🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Млада българска компания произведе първите био енергийни гелове

"Мелифера" на Биляна Лаундс пуска медния продукт преди повече от година първо в чужбина

Лаундс е силно ангажирана с меда - тя е пчелар със собствени кошери, занимава се с пчелно сомелиерство и покрай бизнеса става и дипломиран технолог
Лаундс е силно ангажирана с меда - тя е пчелар със собствени кошери, занимава се с пчелно сомелиерство и покрай бизнеса става и дипломиран технолог
Лаундс е силно ангажирана с меда - тя е пчелар със собствени кошери, занимава се с пчелно сомелиерство и покрай бизнеса става и дипломиран технолог    ©  Цветелина Белутова
Лаундс е силно ангажирана с меда - тя е пчелар със собствени кошери, занимава се с пчелно сомелиерство и покрай бизнеса става и дипломиран технолог    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • "Мелифера" на Биляна Лаундс пуска енергийните си биогелове преди малко повече от година, като прави пробив първо в чужбина.
  • Продуктите са разработени на база пчелен мед и естествени суперхрани и са насочени главно към спортисти.
  • Поръчка за Близкия изток ще увеличи производствения капацитет, подготвя се и излизане на борсата.

"България има страхотен мед!" Тази увереност стои в основата на бизнеса на Биляна Лаундс. Той започва от производството и продажбата на чист пчелен мед, минава през обогатяването му с допълнителни естествени плодови вкусове и стига до разработването на изцяло нов продукт - енергийните биогелове Melligel, базирани само на мед и биологични съставки. Именно това ги прави различни от множеството други енергийни стимуланти на пазара, които разчитат на химическата индустрия за част от съставките си. Клиенти са както активни спортисти, така и всякакви хора, които са изложени на продължителни натоварвания и имат нужда от подсилване. А след успешния пробив в чужбина, продуктът набира любители и в България.

По-сложно от очакваното

Проектът в началото започва с идеята да се популяризира медът сред хората и най-вече сред децата, които по думите на Лаундс "доста често го използват само когато настинат и ги боли гърлото". А решението, което тя и екипът й намират за това, е да добавят плодове към меда и така да го превърнат в здравословна алтернатива на сладката. Самата Лаундс е силно ангажирана с меда - тя е пчелар със собствени кошери, занимава се с пчелно сомелиерство и покрай бизнеса става и дипломиран технолог. Това й помага много при разработката на продуктите, така че те да бъдат както полезни, така и ефективни за спортуващи и активни хора.

Компанията зад проекта - "Мелифера", е регистрирана в края на 2016 г. и в момента е еднолична собственост на Биляна Лаундс. Търговската дейност обаче започва по-късно, тъй като проучването и пускането на продуктите на пазара отнема известно време. От 2019 г. фирмата започва да разработва рецепти за овкусен пчелен мед, по поръчка и под търговските наименования на клиенти от Сингапур, Хонконг, Швеция, Великобритания, Кувейт и Саудитска Арабия. А в началото на 2021 г. са произведени първите партиди от продукта под собствена марка Melligel. "Трябваше да се потрудим много да намерим правилната техника и наистина това на пръв поглед лесно начинание се оказа сложно", разказва Лаундс. Немалка се оказва и инвестицията в проекта, която досега е над 500 хил. лв.

Фирмата не разчита на външни изпълнители и има собствен производствен цех до София, като дейността е сертифицирана като "био" от SGS България. "Когато правиш иновативен продукт, няма как да аутсорсваш работата, защото трябва постоянно да участваш в процеса. Затова правим всичко сами. Имаме цех, както и машина за пакетиране, която да отговаря на технологията на Melligel", каза Лаундс.

Екипът е сравнително малък - по данни от АПИС осигурените към края на 2021 г. са шестима души. "Всеки може да прави всичко", обяснява Лаундс. В него има бивши спортисти и дипломиран ботаник, а самата Лаундс освен другите си квалификации е и технолог. С проекта са заети също и производителите на мед, от които компанията го изкупува. А фактът, че те са пръснати из цяла България, по думите на Лаундс помага не само за разнообразието на продукта, но и за това фирмата да не разчита на външни доставчици.

