Хотелиер в света на чатовете
Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници
Анина Сантова
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Елица Стоилова създава чатбот агенция с идея да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия.
- В момента Umni изработва виртуални асистенти за всички бизнеси.
- Стартъпът иска да наложи и градските чатботове в страната, а пилотният му проект е за Пловдив.
"Чатботовете ще станат норма в следващите години". Думите са на главния изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела от 2016 г., на които основателката на първата чатбот агенцията в България Umni Елица Стоилова вярва искрено. Истината е, че допреди две години тя самата не е знаела какво представлява виртуалният асистент - изградила е кариерата си през маркетинг до генерален директор на най-големия туроператор и хотел на о. Сайпан, Марианските острови, и едва преди две години се връща в България. Идеята й е да използва натрупаните зад граница знания и умения и да създаде нещо тук.
След като се връща в София, посещава различни събития с интерес към тези за технологии и иновации. Така след една лекция за ДНК-то на предприемача, организирана от Founder Institute, един от най-големите акселератори на Силициевата долина, получава код за тест, с който да провери дали има предприемчив дух. Не след дълго получава покана за участие в програмата. Идеята, с която кандидатства, е за резервационна система за хотели.
Началото
Обратната връзка от индустрията обаче налага промяна в концепцията. "Разбрах, че хотелиерите нямат нужда от поредната резервационна система. Според тях най-натежалият проблем е комуникацията с клиентите", обяснява Стоилова. Малко след като разбира това започва да търси решение, случайно попада на клипче в Youtube за чатботове, помощници на адвокати в САЩ, и остава изненадана, че е възможно роботи да изпълняват толкова сложни функции.
"Ако някакъв софтуер може да се справи с всичко това, може да се справи и с клиентите на един хотел, нали така? По този начин се насочих към чатботовете и колкото повече неща научавах за тях, толкова повече се любувах на възможностите, които тази технология дава на бизнеса. Впоследствие завърших Founder Institute с идеята за чатботове в хотелите", разказва тя. Следващата ѝ стъпка е официалното стартиране на Umni като чатбот агенция на 1 март 2018 г. Първоначално услугите й са насочени към хотели и къщи за гости, но впоследствие и други индустрии припознават нуждата от чатбот. Това е причината година по-късно "Умни Солюшънс" да се преквалифицира и да започне да работи с различни клиенти. Първият е дерматологичната клиника Reverse с автоматизирана рецепция, в която роботът на Umni помага на клиентите да идентифицират проблема, да изберат процедура и да си запазят час за посещение.
Чатботът на "Умни Солюшънс" е и във варненската регионална библиотека, в която той проверява дали някоя книга е в наличност. Ползва се и от няколко хотела и къщи за гости. При интерес клиентите заплащат първоначална сума за изработка и конфигурация, като цената започва от 2 хил. лв. и нараства според броя на езиците, които поддържа чатът, както и от интеграцията му с други платформи. След това Umni предлага абонамент за техническа поддръжка и тренинг на бота за една година, като активно помага на бизнесите да идентифицират подходящото мястото на чатбота в инфраструктурата им.
Стоилова казва, че е инвестирала около 20 хил. лв. собствени средства в стартъпа, като през декември Umni получава и своята първа ангелска инвестиция от канадския венчър Loyal VC, която е от порядъка на няколко хиляди долара, с опция за допълнително финансиране, както и под формата на дялово финансиране. Стоилова твърди, че води преговори и с още един български ангел инвеститор.
Пловдивска инициатива
Един от последните проекти на Umni се нарича "Пловдив Сити Консиерж". Това е градски чатбот за Пловдив, който може да бъде намерен във Facebook и извикан за разговор в Messenger. Неговата най-главна функция е да бъде виртуален туристически офис. Звучи като логичната стъпка за човек като Стоилова, на който му се е налагало да маркетира място, което е на четири часа път със самолет от суша. "В процеса на работа съм рекламирала не само хотела, а самата дестинация, защото когато хората решават да пътуват, те не тръгват от хотела, а от направлението и представата за преживяването там", обяснява тя.
Издавала е сама справочник за Марианските острови, книжка от 190 стр. на руски език, с цел да стигне до всеки един турист, който проявява интерес. Целият този опит ѝ е от голяма полза сега. "Екипът се вдъхнови от факта, че вече съществуват градски чатботове по света. Това означаваше, че нашата идея не е луда, нито нереализируема. Тя се роди лятото, а направлението Пловдив, беше логично, защото тази година градът е европейска столица на културата. Това е причина погледите на туристическия свят в България и Европа да се спрат именно там", обяснява Стоилова.
Така Umni поема инициативата за създаването на градския чатбот, като си партнира с българското крило на един от най-големите европейски доставчици на туристическа информация In Your Pocket. Сега чатботът предлага информация за над 400 бизнеса, услуги и места в града, като към него е прикрепен и модулът за анализ и разбиране, така че гостите на Пловдив могат да задават конкретни въпроси. Виртуалният асистент предлага и информация от първа нужда - за паркинги, денонощни аптеки, прогнозата за времето, качеството на въздуха и валутен калкулатор.
Чатбот за повече общини
Градските чатботове влизат в дългосрочните планове на стартъпа. В цяла Европа вече има зони с безплатен Wi-Fi, а те се оказват чудесна възможност за бърза връзка с виртуален асистент в някой нов град. "В България има 177 общини, които предлагат (или скоро ще предлагат) безплатен интернет, а това е първата стъпка към дигитализация, следващата може да са чатботовете", казва Елица Стоилова.
Umni скоро ще започне да търси и инвеститори за градските си ботове, за да може скоро екипът и самата технология да се разраснат. Стоилова се надява и на съдействието на общините. Те могат да са полезни с повече информация за населеното място. Тя приема, че най-вероятно ще отнеме време, преди градската управа да приеме продукта, и дава пример с частния бизнес, който също на първо място се е нуждаел от разяснения. Според нея през 2019 г. активността и търсенето от страна на различни компании е много по-голямо в сравнение с 2018 г., когато е полагала повече усилия да обяснява ползите от чатбота.
Стартъпът може да се похвали и с един успех от последната седмица - приет е в регионалния акселератор за технологии в туризма в Залцбург - Next Floor. Благодарение на него ще може да навлезе по-дълбоко в сферата на туризма и ще се подготви за набиране на нови средства.
Какво е чатбот
Чатботовете съществуват като софтуерно решение още от далечната 1966 г., а умните им варианти - от 1988 г. Звездният им час настъпва, когато месинджърите се отварят към интеграция с тях и така позволяват по-удобна комуникация с клиентите. Обикновено виртуалният асистент отговаря с текст, снимки или аудио - както обичайно правят и хората. В случай на отделен текстов въпрос, той включва своя модул с вграден изкуствен интелект и разпознава какво се иска от него. Когато не може да отговори, пренасочва към служител, но после записва въпроса и отговора, за да ги използва при следващо питане.Ползата за бизнеса е, че чатботът предлага автоматизиран процес на комуникация с клиента, като така персоналът се разтоварва от досадната задача да отговаря на едни и същи въпроси всеки ден.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.