🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сникърсите от месо

Предприемачите Иво Димитров и Тихомир Колев създават първите барчета от месо, ядки и плодове, за да задоволят търсенето на кето храни, удобни за консумация в движение

Тихомир Колев (вляво) и Иво Димитров разработват продуктите от марката Meat Me заедно с Университета по хранителни технологии в Пловдив
Тихомир Колев (вляво) и Иво Димитров разработват продуктите от марката Meat Me заедно с Университета по хранителни технологии в Пловдив
Тихомир Колев (вляво) и Иво Димитров разработват продуктите от марката Meat Me заедно с Университета по хранителни технологии в Пловдив    ©  Георги Кожухаров
Тихомир Колев (вляво) и Иво Димитров разработват продуктите от марката Meat Me заедно с Университета по хранителни технологии в Пловдив    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Съвременните хора са забравили способностите на тялото да използва мазнините за гориво. Те се хранят на чести интервали и с много въглехидрати. Когато преминеш на хранене с високомазнинни и нисковъглехидратни продукти обаче, тялото ползва по-добре източниците на енергия, което води до редуциране на теглото, промяна в композицията на силуета, повишаване на инсулиновата чувствителност, корекция на нивата на кръвната захар, повече тонус и по-добро здраве. В това вярват предприемачите Иво Димитров и Тихомир Колев, които не само практикуват вече години наред LCHF (low carb high fat) храненето, известно още като кето, но и популяризират идеите му през блога lchf-bg.com и фейсбук страница.

"Блогът ни съдържа съвети и информация за здравословния начин на живот. Започнахме с храненето, което е само част от пъзела, но е важно и как спортуваме, спим и се развиваме личностно. Затова казвам, че LCHF не е диета и не е хранителен режим, а начин на живот", казва Тихомир Колев.

Покрай този начин на живот той и Димитров установяват, че на пазара има незапълнена ниша в удобните за консумация в движение стоки, които са богати на протеини и полезни мазнини, бедни на въглехидрати и приготвени от качествени суровини. "Просто няма алтернатива, на каквото и да сме попадали по бензиностанции, магазини са здравословни храни и будки. Всичко е почти само от захар и нейни заместители", казва Димитров. Така преди около 4 години тръгва шегата, че ще трябва си произведат сникърс от месо, а през 2019 г. на пазара вече са пуснати първите 4 барчета с месо, ядки и сушени плодове от бранда Meat Me.

Продукт, който никой не е правил

Макар да имат опит като предприемачи с различни бизнеси, никой от двамата не се е занимавал с производство на храни. Димитров отчасти се е докоснал до сектора, но през маркетинга и продажби на кафе и храна, а Колев е продуцент и основната му дейност е в рекламата. Шегата за сникърса от месо приема измерения на реален план през 2016 г., когато регистрират компанията "Палео натурал груп", в която днес са собственици с равни дялове.

Идеята за месните барчета минава през различни етапи на развитие. Проучването на пазарите показва, че не съществува точно такава концепция за продукт. "Намерихме идентични барчета, дори внесохме подобни от САЩ, но се оказа, че са много зле като вкус и масово са с добавки като протеин на прах и стабилизатори, за да могат да се съхраняват извън хладилник и да са по-трайни", казва Димитров. За да изчистят идеята за продукт от месо, ядки и сушени плодове, който трябва да е чист от добавки, Е-та и ГМО, те правят консултации с Университета по хранителни технологии в Пловдив.

"Когато отидохме за първи път, ни посрещнаха с известна доза скептицизъм. Разработването и тестовете на продуктите отнеха две години. И всъщност добре че намерихме правилните хора от университета, защото без тях нямаше да се справим по никакъв начин. Заедно сме от самото начало", обяснява Димитров. Резултатите от тези две години на тестване и проби са четири нисковъглехидратни барчета – две от свинско месо и по едно от пилешко и телешко. Като добавки към месото в продуктите варират годжи бери, боровинки, бадеми, сушени домати и подправки. Стремежът е балансът на съставките във всеки продукт да е този, към който самите те се придържат в храненето – тоест да има достатъчно много полезни мазнини, умерено количество протеини и минимално количество въглехидрати, които да идват от естествени източници и да доставят фибри, а не захари. Целта е продуктът да дава на тялото истинска енергия и ситост, а не да задоволи временно глада. За да се стигне дотам, са направени стотици проби.

Барчетата не преминават термични и химични обработки. Месото е сурово-сушено, затова и срокът на годност е само шест месеца, а съхранението им трябва да бъде в хладилник. "Постигнахме този срок и благодарение на опаковката, която е трислойна и не позволява да навлиза никаква влага, кислород или светлина. Освен това пакетираме в защитена среда, като отнемаме кислорода и вкарваме инертни газове", обясняват предприемачите.

Да намериш добрите партньори

След плодотворното партньорство с Университета по хранителни технологии в разработката на продукта, собствениците на "Палео натурал груп" решават да наемат базата на университета, която досега е служила за производствени тестове и да ситуират фабриката си там. Технологичният процес не свършва само с измислянето на барчето, защото когато такъв продукт не е правен, трябва да се намерят и машините, които са най-подходящи за него. Затова тези за сушене на месо се правят по поръчка, като за база са взети различни показатели, които трябва да бъдат постигнати. Сред тях са температура, влажност, обем и др.