Нова ниша

Компанията предлага седем различни вкуса, които комбинират мед с плодове и други суперхрани - спирулина, вишнa, гуарана, ягодa, какао, малинa и матча. Продуктите са сертифицирани от Informed Sport, която се занимава с тестване на добавките в спорта. Това означава, че геловете отговарят на изискванията за спортни продукти, добавки и храни, които нямат вредни ефекти върху организма. Сертификатът пък позволява на "Мелифера" да излезе на пазара на спортни храни, където веднага привлича интереса на дистрибутори от Европа и Близкия изток. Печели няколко международни признания за иновации, влиза в акселератора на InnovationStarter като екологично и устойчиво биорешение. "Причината за големия интерес е, че подобни изцяло биогелове липсват на пазара", казва Лаундс.

Компанията решава да се насочи първо към външния пазар, тъй като по думите на Лаундс такива продукти по принцип се радват на най-голям интерес навън, там са и най-големите изложения. "В чужбина тези продукти са относително познати и по-лесно можем да се пласираме. Така или иначе в спортните среди те са добре известни, а идеята беше да покажем добавените ползи на своя продукт, че е по-добър", обяснява тя. Така Melligel се появяват първо в страни като Германия, Швеция и Англия и едва миналата есен са пуснати за продажба и в България. "Продажбите тук започнаха с плахо представяне в специализирани спортни канали, но от началото на 2022 г. интересът към здравословния енергиен бустер Melligel се повишава рязко, като са добавени дистрибуционни канали за широк кръг потребители - вериги аптеки, бензиностанции и биомагазини", каза Лаундс. Във фитнес например единична опаковка струва около 2.50 лв.

Отчетът на "Мелифера" за 2020 г. показва приходи от 71 хил. лв., но по думите на Лаундс оборотът през 2021 г. отбелязва значителен ръст, а резултатите за първото тримесечие на тази година са над прогнозните.

Ускорено подсилване

Според създателите на Melligel това, което прави геловете наистина полезни за всички хора, в това число спортистите, е, че стандартно глюкозата в повечето храни се усвоява от тялото със скорост по 1 грам на минута, докато медът, който е реално комбинация от глюкоза и фруктоза, се усвоява по 1.5 грама на минута. Това означава, че освен че не съдържат вредни добавки и стабилизатори, геловете от мед имат 50% по-бърз ефект. Това е и причината те да срещат най-много интерес именно от спортните среди, където постоянно се оптимизира приемането на хранителни продукти с цел да се намери най-правилната формула.

По думите на Лаундс България попада сред страните с най-развита медена индустрия и в топ 15 по износ в световен план. Това не е изненадващо, защото средно на година България разполага с 10-12 хил. тона мед за износ, а в последните 10 години тенденцията е възходяща. Все пак България не е единствена в района - Румъния, Унгария и Гърция също имат голям дял в глобалния износ и те са доста активна конкуренция на българския мед особено на далечни пазари. "Българският мед обаче си е изградил достатъчно добро име навън и затова се радва на интерес, който му помага да се котира добре на пазара", каза Лаундс.

За "Мелифера" подписването на голям договор и изработването на първата поръчка за Обединените арабски емирства е първата по-значима стъпка към увеличаването на производствените мощности и мащаба на компанията. Успоредно с това предприятието работи и върху разработването на нови продукти в суха и напълно течна форма. А в най-близките планове е излизане на сегмента BEAM на Българската фондова борса.

Q&A

Какво включват геловете?

- Направени са на базата на мед. Има допълнителни съставки като сол за електролитен баланс, кордицепс, има вкусове със спирулина и други суперхрани. Вкусът на малина пък не е просто ароматизант, а са истински лиофилизирани малини на прах. Такива са всички различни вкусове на Melligel.

Кои са вашите посланици на марката?

- Един от тях е тенисистът Димитър Кузманов, плувецът Цанко Цанков също, има няколко човека, които се занимават професионално с голф и плуване. За нас е суперважно, че те ни дават и обратна връзка. Затова и бъдещите вкусове ще бъдат разработени именно на базата на оценката от спортистите.

Как продавате Melligel в България?

- Ние сме малък екип и не можем да приемаме поръчки директно през сайта, но Melligel се продава в аптеки, фитнеси, на голф игрища, има интерес и от биовериги. Скоро ще навлезем още повече във всякакви места за дистрибуция.
Все още няма коментари
Нов коментар