Хапка вкусно и полезно

Константин и Сана Драгови произвеждат сурови десети, като предлагат здравословна алтернатива на познати вкусове

Сана и Константин Драгови казват, че пазарът на сурови блокчета расте бързо в цял свят
Сана и Константин Драгови казват, че пазарът на сурови блокчета расте бързо в цял свят
Сана и Константин Драгови казват, че пазарът на сурови блокчета расте бързо в цял свят    ©  Надежда Чипева
Сана и Константин Драгови казват, че пазарът на сурови блокчета расте бързо в цял свят    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Барчетата се продават в 15 държави, а плановете са пазарът им да се разшири още.
За нас е важно вкусът да е приятен и разпознаваем за масовия клиент. Да е полезно като суровите барчета, но и да е вкусно.

Константин Драгов, управител на "Шанкара България".

На принципа проба - грешка. Така започва бизнесът със сурови десерти на Константин и Сана Драгови. Вече три години двамата създават безглутенови, веган био барчета, като лично опитват, измислят и променят рецептите, така че да предложат здравословна алтернатива на известни десерти. Именно това според тях отличава Quin Bite от конкурентите, които залагат основно на полезните състaвки и не толкова на вкуса. Всичките шест варианта, които управляваната от тях компания "Шанкара България", собственост на холандската Shankara, произвежда в момента, са познати на масовия потребител, тъй като наподобяват други популярни продукти, но за разлика от тях са здравословни. А пазарът за този вид храни расте.

В началото са билките

Идеята за Quin Bite се ражда естествено за семейството - и двамата водят здравословен начин на живот, но забелязват, че повечето био продукти не са много вкусни, защото се набляга повече на ефекта. Именно там те виждат своята ниша.

Самото производство е поверено на пионера при суровите десерти Roobar, в който съдружник по това време е братът на Константин - Яни Драгов. "Помолихме ги да ни направят на ишлеме частна марка (private label), по наши рецепти и с наш етикет, защото нямахме фабрика", казва Константин Драгов.

Така три месеца след като се появява идеята, на пазара излизат първите блокчета Quin Bite. Концепцията в началото е те да бъдат съобразени с принципите на Ayurveda. "Сложихме в тях различни подправки и билки, които според типа човек влияят по различен начин", обяснява Драгов. Макар че десертите получават положителни отговори при тестването, те така и не откриват масов пазар, просто защото вкусът е непознат. "Не можеш да научиш човек да яде нещо, което не знае", казва Сана Алсбей-Драгова за личния урок, който са получили.

Така стигат до решението да променят рецептите и да ги заменят с нови и познати вкусове. Променят също и дизайна на опаковките, но запазват името. В момента компанията предлага шест вида Quin Bite - лешник, коко шоко, шоко мента, кокос, боровинка и брауни. Според предприемачите най-голямото предизвикателство е "да улучиш рецептата, да направиш вкусен десерт, който е изцяло чист".

И собствена фабрика

По думите на Драгови първоначалната им инвестиция е минимална в сравнение с други компании, които разработват био продукти. Началното вложение е не повече от 10 хил. лв., с което са покрити дизайнът и опаковките. Производството и дистрибуцията поема съдружникът от Roobar Яни Драгов, а Сана и Константин връщат дължимото с първата печалба.

През лятото на миналата година компанията открива и собствена фабрика - в столичния квартал "Младост". "Това беше важно решение за развитие на марката, защото колкото и да е добре с малка инвестиция да започнеш да работиш, трябва и да се разраснеш", казва Алсбей-Драгова. Тази инвестиция е и значително по-голяма - 300 хил. лв., които покриват разходите за ремонт на собствената фабрика и закупуване на машините. В момента заводът има двойно по-голям капацитет от необходимия за собственото производство и затова "Шанкара България" прави и барчета Bett'r като частна марка за друга компания.

И първоначалната, и допълнителната инвестиция е осигурена от собственика на българското дружество - базираната в Холандия Shankara. Компанията е създадена да развива търговската дейност на международната фондация Art of Living (Изкуството да живееш), на която Драгови са представители в България. Фондацията има два фокуса - образователна дейност и хуманитарни социални проекти. "Правим образователни програми във всички сектори на обществото - от затвори, до фирми и държавни институции, всякакви възрастови групи. Целта е да научим участниците как да се справят със стреса, напрежението и да подобрят личностните си качества като взаимоотношения с хората, концентрация, справяне с негативни емоции, т.нар. soft skills", обясни Драгов. Социалните проекти са доброволчески и включват засаждане на дървета, почистване и др., а в страните от третия свят, като Индия например, фондацията е създала и издържа изцяло над 550 безплатни училища за деца от бедни фермерски села.

За сметка на маржа

За Драгови качеството на суровините е много важно. Използват само един сорт цели фурми и цели ядки кашу като база за всяко десертче, а различните вкусове включват какаови зърна, кокос, боровинки от България. Суровините са с био сертификат, а някои от тях се изпращат за допълнителни тестове в Германия, за да са сигурни, че няма пестициди. Сред предизвикателствата, с които се сблъскват, е подборът на доставчици - не всички продават малките количества суровини, от които Quin Bite се нуждае.