Инвестицията в машините и разработването на технологията зад продукта са най-високото разходно перо на бизнеса. Димитров и Колев не уточняват размера й, но споделят, че са използвали банково кредитиране за старта. "Капацитетът на производството е 25 хил. барчета на месец, като можем да стигнем до 50 хил., ако пазарът покаже нужда и направим още инвестиции", казва Димитров.

Проблем при създаването на продуктите е било намирането на подходящите за тях суровини. "Когато говорим за месата, производителите, които имат добра суровина, я изнасят в чужбина. Месеци наред сме тествали безброй много доставчици на различни видове меса", разказва Иво Димитров. "С пилето имахме най-голям проблем. В лабораторията на университета сме тествали всички доставчици на българския пазар, че дори внасяхме за проби. Докато намерим правилното месо за сурово-сушения ни продукт, отне наистина много време", допълва Колев.

Добрите и надеждни доставки са важни, защото в производството се влага само прясно охладено месо. То идва от кланицата в рамките на 24-48 часа. "На нас ни трябват малки количества и чести доставки и не можем да си позволим суровините да идват отдалеч", казва Димитров. След множество проби двамата избират за доставчик на червени меса от базираната в село Войводино "Бартлинк", а на пилешкото месо - "Градус".

Ядките и плодовете също идват от български производители, а подправките - от "Спайзинг", която по думите им е млада, но много иновативна българска компания със страхотни рецепти и миксове.

Първи стъпки на пазара

Димитров и Колев стъпват на пазара с един много нишов и непознат продукт, но са разучили добре своята целева група и правилните канали да стигнат до нея. "Отне ни обаче време да структурираме този процес. За нас беше ясно, че ще търсим партньор дистрибутор, който да поеме обслужването на различните канали, с различните им специфики и локациите. За една малка компания, която има само един продукт, да дистрибутира сама би било нерентабилно", казва Димитров. Той е доволен, че само за четири месеца барчетата Meat Me вече се продават в цяла България. Покритието идва през около 100 обекта, сред които бензиностанции, кофи шопове, магазини за хранителни добавки, фитнеси и зали за спорт, специализирани магазини като Farmhopping и "Сирене и вино за приятели". От февруари досега са произведени 20 хил. барчета, което е един задоволителен старт, предвид факта, че пазарът все още тества такъв вид стока. "Големите търговски вериги също са ни интересни като канал, но продуктите са по-скоро за хапване в движение и приоритет в момента са други точки. Склонни сме обаче да опитаме всеки един канал, защото продуктът не е съществувал досега и трябва да проверим неговия потенциал навсякъде", обяснява Димитров.

Интерес има и от пазарите зад граница. Още в първата седмица след като пускат Meat Me, собствениците получават обаждане от търговец от Германия с покана за разговор и партньорство. За двамата предприемачи експортът е сред най-важните цели и потенциалът за развитие на бизнеса е в износа. "Продуктът е много нишов, а пазарът в България малък. Искаме да се представим силно в Европа и САЩ, където, първо, пазарите са безгранични, второ, културата за кето и low carb е много силно застъпена в храненето, и трето, държавите са много по-големи консуматори на продукти от месо", казва Димитров. За да стигнат до тази публика, той и Колев са набелязали няколко големи европейски изложения за храни и здравословен начин на живот и работят с контрагенти, които презентират продукта в САЩ. След останалите цели до края на 2019 г. са покритието в България вече да е в над 200 търговски обекта и участието на колкото се може повече събития, на които барчетата да срещнат потенциалните си потребители. "Искаме всякаква аудитория – движеща се, спортуваща и такава, която се храни и живее здравословно, да опита от продукта", казва Тихомир Колев. Собствениците на "Палео натурал груп" имат идеи за още два вида продукти извън барчетата, които ще се правят по различна технология. "Тези идеи си стоят и когато колелото в производството на барчетата се завърти, ще дойде и на тях времето", обяснява Димитров.

Q&A

Кои са конкурентите ви на местния и глобалния пазар?

И.Д.: Нашите продукти нямат аналог, защото са различни от всичко като технология, рецепта и качество, но попадат в категорията на протеиновите барове. Premium са дотолкова, доколкото използваме добри суровини и най-добрите възможни опаковки. Със сигурност и ценово сме малко над средното в категорията, защото суровината, която влагаме, е различна и по-скъпа. Цената на барче е 4-5.50 лв., но това е съизмеримо с останалите протеинови барове на българския пазар, които са около 4 лв.

А защо продуктите не са био?

Т.К.: В България има знак за равенство между био и здравословно, но по-голямата част от биопродуктите според нас изобщо не са здравословни. 90% от био барчетата например са със 70-80% захар.

Правили ли сте разходи за реклама?

Т.Х.: Маркетингът ни идва по линия на хора, които наистина харесват продукта, а не защото сме им платили да го направят. Димитър Илиев ще кара колата си с нашата марка. Киро Дизела тича с нея. Те говорят за Meat Me Bar с другите спортисти и хора, които се интересуват как живеят, а от това по-добра реклама няма.

И.Д.: Обратната връзка за пазара е добра толкова, че вече ни търсят различни федерации и клубове, за да подкрепим техни събития. Не сме отделяли бюджет за реклама, но почти всеки уикенд до края на лятото на тази година сме ангажирани в събития, които да ни срещнат с потребителите, за да пробват продукта.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 1
    • + 3

    Тези барчета ми изглеждат доста интересни. Бих ги опитал. Желая успех на двамата предприемачи!

    Нередност?
Нов коментар