🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ancestral Superfoods, или когато храната е на живот и смърт

Компанията за функционални храни и добавки има ясната идея, че нейните продукти трябва да помагат за здравето на хората

Живко Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато здравословни проблеми, пред които е изправен, го връщат обратно в България
Живко Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато здравословни проблеми, пред които е изправен, го връщат обратно в България
Живко Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато здравословни проблеми, пред които е изправен, го връщат обратно в България    ©  Надежда Чипева
Живко Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато здравословни проблеми, пред които е изправен, го връщат обратно в България    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Ancestral Superfoods произвежда функционални храни и добавки за по-здравословен начин на живот.
  • През ноември компанията получава инвестиция от фонда NV3 и група бизнес ангели.
  • Сред целите, които Ancestral Superfoods си поставя през новата година, са утрояване на приходите и достигане до нови пазари.

Когато през 2013 г. Живко Джамяров преживява инсулт, предшестван от цял куп диагнози, и е изправен съвсем буквално пред смъртта, предприемачът се замисля какво би направил, ако има шанс да оцелее. Отговорът е, че би живял по изцяло различен начин и би помогнал и на други да го правят, като променят радикално диетата си. Още тогава се заражда идеята за Ancestral Superfoods ("Ансестрал суперфудс") - компания, която се превръща в лична кауза, разширение на живота на Джамяров. Тя произвежда функционални храни и хранителни добавки, с които Джамяров иска да помогне на хората да се справят със своите здравословни проблеми или да ги използват като превенция, за да не стигнат до това, което той е преживял.

Компанията "Ансестрал суперфудс" е основана от Джамяров и още трима партньори през 2017 г. с ясната идея да произвежда функционални храни и хранителни добавки, които да бъдат в полза на хората. Първите продажби и реалното начало идват две години по-късно, през 2019 г., тъй като в годината преди това екипът на компанията тества как се възприемат продуктите на пазара и след обратната връзка подобрява опаковките и състава на асортимента. Джамяров казва пред "Капитал", че пандемията забавя ръста на компанията, но от 2021 г. Ancestral Superfoods успява да навакса изоставането, става по-разпознаваема и вече "присъства добре в сектора си".

Компанията продава прахови миксове, десерти на хапки, закуски и чайове. Всички те се произвеждат в България и Унгария.

През 2023 г. приходите на "Ансестрал суперфудс" са около 250 хил. лева, като през ноември компанията получава инвестиция от фонда NV3 и група бизнес ангели. Тя е една от последните за NV3, който оперираше с ресурс от Фонда на фондовете и имаше краен срок до 2023 г. да направи своите инвестиции. Според документи в Търговския регистър инвестицията е общо за 300 хил. евро, от които почти 240 хил. евро от NV3.

С получената сума компанията планира следващите си стъпки към пазари извън България и развитие на продажбите и маркетинга, за да може Ancestral Superfoods "да стъпи там, където имаме визия да бъдем", по думите на Джамяров.

За изборите в начина на хранене

Самият Джамяров е в областта на биологичните храни още от 2009 г., когато се прибира от Германия заради здравословни проблеми, които застрашават живота му. Той преминава през кратка фаза на вегетарианство, а след това на веганство и започва да консумира единствено растителна храна.

В този период основава първата си компания за търговия с биохрани "Зелена Земя". Малко по-късно поема българския клон на австрийската биосертифицираща организация Austria Bio Garantie, като успоредно отваря с приятели ресторанта Soul Kitchen в София (в който към 2024 г. няма дял). Следва създаването на Ancestral Superfoods, като в момента предприемачът се е посветил изцяло на компанията.

На въпроса какво е суперхрана, предприемачът казва, че това е едно разтегливо понятие, което не обича да използва често, макар да е в името на компанията му, но ако трябва да го определи, това са "храни, чийто състав от конкретни вещества превъзхожда други храни".

За него комбинирането на философията на хранене и бизнес се получават естествено. "Когато имаш мисия и кауза, както стана при мен, и искаш да направиш нещо добро за хората, нещата се получават", казва той. Другото важно условие за правенето на такъв вид бизнес е основателят на една компания да сформира добър екип от хора, на които да предаде мисията и визията си. Той добавя, че точните хора сами идват в компанията и не му се налага дълго да ги търси.

В компанията само двама души работят на пълен режим, а останалите са част от други ключови звена и помагат за развитието на непълен работен ден.

