, важи с пълна сила и за много имоти придобити чрез ООД и ЕООД след което си "дърпат" ДДС-то.

    Много ми е чудно, как може да се признае данъчен кредит на ООД с единствена данъчна операция покупка на имот за 300 000 лева примерно. Вила на първа линия, я в Банско, я по Черноморието. ДДС-то от 2 такива имота представляват бюджета на една малка община за цялата година :(

    Може много добре да работят МФ и НАП, но има още много, много да се желае по приходната част на бюджета.

    Нередност?
  • 6
    doriangray avatar :-|
    Dorian Gray
    • - 6
    • + 21

    До коментар [#4] от "deepforest":

    А как не можахте да разберете, че това което казвате е вярно, само ако тези в които остават парите ги инвестират така че да носят доход, а не си купуват БМВ-та и луксозни имоти по курортите?

    И не забравяй, България има много ниски данъци. Колко още трябва да облекчаваме данъкоплатците, чиито претенции обаче растат ежедневно. Не може постоянно да изискваш от държавата по-добри условия за бизнес и същевременно да искаш и по-ниски данъци като цяло.

    А комунизъма е в твоята глава, защото си мислиш, че държавата е един портфейл, от който всеки взима, а никой не остава.

    Нередност?
  • 7
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine
    • - 9
    • + 15

    До коментар [#6] от "Dorian Gray": Хе, хе, по-забавно изказване не бях чела отдавна :) Значи, ако изкарвам достатъчно пари, да не се возя на БМВ и да не си купувам луксозен имот, защото ... дразня такива като Вас? Нали така ще стимулирам автомобилния сектор, както и този на недвижимите имоти! Ще платя данък и за автомобила, и за имота. Ще инвестирам в обзавеждане и оборудване. Ще си купувам гориво и нови зимни гуми. Ще плащам винетни стикери всяка година. Както и данък сгради и такса смет. Ще платя местен данък за придобиването на имота. Ще платя нотариална такса. И т.н. и т.н. Ако обаче не разполагам с тези средства, няма да платя за нито едно от тези неща. И ниските данъци в България съвсем не са ниски - общата данъчна тежест надвишава 20% за физическите лица. Сложете допълнително таксите, които трябва да платите за всички банкови преводи, времето, което Ви е необходимо, за да декларирате и заплатите данъци, да си направите справки или да получите документи от администрацията... Време, което струва пари на данъкоплатците. Това, което искам е електронно правителство, но за жалост в България ще бъдат възпрепятствани твърде многото злоупотреби и комисионни, които се плащат на администрацията, за да си свърши работата и да си изкара заплатите, които ние плащаме с нашите данъци. Реформи трябват, а не повече данъци!

    Нередност?
  • 8
    doriangray avatar :-|
    Dorian Gray
    • - 10
    • + 9

    До коментар [#7] от "deepforest":

    [quote#7:"deepforest"]Значи, ако изкарвам достатъчно пари, да не се возя на БМВ и да не си купувам луксозен имот, защото ... дразня такива като Вас? Нали така ще стимулирам автомобилния сектор, както и този на недвижимите имоти! Ще платя данък и за автомобила, и за имота. Ще инвестирам в обзавеждане и оборудване. Ще си купувам гориво и нови зимни гуми. Ще плащам винетни стикери всяка година. Както и данък сгради и такса смет. Ще платя местен данък за придобиването на имота. Ще платя нотариална такса. И т.н. и т.н.[/quote]

    1. Вече обсъдихме покуката на автомобил и имот по-горе. Те се признават за разходи на ЮЛ и съответно се намалява данъчната основа. Отделно от това, се ползва данъчен кредит, което означава, че и ДДС не плащате върху тях. За разлика от така търпеливия обикновен човечец.

    2.Всички данъци и такси които изброявате се признават за разходи на фирмите и съответно не се облагат с данъци.

    3.Винетки и зимни гуми купуват и всички горски стопанства например. Но в техните бюджети няма предвидени такива средства, защото някой измекярин вече е укрил данъците които биха отишли там.

    Защото явно не ме разбирате ще го кажа по-простичко:

    Първо се плащат реално дължимите данъци и задължения, а след това ако остане нещо, го харчете както намерите за добре.

    Нередност?
  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 1
    • + 13

    В България се изисква висше образзование за да си подготвиш документите и да ди платиш данъци и осигуровки. Цялата система е една манджа с грозде.

    Нередност?
  • 10
    riseandshine avatar :-|
    riseandshine
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#8] от "Dorian Gray": Е, явно Вие не разбирате - това, което казвам е, че независимо, дали съм ФЛ или ЮЛ, ако разполагам с повече пари (след като съм платила дължимите данъци), ще имам повече възможности за потребление, ако тези данъци са по-малко и по-ниски и по този начин ще стимулирам икономиката като цяло.

    ЮЛ имат възможност да приспадат ДДС само върху определен тип автомобили, не върху всички (освен ако не се занимават с транспортна, охранителна дейност или отдаване под наем на автомобили). За разходите за гориво на тези коли, за които не се ползва данъчен кредит, не се възстановява ДДС например.

    При закупуване на апартамент, той се завежда като актив и само амортизацията му е разход. И т.н. - примери, колкото искате, но не ми се занимава да обяснявам счетоводството в България и неговите дебри.

    Със сигурност обаче би имало много повече пари за всички, включително и за горските Ви стопанства, ако има електронно правителство, реформи и просто и ниско данъчно облагане, тъй като събираемостта ще бъде значително подобрена - принципът е, че колкото по-ниски и по-прости са данъците, толкова повече хора си ги плащат и с останалото - потребяват, което води до още повече пари в бюджета (от корпоративен данък, ДДС, акцизи и прочие). Пример - Естония.

    Хайде, със здраве!

    Нередност?
Нов коментар