Всичко това увеличава цената на суровите десерти. "Слагаме ванилия, парченца шоколад, боровинки и над 20% кашу, докато другите фирми слагат основно фурми. Това прави нашата себестойност като суровини по-висока", обяснява Драгов. Компанията обаче не може да продава по-скъпо, тъй като по думите на Алсбей-Драгова "пазарът вече е наложил цените". Затова и барчетата Quin Bite в магазините вървят колкото и конкурентните продукти - по около 1.80 лв. за брой, което е за сметка на маржа на дружеството.

Дори и така обаче "Шанкара България" работи на печалба, и то увеличаваща се. Последният отчет показва, че тя се е повишила от 74 хил. лв. през 2016 до 110 хил. лв. миналата година. Засега с цялата печалба се изплаща вложението на компанията-майка, която насочва част от средствата за финансово подпомагане на социални проекти. Драгов прогнозира, че в рамките на една година инвестицията трябва да се изплати.

Десет пъти повече

Приходите на компанията също се увеличават - с близо половин милион лева през миналата година, като достигат 1.6 млн. лв. На Quin Bite се дължат около половината от продажбите, а другата част идва от билките. "Шанкара България" е вносител на аюрведични билкови добавки от Индия и ги разпространява в цяла Европа. "Имаме назначен аюрведичен специалист, който преглежда чрез пулсова диагностика и предписва необходимите билки, упражнения и хранителен режим", уточни Драгов.

В момента компанията произвежда 100 хил. барчета на месец, което е десет пъти повече, отколкото в началото. Освен в България Quin Bite се продава в 15 държави, сред които Португалия, Сърбия и Полша, а плановете са пазарът още да се разшири.

В самото производство работят около 10 души, а още толкова са заети в администрацията и собствения биомагазин, който "Шанкара България" има в Стара Загора. Константин Драгов е управител на дружеството, а Сана Алсбей-Драгова е бранд мениджър. Иначе продуктите се продават в специализираните биомагазини, бензиностанции, будки за пакетирани продукти и супермаркети, като компанията има около 1000 точки на продажби в цялата страна. Основната целева група са деца и млади хора до 40 години. Двамата съпрузи споделят със съжаление, че не са успели да навлязат масово в училищните лавки, за да предлагат алтернатива на вафлите.

За рекламата компанията залага основно на дегустациите. "Там е силата на нашето барче. Хората, като го пробват, си го купуват", казва Драгов. Продуктите се рекламират също в социалните мрежи, представят се и на национални и международни изложения за здравословни храни, често в партньорство с други производители.

Растящ пазар

Пазарът за био продукти и най-вече на сурови десерти се разраства скоростно навсякъде по света и България не изостава от тази тенденция. Тук компанията среща и по-голяма конкуренция: "Интересното е, че България се очертава като център на суровите барчета и е основният производител за Европа", споделя Драгов.

Въпреки наблюдавания успех обаче двамата смятат, че трябва да проучат внимателно търсенето, преди да пуснат следващите си нови продукти. Те са още концептуални, но Драгов загатва, че "подготвихме хем нещо сурово, хем и нещо, което не е сурово", което вероятно ще излезе на пазара тази есен. И ще добави още малко сладост към бизнеса.

Q&A

Откъде дойде името на десертчетата?


Константин Драгов: Quin на английски е "петорка", а bite - "хапка". Идеята беше, че това е хапка от петте елемента в природата - вода, въздух, огън, земя и пространство.

Защо се отказахте от десертите с билки?

Сана Алсбей-Драгова: За да продадеш такова барче, трябва 10-минутна лекция какво е това аюрведа и в магазина няма кой да обяснява, трябва да има цяло "предписание". Затова решихме, че храната трябва да бъде вкусна, а билковите продукти трябва да бъдат отделно.

Как избрахте вкусовете?

С. А.-Д.: "Баунти" беше моят любим десерт, когато бях малка. Косьо пък много обича мъфин с боровинка. Когато правихме лешник, бяхме купили "Нутела", за да си спомним вкуса, защото отдавна не ядем такива неща. Барчетата са вдъхновени от любими и познати вкусове, като в нашия случай съставът е изцяло сушени плодове и ядки.

Как си представяте бизнеса си след 5 години?

К. Д.: Надяваме се да продаваме в цял свят. Нашата организация има контакти и развива дейност в над 155 държави. Въпреки че имаме конкуренция, опитът ни показва, че нашето барче много се харесва от големите дистрибутори.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 2

    Да са живи и здрави, ама малко me too се получава. Добре, че бяха roobars да повлече крак. Това е петия или шести подобен стартъп за който пише Капитал.

    Желая им успех. На пазара има място за повече от един brand.

    Нередност?
  • 2
    rossenf avatar :-|
    Findley
    • + 1

    Слагаме ванилия, парченца шоколад, боровинки и над 20% кашу, докато другите фирми слагат основно фурми

    Капитал, Това платена публикация ли е? След статията ми стана интересно и си взех няколко такива барчета да изпробвам - ами основната съставка е фурми! Хубаво е наистина дс има такива неща ан пазара и да са успешни, но да не подлъгваме читателите.

    Нередност?
Нов коментар