Суперхрани на обикновен пазар

Това, което отличава Ancestral Superfoods от останалите подобни бизнеси на пазара, е процесът на покълване и ферментация, на който залага компанията. Джамяров обяснява, че когато растителните компоненти минат през покълване, те са по-лесно усвоими за човешкия организъм и хранителните вещества от тях могат да бъдат извлечени по-лесно. Той забелязва, че хората в голяма степен не приемат достатъчно фибри и заради качеството на храната и начина им на живот има риск от различни заболявания.

Джамяров казва, че не съществува чудотворно хапче, което да реши всички въпроси по отношение на здравето. Въпросът е човек да има качествена храна и да прави положителни промени в начина си на живот, за да може да подобри и общото си здравословно състояние.

С името Ancestral Superfoods Джамяров иска да направи връзка с българските хранителни традиции и огромното разнообразие, което се наблюдава в региона. "В България и като цяло на Балканите има достатъчно храни, които не отстъпват на масово рекламираните суперхрани. Искахме да заложим на покълването и ферментацията и съответно на плодовете и зеленолистните, които имаме в България", казва той.

“Ако се развиваме добре в собствената си градина и регион, няма да има по-хубаво нещо. Трябва да имаш здрави корени, преди да ходиш, където и да е другаде”.

Живко Джамяров

основател на Ancestral Superfoods

А сега накъде

За 2024 г. Ancestral Superfoods има няколко заложени цели. През новата година компанията иска да утрои приходите си от 2023 г. и изгражда структурата на работните процеси по такъв начин, че този отскок да се случи по-лесно. Основателят Джамяров казва, че тази цел е свързана с доста организационни промени. На фокус компанията поставя успоредно още продуктовото развитие, подобрението на маркетинга и достигането до нови пазари.

Получената инвестиция от NV3 и бизнес ангелите ще бъде използвана именно в посока развитие на продажбите и маркетинга. В момента Ancestral Superfoods продава основно чрез своя онлайн магазин и рекламира предимно чрез Facebook и имейл маркетинг. Джамяров планира да включи като канали за реклама още Google, Instagram, TikTok и YouTube.

Ancestral Superfoods иска да развие хибриден модел, в който да си партнира и със специалисти по хранене като клинични диетолози и сертифицирани нутриционисти, които да оценят и препоръчат продуктите на компанията на своите клиенти. "Това е най-естественият и органичен начин, по който да достигнем до хората", казва Джамяров.

През 2024 г. Ancestral Superfoods работи и по това успешният бизнес модел на компанията да развие мрежа от физически магазини и търговци на дребно в други държави. През януари тя пуска продуктите си в Amazon във Великобритания, като предстои скоро това да се случи и в Германия. Работи се по отварянето и на онлайн магазин за Румъния.

"Търсим подходящи дистрибутори, които да бъдат хора, приели това като кауза и потенциален хубав бизнес, който да развиват на своя територия", казва още Джамяров. Стъпки се правят и към Австралия, Гърция, Полша и Скандинавския полуостров. За него това са пазари, които не трябва да бъдат подценявани.

Q&A

Бутиково разпространение или продажба в големите вериги?

Има продукти, които са направени с цел да имат по-широка дистрибуция в големите вериги, като нашите малки хапки и граноли. Идеята е чрез тези комплексни храни да стигаме до повече хора, които, опитвайки и харесвайки ги, да се заинтересуват и от останалите продукти в портфолиото ни. В него има още чайове, функционални храни на прах, течни хранителни добавки, разработени с помощта на професор по биоорганична химия, и активни вещества. Искаме хората, които харесват бранда и този начин на хранене, да използват такива продукти по време на ежедневието си.

Търсите ли още хора?

Търсим хора, които биха могли да ни помогнат по отношение на маркетинга и продажбите. Може да са стажанти или младши специалисти, които да искат да се развият в тази посока и да получат детайлни знания как се работи с такъв бранд. Има подходи от друг тип бизнеси, които не работят за нас, защото сме специфичен бранд със специфични продукти, които изискват по-различен подход и обяснение.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    zo avatar :-|
    zo
    • - 3
    • + 1

    Вижте им само опаковките на снимката: дори една буква на български. Пък полсле „изберете българското“. В София съм попадал на заведения, които дори нема менюта на български, аман от комплексари.

    Нередност?
  • 3
    uzy39646887 avatar :-|
    uzy39646887
    • - 3
    • + 1

    "да помогне на хората"

    Стига лицемерни глупости, всичко това са печалбарски начинания от типа "как да пробутаме чешмяна вода в лъскава опаковка с 1000% надценка на жълтопаветните сектантни". Гол маркетинг и нищо повече. Ако едно производство е човекоориентирано, то ще изглежда по различен начин и ще се стреми към ниски цени за да обхване масовия потребител.

    Нередност?
Нов коментар